آلبومی برای آرامش ملت‌ها

«محمد نصرتی» رهبر ارکستر آلبوم موسیقی «مابین زمان» از حال و هوای این آلبوم می‌گوید

نصرتی: طبیعتا ایرانیزه بودن آن بیشتر است، زیرا در قطعات با کلام، اشعار از مولانا است. در قطعات بی‌کلام این‌گونه نیست. مثلا سازی داریم به نام ترمین که بر اساس امواج الکترونیکی کار می‌کند، نفیر و کمانچه و پیانو و ترکیب سازهای مختلف. در قطعات مختلف ما فضاهای مختلف را تجربه کردیم اما قضیه، رنگ و بوی ایرانی خود را دارد.

0

*حسین زندی

*روزنامه‌نگار

آلبوم موسیقی «مابین زمان» پروژه بزرگی است که از با مشارکت هنرمندان بزرگ کشورهای گوناگون و آهنگسازی «الوند جلالی» تولید شده است. خواننده این آلبوم استاد «شهرام ناظری» است و هنرمندانی مانند «سعید فرجپوری» در آن حضور دارند. اما «محمد نصرتی» آهنگساز همدانی در این اثر به عنوان رهبر ارکستر، مشاور آهنگساز و نوازنده ساز نفیر شرکت داشته است. به زودی قطعه تولد دوباره از این آلبوم رونمایی خواهد شد.

همدلی ملت‌ها در دوران کرونا

نصرتی در این باره می‌گوید: طرحی که در این اثراجرا شد، مربوط به یک سال پیش است. آهنگسازی و تنظیم آن، بر عهده الوند جلالی است که ساکن کانادا است و من مشاور آهنگساز و رهبر ارکستر بودم. استاد شهرام ناظری چند قطعه از مولانا خوانده و یک سری کارها بی‌کلام نیز در آلبوم است. البته احتمالا حامد نیک‌پی که ساکن آمریکا  قطعه‌ای را بخواند است.

این آهنگساز  با اشاره به هدف تولید این اثر در ادامه می‌گوید: موضوع ما این بود که در دوران کرونا مردم و هنرمندهای کشورهای مختلف بتوانند همدلی داشته باشند و مردم را دلداری دهند و در این اوضاع کرونا حس خوش‌آیندی برای مردم داشته باشد.

وی درباره دشواری هماهنگی برای حضور هنرمندهای کشورهای مختلف می‌گوید: در این آلبوم از سازهای چینی و اسکیموهای قطب شمال استفاده کرده‌ایم. چند نوازنده از اتریش و حضور دارند و در این چند وقت با تمام این‌ها در ارتباط بودیم و وقتی که از آوای یک نوازنده چینی یا یک اسکیمو و سازهای مختلف دنیا استفاده می‌کنیم، به هدف اصلی یعنی همدلی بین ملت‌ها نزدیک می‌شویم.

شاید دوست بدارید :

نصرتی در ادامه می‌گوید: برنامه ما این بود که بگوییم هنرمندهای دنیا از چیزی حرف می‌زنند که مخاطبان را به هم نزدیک کنند و از یک همدلی و همراهی سخن می‌گوییم. با توجه به این‌که کرونا مسیر جدیدی را شروع کرده و از این به بعد شکل زندگی ما با قبل فرق می‌کند. با توجه به این‌که شرایط مجازی شده اما باید بتوانیم در این جریان ارتباط خوبی با یکدیگر بگیریم و کارهای جالب و ملایمی را انجام دهیم. شعرهایی که در کار استفاده کردیم از مولانا است که یک حرف کلی می‌زند که آدم‌ها به خودشان رجوع کنند و همدلی را تاکید کنند و بحث این آلبوم هم همین بوده است.

موسیقی ارکسترال تلفیقی

از نصرتی می‌پرسم آقای ناظری خواننده موسیقی سنتی و آقای سعید فرج پوری نوازنده سنتی است، تعدادی از این دوستان کلاسیک کار کردند،  در موسیقی اسکیمو ها بحث اقوام پیش می‌آید این آلبوم در چه قالبی جا می‌گیرد و وی در پاسخ می‌گوید: این آلبوم موسیقی ارکسترال تلفیقی است. تلفیقی دامنه بزرگی دارد و قطعات نیز مختلف است. مثلا قطعات آوازی داریم که شهرام ناظری خوانده و قطعه سازی داریم و قطعه‌هایی داریم که ذره‌ای مینیمالیسیتی است. همه این شکل و شمایل کاری را، می‌توانیم در کارهای تلفیقی بگذاریم.

رنگ و بوی ایرانی

به او می‌گویم آهنگساز آلبوم ایرانی است و برخی نوازنده‌ها ایرانی هستند، این اثر چقدر رنگ و بوی ایرانی دارد و در زبان‌های دیگر کدام قوم و کدام ملت رنگ بیشتری دارند؟ در پاسخ می‌گوید: طبیعتا ایرانیزه بودن آن بیشتر است، زیرا در قطعات با کلام، اشعار از مولانا است. در قطعات بی‌کلام این‌گونه نیست. مثلا سازی داریم به نام ترمین که بر اساس امواج الکترونیکی کار می‌کند، نفیر و کمانچه و پیانو و ترکیب سازهای مختلف. در قطعات مختلف ما فضاهای مختلف را تجربه کردیم اما قضیه، رنگ و بوی ایرانی خود را دارد. وقتی نوازنده چینی ساز ارهو را می‌زند، با رنگ، فضا و لهجه چینی خود اجرا می‌کند. رنگ و بوی هر منطقه را در جای خود استفاده کردیم. نکته این است که همه در یک جهت و هرکس با نوا، فرهنگ و نگاه  خود، یک چیز را می‌گویند. این همراهی هنرمندان برای آرامش مردم دنیا است.

به نصرتی یادآوری می‌کنم که شهرام ناظری تجربه‌ای با فرزندش حافظ ناظری دارد که با نوازنده‌های غربی کار کرده‌اند و در ایران کار موفقی نبود و تیزر این کار مخاطبان موسیقی کلاسیک، سنتی، تلفیقی و پاپ را جذب می‌کند، اما خود شما فکر می‌کنید چه مخاطبی از آن استقبال کند؟ او پاسخ می‌دهد: در آن آلبوم با توجه به این‌که از نوازندگان بین‌المللی که جایزه گرمی هم داشتند استفاده کرده و تبلیغات زیادی شد و در خارج از کشور هم مطرح شد اما در ایران خیلی شنیده نمی‌شود. واقعیت موسیقی این است که باید از وجود آدم بلند شود و اگر این اتفاق نیفتد، شنونده با آن ارتباط برقرار نمی‌کند. این قطعاتی که در حال ساخت است، تمام احساسی بوده که الوند جلالی به عنوان آهنگساز داشته و البته من کمک کردم و این قطعات بر اساس احساس بوده یعنی باید جوششی از درون آدم به وجود بیاید.ملودی خوبی دارد و تنظیم آن جالب شده است و برای شنونده ایرانی جذاب است و یک موسیقی مدیتیشن و آرام‌بخش است.

موسیقی آرامبخش

نصرتی در پایان می‌گوید: در دورانی که ما تنش زیادی داریم، سعی کرده‌ایم موسیقی آرامبخش باشد. بنابراین هرچه از دل آدم بیاید و پخته‌تر باشد، موسیقی جذاب می‌شود و امیدواریم مخاطب‌ها راضی باشند. قطعه اول این آلبوم به نام تولد دوباره به زودی منتشر می‌شود و قطعات بعدی به مرور در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت و در نهایت به صورت آلبوم در خواهد آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.