درباره مالکیت معنوی نام خانه حوائجی موسوم به اقبالیان

0

*دکتر محمد تبریزی

*وکیل پایه یک دادگستری و خواهرزاده زنده‌یاد دکتر حوائجی

خانه مورد بحث در سال ۱۳۴۸ توسط دکتر «سید علی اکبر حوائجی» خریداری و تا دو ماه پیش در مالکیت خانواده وی بوده است. مطب دکتر حوائجی دور میدان مرکزی نبش خیابان شریعتی واقع بود و حدود شصت سال طبابت کرد. وی متولد ۱۳۰۴ در همدان و فرزند آیت اله حاج «سید محمد حوائجی» و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران و از اولین پزشکان همدان بوده است.

دکتر محمد تبریزی
دکتر محمد تبریزی

زنده‌یاد حوائجی پزشکی حاذق و دلسوز بوده و به دیانت شهرت داشته و علاوه بر طبابت در کارهای عام‌المنفعه نیز از قبل و بعد از انقلاب از جمله نزدیکی بیوت مرحوم آخوند همدانی و شهید مدنی و ارائه خدمات در مواردی که ایشان توصیه می‌کردند، سهیم بوده است. مشارکت در تأسیس درمانگاه خیریه مهدیه و مدیرعاملی آن طی سال‌های متمادی و اهدای زمین به مدرسه کودکان استثنائی واقع در خیابان رسومات از یارگارهای اوست.

زنده‌یاد حوائجی در طول ۵۲ سال مالکیت بر خانه خود با صرف هزینه و دقت بالا این ملک را به صورتی نگه‌داری کرد که کمترین آسیب را به مرور زمان داشته، کمااین‌که خانه‌هایی با این سن یا کلنگی  و یا تخریب شده‌اند، حال از آن‌جائی که این ملک نقل محفل است، ضمن تقدیر از دلسوزی مردم شریف و هنرمندان گرامی شایسته است از مالک واقعی آن نگه‌دارنده‌اش یاد و قدردانی و از قلب واقعیت جلوگیری شود. امید است مسئولان شهر نیز برای حفظ حافظه تاریخی شهر اقدامات لازم معمول بدارند و در صورت اتخاذ تصمیمات از سوی مسئولان در اعمال محدودیت برای مالکین فعلی امیدوارم به نحو قانونی حقوق آنان تأمین شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.