گنجینه سینمای ایران رفت

0

*مهدی بیرانوند روژمان

*روزنامه‌نگار

هنر هفتم، سینما ماورا و آن روی سکه، شب‌ها پنجره‌ای بودند روبه سینمای ایران و جهان برای مخاطبان سه دهه تلوزیون ایران و مجری خوش‌چهره‌ای که دیگر میان تماشاگران تلوزیونی شناخته شده بود، را همه به یاد دارند. اکبر عالِمی مجری و استاد متشخص و آراسته قاب تلوزیون که دیگر میان ما نیست. مردی که همیشه در حال کار و ساخت بود حتی تا دم مرگ.

استاد «اکبر عالمی» ۱۳ تیر ۱۳۲۴  در اهواز به دنیا آمد. اصالتا دامغانی بود اما به اقتضای شغل پدر که دامپزشکی چیره‌دست بود میان شهرهای ایران دائم در حال سفر بود. دو ساله بود که به محله معصوم‌زاده دامغان و زادگاه پدری‌اش بازگشت. اکبر عالمی به عشق سینما راهی تهران شد و رشته رادیو تلویزیون را در دانشکده هنرهای دراماتیک خواند و مدرک کارشناسی ارشد را در رشته سینما از دانشگاه تربیت مدرس گرفت. سپس مدرک دکترای سینما را از کشور انگلستان دریافت کرد و به ایران بازگشت.

مهدی بیرانوند روژمان- روزنامه‌نگار
مهدی بیرانوند روژمان- روزنامه‌نگار
شاید دوست بدارید :

استاد عالمی از پیشگامان عکاسی و فیلمسازی تبلیغاتی در ایران بود. از سال ۱۳۶۸ ساخت تیزر تبلیغاتی را برعهده گرفت و آن را رونق بخشید و بعد به مستندسازی روی آورد.

اکبر عالمی قبل‌تر بازیگری را در فیلم «بابا نان داد» سال ۱۳۵۱ تجربه کرده بود. این مجری توانمند و خوش‌پوش همچنین دستی در ترجمه کتاب نیز داشت که می‌توان به دو اثر شاخص «قدرت واژگان و تمهیدات سینمایی» اشاره کرد. ایشان جدایی از قاب تلوزیون و ترجمه و مستند سازی در دانشگاه تهران و تربیت مدرس تدریس می‌کرد. وی همچنین مدتی ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مسئولیت لابراتوارهای سازمان صدا و سیما را نیز عهده‌دار بوده‌ است. عالمی همچنین عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نیز از اعضای انجمن مدرسان سینما بود. از دیگر فعالیت‌های ماندگار وی گویندگی مجموعه پنج قسمتی جهان، آفریده هنر درباره تاریخ هنر و مستند چرا زیبایی مهم است؟ درباره فلسفه زیبایی در هنر (این مجموعه‌ها تاکنون منتشر نشده‌اند) و مجموعه پنج قسمتی نوابغ عکاسی درباره تاریخ عکاسی در شبکه مستند به تهیه‌کنندگی و مدیریت دوبلاژ بهزاد زهرایی را می‌توان نام برد.

استاد عالِمی در طول فعالیت هنری تصویری خود نزدیک به سی مستند  برای صنایع، داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی، اسپانیولی و عربی ساخته است .

استاد عالمی را باید گنجینه‌ای از معلومات سینمایی و مستند دانست و حافظی برای آثار لابراتوری ایران ایشان بسیاری از نگاتیوهای قدیمی سینما و تلوزیون را در جریان انقلاب اسلامی ایران نگهداری و حفاظت و بسیاری از آنان را بازیابی کرد که یکی از این آثار شاخص بازیابی شده، تصاویر مربوط به اولین فیلم‌برداری ایران محصول سال ۱۹۰۰ میلادی است که توسط «میرزا ابراهیم عکاس باشی» در دوران قاجار تصویربرداری شده است.

خدمت و تاثیر اکبر عالمی در تلوزیون و مستند سازی ایران همانند اثر گذاری «عباس جوانمرد» در تئاتر، «هوشنگ سیحون» در معماری و «محمدرضا شجریان» در موسیقی سنتی بوده است. ایشان دیگر در میان ما نیستند چراکه ویروس عالم‌گیر کرونا ایشان را از میان ما در ۲۲مهر ماه برد و تنها یاد و آثارش را برما به یادگار  جا گذاشت.

یادش گرامی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.