برگزاری دومین همایش بزرگ روز جهانی کوهستان در همدان

0

*زهرا کرد

شنبه بیستم آذر ۱۴۰۰، دومین همایش بزرگ روز جهانی کوهستان با محوریت گردشگری کوهستانی پایدار در همدان برگزار می‌شود. این برنامه که ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۹ در کانون مهدیه برگزار می‌شود، با نکوداشت «علی اسدی منفرد» و «محمود چوب‌ریزان»، دو تن از پیشکسوتان کوهنوردی همدان همراه خواهد بود.

به گزارش همدان‌نامه، دو سال پیش و قبل از پاندمی کرونا بود که جمعی از کوهنوردان و فعالان محیط زیست به منظور گرامیداشت روز جهانی کوهستان در همدان همایشی برگزار کردند که در نوع خودش ارزشمند و بی‌تکرار بود؛ همایشی که به موضوع اهمیت کوهستان در ژینایی پایدار شهر و نقش بی‌بدلیش در ارتقای کیفیت زندگی اشاره می‌کرد؛ در این برنامه هم‌چنین ضمن معرفی و تقدیر از کوهنوردان برگزیده و گمنام سعی در ارزش‌گذاری و اهمیت دادن به این دوستان داشتند. برنامه مذکور با حضور کوهنوردانی از اقصی نقاط کشور و مدیران استانی به کار خود پایان داد.

پس از دو سال، در تاریخ بیستم آذرماه سال جاری همایشی به این مناسبت با محوریت سبقه تاریخی و ارزش زیست محیطی الوند به همت دبیرخانه هیئت اجرایی «همدان مهد کوهنوردی ایران» با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در کانون مهدیه برگزار می‌شود.
«پوریا بوجاریان» دبیر این همایش به بخش‌های متنوعی که تدارک دیده‌اند اشاره کرد و گفت: این برنامه دومین تجربه ما در گرامیداشت این روز است و نظر به سبقه و اسنادی که از کوهنویسی و کوهنوردی در همدان موجود است، این وظیفه همه ماست که به عنوان به عنوان یک همدانی و کوهنورد در ارج‌گذاری و حفظ این میراث گذشته که ودیعه آیندگان نیز است بکوشیم.

وی همچنین  به نکوداشت دو تن از کوهنوردان پیشکسوت همدانی در این برنامه اشاره کرد و این مهم را سنگ بنای اصلی چنین برنامه‌هایی خواند، چراکه با وجود چنین افرادی است که امروزه ما مدعی پایتخت کوهنوردی در ایران هستیم.
از بخش‌های جالب توجه همایش پیش رو بررسی حضور تاریخی الوند در گستره بی مرز تاریخ این دیار است.
شایان ذکر است این همایش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پذیرای همشهریان و علاقمندان به این حوزه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.