راه‌حل حفظ بناهای تاریخی؛ اصلاح فرایندهای اداری است

فرایند طولانی و پیچیده ادارای و همین‌طور ناهماهنگی بین نهادهای مربوطه، از جمله دلایلی است که برخی کارشناسان برای تأخیر در مرمت آثار تاریخی که در بیشتر مواقع به تخریب آن‌ها منجر می‌شود، ذکر می‌کنند. حتی طی ماه‌های اخیر، تعدادی از خانه‌های تاریخی که توسط مالکان تخریب شدند، در حال طی‌کردن روند ثبت ملی بودند و طولانی‌بودن روند ثبت ملی‌شدن به خصوص از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، یکی از دلایل مهم نابودشدن آن‌ها بود.

بخش دولتی و بخش خصوصی

«امیر تاج­‌بخشیان» کارشناس ارشد رشته مرمت آثار تاریخی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان با سابقه ۱۵ سال کار در زمینه مرمت بناهای تاریخی در مورد تقسیم‌بندی فرایند ترمیم و مرمت بناهای تاریخی، توضیح می­‌دهد: اگر بخواهیم یک تقسیم‌بندی از فرایند کارهای اجرایی مرمت بناهای تاریخی در استان همدان ارائه بدهیم این فرایند به دو قسمت کلی تقسیم می­شود که یک بخش مربوط به اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و یک بخش هم کارهایی است که بخش خصوصی در آن ورود می‌کند. بخش خصوصی بر اساس ضرورت­‌هایی مجبور است که وارد کار مرمت آثار شود. البته قسمتی از بخش خصوصی هم هست که بر اساس علاقه­مندی خودشان در حوزه مرمت بناهای تاریخی ورود می­کنند. برای مثال در بخش گردشگری و اقامتی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

امیر تاج‌بخشیان
امیر تاج‌بخشیان

نقاط قوت

وی در ادامه در مورد نقاط ضعف و قوت ساختار و فرایند فعلی طرح‌های ترمیم و مرمت بناهای تاریخی اضافه می­‌کند: ساختار فعلی فرایند مرمت بنای تاریخی نقاط قوت و ضعفی؛ نقطه قوت همان چارت کلی است که سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهیه کرده است که اگر خود یا بخش خصوصی می­خواهد وارد مرمت آثار تاریخی بشود دارای یک طرح مشخص است که باید بر اساس آن طرح مصوب و چارت کلی مرمت و احیا پیش برود.

نقاط ضعف

وی در مورد نقطه ضعف این فرایند ادامه می­دهد: نقطه ضعف این فرایند این است که در مرحله اجرا مطابق فرایند و بر اساس زمان‌بندی طرح مرمت و احیا پیش نمی­‌رویم. مخصوصا در بخش خصوصی که به صورت علاقه­‌مند یا به اجبار داخل حریم بودن وارد فرایند مرمت می­ شوند. که البته خیلی از این دوستان با وجود علاقه­‌مندی به فرایند مرمت بنای تاریخی وقتی وارد فرایند اداری این کار می­‌شوند، طرحی که باید در شش ماه انجام شود گاهی تا سه سال زمان می­برد که خب سرمایه­‌گذار را در خیلی از مواقع خسته می­‌کند. مشکل بعدی زمانی ایجاد می‌­شود که گاهی آن‌قدر دیر به سراغ بنا می­ روند که هر لحظه در معرض تخریب است و به خاطر عجله، زمان به مصوب کردن طرح نمی­ رسد و دلایلی از این دست موجب می­ شود که بدون مطالعه وارد فاز اجرا بشوند که خود این باعث به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود.

ناهماهنگی معاونت ­های سازمان میراث فرهنگی

این کارشناس مرمت بناهای تاریخی با اشاره به ناهماهنگی معاونت­ های سازمان میراث فرهنگی، این موضوع را باعث به وجود آمدن هزینه­‌های اضافی می‌داند و ادامه می‌­دهد: به صورت اسمی واحدی تحت عنوان معاونت و دفتر فنی در اداره وجود دارد که در عمل هماهنگی خوبی با هم ندارند و چه سرمایه‌گذار بخش خصوصی چه کارهای سازمان به علت ناهماهنگی این دو بخش باعث معطل شدن طرح می‌شود. در مواردی این اتفاق افتاده که به دلیل نبود این هماهنگی گاهی طرح‌هایی هم که حتی دارای طرح مصوب هستند، معطل می‌شوند و این معطلی هم باعث تحمیل هزینه­ های مالی و هم هزینه­‌های اجرایی بیشتری به کار می­‌شود. پیشنهادم این است که هماهنگی بیشتری بین این دو بخش وجود داشته باشد و یک چارت منسجم توسط سازمان طراحی شود که هر شخص یا نهادی که می­خواهد وارد فرایند مرمت بشود، به طور واضح بداند فرایند ترمیم و مرمت دقیقا به چه صورتی انجام می‌گیرد که در این صورت در زمان و هزینه هم بسیار صرفه‌جویی می‌شود.

تجربه‌های شخصی

تاج‌بخشیان در نهایت با بیان بخشی از تجربیات خود اصلاح فرایندهای سازمانیِ طرح‌­های مرمت و احیای بناهای تاریخی در درون سازمان میراث فرهنگی راه حل بهبود فرایند مرمت تاریخی بناهای تاریخی می‌داند: یکی طرح استحکام‌بخشی ایوان جناقی مسجد جامع همدان بوده، یکی هم مربوط به جبهه جناقی گنبدخانه­ آن به سمت راسته چاقو سازها بوده که با ایجاد پشت بندهایی از رانش بیشتر آن جلوگیری کرده، دیگری بحث عمارت نورمهال واقع بوستان پرواز امروزی، کاروان سرای قلمدانی، کاروانسرای سید قربان، بخشی از مرمت حمام محله حاجی در مورد طرح‌ها هم عمارت سیف­الدوله ملایر را کار کرده­ام و همین‌طور بازسازی یخ دان میرفتاح و پروژه‌­هایی از این قبیل از تجربه­‌های کاری بنده بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *