«احداث تقاطع غیر همسطح مدرس» آخرین راهمان باشد

«احداث تقاطع غیر همسطح مدرس»

آخرین راهمان باشد

 

عاطفه شکری

پژوهشگر و دکتری شهرسازی

آنچه می‌نویسم نظر شخصی من به‌عنوان یک دانش آموز است. برای جلوگیری از زیاده‌گویی، تیتر وار می‌نویسم. باشد که مورد توجه قرارگیرد.

احداث پل‌های زیرگذر و روگذر یکی از روش‌های کارآمد برای مدیریت ترافیک و بهبود جریان عبور و مرور است که احداث آن، ترافیک را روان، آلودگی صوتی و تصادفات را کمتر و ظاهر شهر را به نظر برخی مدیران شهری شبیه کلانشهرها می‌کند ولی همه می‌دانیم که احداث تقاطع غیرهمسطح راه است؛ اما تنها راه نیست! مواردی که بایستی در شرایطی مشابه میدان مدرس مورد بررسی قرار گیرد سپس اقدام به کلنگ‌زنی نمود باهم مرور کنیم:

۱-طراحی و اجرای کمربندی یاگشایش جاده‌های فرعی برای کاهش فشار ترافیکی از خیابان‌ اصلی که برای مدرس محورهایی موجود است که پیشنهاد می‌کنم بررسی شود.

۲-یک‌طرفه کردن برخی خیابان‌ها جهت روان شدن ترافیک که درمورد مدرس بایستی رینگ‌های پیشنهادی بررسی و پایش و اعلام شود.

۳-بهبود طراحی خیابان‌ها و تقاطع‌ها وبه حداقل رساندن بریدگی‌ها و ایجاد دوربرگردان قبل از میدان که بعدازسال‌ها…دوسه سالی است درهمدان اجرایی شده است.

۴-مدیریت ترافیک با استفاده از فناوری‌های نوین نظیر: نصب حسگرهای ترافیکی برای پایش وضعیت لحظه‌ای و ارائه پیشنهادات مسیرهای جایگزین به رانندگان.

۵-تشویق به استفاده از حمل‌ونقل عمومی با فراهم نمودن شرایطی که برای شهروندان توجیه اقتصادی داشته باشد(مثل ایجاد خطوط ویژه اتوبوس‌رانی سریع)  (BRT)

۶-تعیین محدودیت‌هایی برای تردد خودروهای شخصی در ساعات مشخص (اوج ترافیک) که عموما ترافیک مدرس ناشی از خودروهای تک سرنشین و دوسرنشین است.

۷-استفاده از طراحی‌های سازگار با معماری بومی که تغییر چشم‌گیری در ظاهر خیابان ایجاد نکند (حفظ بافت سنتی مدرس- آزادگان- جانبازان- پاسداران)

 

نظرسنجی و میزان رضایت ساکنان برای اجرای هرکدام از طرح ها بسیار حائز اهمیت است ؛ چراکه همواره مشارکت و رضایت شهروندان در موفقیت یاعدم موفقیت طرح‌ها نقش به‌سزایی داشته است و در نهایت، این تصمیم باید با توجه به شرایط خاص منطقه، نیازهای محلی و همچنین نظر ساکنان و کسبه انجام شود .

حال چالش‌های احتمالی احداث زیرگذر و روگذر راباهم مرور کنیم :

۱-مدیریت آب در زیرگذرها ومشکلات زهکشی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد (مانند زیرگذر پژوهش و بعثت)

۲-ساخت زیرگذر ممکن است بر اکوسیستم‌های محلی، مانند جریان آب یا زمین‌های اطراف، تأثیر بگذارد.

۳-به دلیل وجود تأسیسات زیرزمینی (مانند خطوط لوله) ساخت زیرگذر ممکن است با تأخیر و هزینه‌های اضافی روبه‌رو شود.

۴-روگذر برخط آسمان اثر گذاشته و می‌تواند زیبایی بصری بافت را تحت تأثیر قرار دهند و با معماری محیط همخوانی نداشته باشد و حس تعلق خاطر ساکنان و کسبه را کاهش دهد.

۵-ارتفاع روگذر ممکن است مشکلاتی برای عبور وسایل نقلیه خاص یا تأسیسات شهری ایجاد کند.

۶-پل‌های روگذر می‌توانند محلات یا فضاهای شهری را از هم جدا کرده و احساس انسجام محله‌ای را کاهش دهند.

۷-جداشدن محلات ازیکدیگر ونارضایتی ساکنین؛ رفت‌وآمد عابران پیاده بین دو طرف را محدود می‌کند و حس همبستگی اجتماعی محله را تضعیف کند.

۸-دسترسی سخت و زمانبر و پرریسک ساکنان به کاربری‌های مختلف محله (داروخانه-درمانگاه-خوراکی فروشی ها- ورزشگاه- فروشگاه‌های حاشیه ی این بلوار)

۹-تخریب و ازبین بردن تعداد زیادی درخت که جز تاریخچه این خیابان است که تأثیر منفی بر محیط زیست و سلامت روانی ساکنان می‌گذارد.

نباید با تصمیم‌گیری‌های عجولانه، ماهیت انسان‌محور محله‌ها را به سوی اولویت‌بخشی به خودروها و فضای ماشین‌محور تغییر دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *