در نشست شهردار و اعضای شورای شهر جورقان مطرح شد:
جورقان؛ یک شهر و هزار مشکل

0

*محبوبه یادگاری

*خبرنگار

در نشست اصحاب رسانه با اعضای شورای شهر و شهردار شهر جورقان به مناسبت سالگرد تأسیس شهرداری این شهر، شهردار جورقان عنوان کرد: جورقان شهر تاریخی و باستانی به نام گوراوان است که برگرفته از گور آهوان است که به احتمال قوی شکارگاه بهرام گور بوده است.

میراث جورقان

«داود احمدی» افزود: جورقان در زمان‌های گذشته روستای آبادی بوده و مهاجرپذیری زیادی نیز داشته و جز روستاهایی بوده که در زمان ارباب رعیتی بیش از یک مالک داشته است. این شهر هفت آسیاب و هفت قنات داشته که آخرین نفس‌های قنات شهر به شماره افتاده است. در جورقان ۷۲ کوره آجرپزی فعال بوده که در سال ۷۵ تعطیل شده و۱۱ میل‌ که در تلاش هستیم تا این ۱۱ میل آجرپزی را به عنوان میراث جهانی معرفی کنیم، زیرا جورقان تنها نقطه از جهان است که این تعداد میل آجرپزی در یک جا در آن تجمیع شده است.

افزایش بودجه شهرداری

احمدی بیان کرد:۱۴ مرداد سال ۱۴۰۰ شورای اسلامی ششم به صورت رسمی سکان شهر جورقان را به دست گرفت و ۲۴ مهر همان سال نیز شهردار انتخاب شد. روزی که بنده شهرداری را تحویل گرفتم، تنها ۲۷ درصد بودجه شهر محقق شده بود و کارگران و کارمندان ۴ ماه حقوق دریافت نکرده بودند و یک سری مشکلات که گریبانگیر شهر  شده بود. با تلاش و کوشش عوامل شورای شهر و شهرداری و همیاری مردم در شب عید، بودجه ۱۲۶درصد یعنی ۲۶ درصد نیز بیشتر از بودجه شهرداری محقق شد و نزدیک به سه میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان بدهی و معوقات شهرداری بود که پرداخت شد و شب عید به ۸۰۰ میلیون تومان رسید.

شهردار جورقان ادامه داد: در راستای خدمت به مردم و با پیشنهاد شورای شهر و دفتر شهرسازی، کل عوارض ساختمانی در سال ۱۴۰۱ تا ۱۲۰ مترمربع رایگان اعلام شد که از مردم و از ساخت‌و‌سازهای اصولی حمایت شود. بودجه شهرداری از ۵/۵ میلیارد تومان سال گذشته به ۱۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان در سال جاری افزایش یافته که نشان‌دهنده این است که دوره ششم با یک رویکرد خدمات‌رسانی به مردم شهر و با مردم و در کنار مردم بودن به پیش می‌رود.

بزرگترین تفکیک تاریخ شهری

احمدی با بیان این‌که بزرگترین تفکیک تاریخ شهری شهر جورقان را در منطقه جدید آهوان به متراژ ۳۳هزار و ۵۰۰مترمربع در دستور کار داریم، توضیح داد: فاز اول آن تکمیل شده است و امیدواریم تا پایان دوره ششم مابقی ۴۵ هکتار نیز انجام شود.

وی به موضوع حمایت سازمان نظام مهندسی از شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: در شهرهای کوچک مانند جورقان، قهاوند، مریانج و شیرین‌سو، حق‌الزحمه نظام مهندسی باید بر مبنای درصد تمام‌شده ساختمان در آن شهر باشد، اما ۲ سال است طبق قانون، شهرهای کوچک نیز طبق قیمت استان مبلغ حق‌الزحمه را پرداخت می‌کنند که این فاصله‌گرفتن مردم از دریافت پروانه ساختمانی را در پی دارد و ما با همراهی دفتر مهندسی تلاش می‌کنیم، این مشکل حل شود.

جورقانِ جدید

شهردار جورقان گفت: تفکیک ۶۰ هکتار از اراضی جورقان را در دستور کار داریم و به دنبال شهر جورقان جدید هستیم و این کار عملا نیز با دادن پروانه رایگان و وام ۲۰۰میلیونی ۴ درصد ۲۰ ساله به هر واحد آغاز شده تا شهر آرام آرام منتقل شود. سالن ورزشی و پروژه مسکن مهر از اتفاق‌های مهم و مبارک شهر بود.

تکمیل بلوار آیت‌الله رحمانی

احمدی به برنامه‌های بلندمدت مدیریت شهری مانند تکمیل بلوار آیت‌الله رحمانی اشاره کرد که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. احداث و توجه به فضاهای ورزشی و سرگرمی مردم، توسعه فضای سبز، توجه ویژه  به فرهنگ کتابخوانی در شهر از دیگر مواردی بود که شهردار جورقان به آن اشاره کرد و گفت: مدیریت شهری در این دوره در حوزه فرهنگی بیشتر از توان خود وارد شده و کتابخانه شهر در مساحت ۱۱۰ متر احداث شده و هم اکنون  ۳۸۰ نفر عضو فعال دارد و در یک ماه گذشته نزدیک به ۱۰۰۰جلد کتاب از کتابخانه جورقان به امانت رفته است.

وی تأکید کرد: برنامه داریم در ورودی شهر، شهرک گلخانه‌ای احداث شود  و کوره‌های آجرپزی به اماکن گردشگری تبدیل شوند. با توجه به این‌که قدیمی‌ترین ثابات‌ها در شهر جورقان است، تجمیع آرامستان شهر جورقان از برنامه‌های شهرداری است.

استقرار اورژانس

«جمشید شکری کامروا» رئیس شورای شهر جورقان نیز در این نشست با بیان این‌که شهر جورقان را با یک مظلومیت خاص نسبت به مدیریت کلان استانی می‌شناسیم، با قدردانی از مسئولانی که به جورقان توجه می‌کنند، توضیح داد: شورای دوره ششم به طور رسمی ۱۴ مرداد سال۱۴۰۰ تحویل گرفت و با توجه به آسیب‌شناسی‌هایی که قبلا وجود داشت و بدنه شورای قبلی که با ما همکاری دارند، حل مشکلات این شهر در دستور کار قرار گرفت.

وی به موضوع استقرار مرکز فوریت‌های پزشکی با نام مرکز۱۱ شهر جورقان اشاره کرد و گفت: این موضوع سال‌ها به علت نداشتن محل مناسب ابتر مانده بود. بر همین اساس، شهرداری یک زمین ۳ هزار و ۲۰۰ مترمربعی در اختیار مرکز بهداشت گذاشته بود، اما متأسفانه مرکز بهداشت قبول نمی‌کرد که مرکز فوریت‌ها در بدنه شهر قرار بگیرد و به مردم خدمات‌رسانی کند که با پیگیری اعضای شورا، اورژانس با محوریت جورقان مستقر شد و به روستاهای اطراف نیز خدمات‌رسانی می‌کند.

فاضلاب

شکری کامروا یکی دیگر از پروژه‌های جورقان را حل مشکل فاضلاب عنوان کرد و ادامه داد: طی جلساتی که با شهردار و مسئولین داشتیم، قرار شد، ۳ هکتار از مسیر اصلی فاضلاب را ادامه دهند تا به مردم خدمات‌رسانی شود که تا پایان شهر ادامه یافته و پروژه در حال اجراست.

پروژه‌های ورزشی

رئیس شورای شهر جورقان با بیان این‌که یکی دیگر از دغدغه‌های ما سرعت بخشیدن به پروژه‌های ورزشی شهر بود، توضیح داد: وضعیت فضاهای ورزشی در شهر جورقان مناسب نیست. این شهر با وجود داشتن ۱۱ هزار نفر جمعیت از داشتن زمین چمن ورزشی محروم است. با پیگیری‌های متعدد از استانداری برای احداث زمین چمن استاندارد در این شهر تائیدیه گرفتیم و با بودجه کم ۲۰۰ میلیون تومان فعلا فنس‌کشی زمین چمن را ادامه می‌دهیم تا در سال‌های آینده بودجه خوبی برای  ادامه پروژه بگیریم. همچنین یک زمین مینی فوتبال نیز برای بوستان مادر در نظر گرفتیم که شهرداری آن را انجام می‌دهد و با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

پنجشنبه‌بازار

شکری کامروا در ادامه به مشکلات بازارچه هفتگی یا پنجشنبه بازار جورقان اشاره کرد و گفت: این بازارچه دچار بی‌نظمی است، زیرا در مسیر اصلی تردد مردم و رانندگان قرار گرفته که در مسیر گلزار شهدا است و شورا برای این موضوع مکان مناسبی در نظر گرفته است که فروشندگان و مردم به همه برنامه‌های خود برسند.

مخابرات

مسئله بعدی مخابرات شهر جورقان بود که رئیس شورای این شهر به آن اشاره کرد و توضیح داد: با وجود این که هزار و ۲۰۰ متر زمین در اختیار شرکت  مخابرات قرار دارد، این مرکز فقط یک نیروی خدماتی دارد که او هم هفته‌ای چند روز در شهر همدان است و عملا مخابرات شهر جورقان تعطیل و نارضایتی مردم از ارائه خدمات مخابرات جورقان زیاد است. منطقه‌ای در شهر جورقان وجود دارد که تلفن‌های آن دو یا سه سال قطع است و هیچ برنامه برای کابل‌کشی و اصلاح شبکه آن انجام نشده است. از مسئولان مربوطه درخواست می‌کنیم به این موضوع رسیدگی شود.

روشنایی معابر

رئیس شورای شهر جورقان پیگیری روشنایی معابر سطح شهر را از دیگر برنامه‌های مدیریت شهری عنوان کرد و افزود: با پیگیری‌های متعدد تا بالای۸۰ درصد روشنایی معابر تأمین شده و رضایتمندی مردم را در پی داشته است.

وی ادامه داد: از مباحث و مشکلات بعدی شهر جورقان، خشک‌شدن قنات آب جورقان است که تأکید داشتیم این اتفاق بابت رعایت‌نکردن حریم چاه‌های دانشگاه آزاد همدان است. همچنین که در پشت فرودگاه کارخانه ماسه‌شویی در زمینی به متراژ سه یا چهار هکتار وجود دارد و ۵۰ متر گودبرداری انجام داده و باعث دپوشدن آبی شده که برای مصارف شخصی است. حتی لوله‌گذاری انجام‌شده یک معضل برای استان است.

اتوبوسرانی

شکری کامروا ادامه داد: مبحث بعدی اتوبوسرانی شهر است که متأسفانه جورقان از شهرهایی است که با توجه به نزدیک‌بودن به مرکز استان، فاقد اتوبوس‌های سازمانی و دولتی است و با وجود پیگیری‌های زیاد، به خاطر خصوصی بودن اتوبوس‌ها، شهروندان دچار مشکل شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.