بزرگداشت فردوسی در همدان

0

*محمد رابطی

چهارشنبه ۲۹اردیبهشت۱۴٠٠ همزمان با هفته میراث فرهنگی، بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی به همت انجمن شاهنامه‌خوانی چکاد، هفته‌نامه همدان‌نامه و اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان در ساختمان میراث فرهنگی واقع در باغ نظری برگزار شد.

در این مراسم «محمد بلوهر» عضو انجمن شاهنامه‌خوانی چکاد به نقش فریدون و ایرج در شاهنامه پرداخت. همچنین «محمد افشار» دبیر انجمن شاهنامه‌خوانی چکاد در اهمیت روز و هفته فردوسی سخن گفت. در این مراسم «علی‌پاشا رجبلو» هنرمند و نوازنده همدانی، قطعاتی را با سنتور برای حاضران اجرا کرد. همچنین «نیما کوثری» قطعاتی را با تار نواخت.

شاید دوست بدارید :

«ندا فتحی» با یادآوری روز خیام، رباعیاتی از این شاعر برای حاضران خواند و «مریم رازانی» دیگر عضو این انجمن اشعاری از حافظ و سعدی را خواند. در این مراسم «سارینا نجفلو» نوجوان شاهنامه‌خوان اشعاری از شاهنامه اجرا کرد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

در پایان مراسم «حسین زندی» سردبیر هفته‌نامه همدان‌نامه و فعال حوزه میراث فرهنگی به میراث ماندگار فردوسی اشاره کرد و گفت: فردوسی برای ما میراث ملموس و ناملموس گران‌بهایی به یادگار گذاشته است. آرامگاه او و کتاب‌های خطی که بر اساس یا از روی شاهنامه نگاشته شده در طول تاریخ به عنوان میراث ملموس فردوسی بزرگ به جامانده است. همچنین نقالی، شاهنامه‌خوانی، آئین‌های پهلوانی و ادبیات حماسی او در حافظه بشری ثبت شده و به عنوان میراث معنوی فردوسی اکنون در اختیار ماست.

این فعال فرهنگی تأکید کرد: بنابراین اگر گفته می‌شود شاهنامه سند هویتی مردم ایران و ساکنان حوزه فرهنگی ایران است بر همین پایه و با اتکا به میراث ماندگار اوست و ما چه خوشبختیم که شاهنامه داریم.

زندی در پایان به مسئولیت اجتماعی مردم برای پاسداری و حفاظت از میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما وظیفه داریم آن‌چه از گذشته به جا مانده حفظ کنیم و به دیگران معرفی کنیم. امیدوارم امسال آثاری را از استان همدان در حافظه جهانی ثبت شده و استان ما بیش از گذشته به جهانیان شناخته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.