نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید:
نظرات غیرکارشناسی؛ علت شکست طرح نهضت مسکن ملی همدان

فلاحی: من معتقدم با استفاده از ظرفیتهای غیردولتی و خصوصی، در کمتر از یکسال و با ساخت‌و‌سازهای صنعتی طرح نهضت مسکن ملی، تب بازار در خرید و فروش و اجارهبهای همدان فرو خواهد نشست و مردم طعم راحتی تهیه مسکن را خواهند چشید.

0

*نازنین ناصری

*خبرنگار

طرح نهضت مسکن ملی در سال‌‌‌های اخیر  بسیاری از اقشار خصوصا قشر ضعیف جامعه را درگیر خود کرده است. بسیاری از افراد به امید سرپناه با پرداخت هزینه اولیه ۴۰ میلیونی به‌منظور ساخت مسکن، پول خود را مثل این‌که در جوی ریختند. طبق وعده رئیس جمهور قرار بود سالی یک میلیون مسکن برای افراد ساخته شود، اما این وعده در حال حاضر در همدان در حد حرف باقی‌ مانده و گویا این وعده در همدان رویایی دست‌نیافتی است.

مسئولان استان همدان در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده و شنیده‌ها حاکی از آن است که استان همدان در ساخت مسکن ملی از همه استان‌‌ها عقب‌تر بوده و هنوز  نه‌تنها مسکن ساخته نشده، بلکه محل و زمین مناسبی را هم نتوانستند برای این طرح در نظر بگیرند. با توجه به تورم، گرانی و وضع اقتصادی موجود، بسیاری از افراد حتی توان اجاره یک مسکن از رده خارج شده را هم ندارند و از طرفی هم هنوز زمین این طرح مشخص نشده و معلوم نیست این افراد کی قرار است صاحب خانه شوند. مانند پروژه آب‌رسانی به همدان که ۱۷ سال اجرا نشد تا این‌که همدان دچار بحران بی‌آبی شد، تا این طرح کامل شود، در این زمینه نیز مثل این‌که مسئولان حتما باید با چشم خود باید شاهد چادر‌نشینی انبوه، تأکید می‌کنم چادرنشینی انبوه باشند، تا پای کار بیایند. از طرفی این مشکل حل نشده و مسئولان دنبال ساخت شهر جدید در همدان هستند که آن نیز با توجه به شکستی که استان‌های دیگر در تأسیس شهر جدید داشتند، می‌شود گفت این پروژه نیز از قبل شکست‌خورده محسوب می‌شود و اصرار افراد برای ایجاد آن جای سوال دارد‌. در رابطه با این مشکلات مصاحبه‌ای با نماینده همدان در مجلس داشتیم  در این مصاحبه «احمدحسین فلاحی» دلیل شکست پروژه مسکن ملی در همدان را از ابعاد مختلف توضیح می‌دهد.

  • طرح نهضت ملی مسکن در حال حاضر در همدان این روزها داغ بوده و خیلی از افراد معتقدند این طرح در همدان پیش نرفته است. شما که پیگیر این مسئله هستید، این وضعیت را چطور ارزیابی میکنید؟

طبق ارزیابی‌ها و بازرسی‌ها در رابطه با اجرای طرح نهضت مسکن ملی جزو استان‌هایی هستیم که در اجرای این طرح از بقیه استان‌‌ها عقب است. این عقب‌افتادگی ناشی از این است که برای یافتن زمین‌ به‌منظور پیاده‌کردن این طرح پیگیری‌ها به موقع انجام نشده است. طبق خبرهای رسمی و غیررسمی در حال حاضر از ۱۴۰ هکتار از زمین‌های دولتی ۸۰ هکتار به طرح نهضت مسکن ملی اختصاص داده شده است که بنیاد مسکن ۱۱ هزار واحد را در این زمین بسازد.

  • گویا گزارشی توسط بازرسان وزارت کشور و بنیاد مسکن شهرسازی تهیه شده است…

این گزارش را بنده از وزارت‌خانه دریافت و مشاهده کرده‌ام. تعبیر بنده از این گزارش این است که تعدادی زمین را برای طرح نهضت مسکن ملی کاندیدا کرده‌اند و هنوز قطعی نشده است که این طرح را در آن‌ها پیاده کنند.
– زمین داریم یا خیر؟
این‌که زمین موجود است،  باید بررسی شود. ما هزاران واحد در مجموعه زمین‌های اوقافی در داخل شهر داریم‌. در نشستی که چند روز قبل برخی از مهندسین و کارشناسان داشتند، برای گروهی از محرومین جامعه ۴ هکتار در داخل شهر همدان آماده است تا برای این گروه مسکن بسازند. ظرفیت‌های داخل شهر که نیاز به هزینه‌های زیرساختی ندارد، فراوان است، اما متأسفانه نادیده گرفته می‌شود. همیشه این صحبت‌ها است که ما زمین نداریم در حالی‌که زمین موجود است.
– چرا طرح نهضت ملی مسکن در همدان به این‌جا رسید؟
استفاده‌نکردن از نظریات کارشناسی دلیل این اوضاع اسف‌بار است. برخی از تصمیم‌گیرندگان در این امر فاقد نظرات کارشناسی هستند و بر اساس منافع تصمیم می‌گیرند. مدیری که از لحاظ قانونی نباید در یک جایگاهی قرار بگیرد، قطعا نباید در آن جایگاه قرار بگیرد. بنابراین نظرات کارشناسی وجود ندارد و به شهر توجه نمی‌شود همیشه در طول زمان‌ها بر اساس نظرات غیر کارشناسی و سیاسی تصمیم‌گیری شده است که به بن‌بست رسیده‌اند.

چاره چیست؟
استفاده از نظرات و دیدگاه‌های افراد لایق چاره کار است. اگر از مجموعه‌های کارشناسان دلسوز در انبوه‌سازان، نظام مهندسی و بسیج مهندسین استان، کارشناسان خبره، مدیران با تجربه استفاده کرده و مشورت می‌گرفتند، قطعا این مسئله تا به امروز حل شده بود. مشکل دیگر در این بخش بی‌توجهی به ظرفیت‌های بیرونی است. یکی از مشکلات ما آورده اولیه برای اقشار جامعه و نبود منابع داخلی است. تأکید مقام معظم رهبری استفاده از بخش خصوصی است، اما چند درصد و چقدر از بخش خصوصی استفاده کرده‌اند؟ از سرمایه‌گذاران داخل استان دعوت کرده‌ایم؟ چرا از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود؟ اگر با این فرمان جلو برویم مشکل مسکن نه‌تنها حل نخواهد شد، بلکه در اجاره‌بها تأثیری گذاف خواهد گذاشت.
وضعیت ثبت‌نام‌ها در همدان چطور است؟

در شهر همدان ۲۸ هزار پرونده قطعی ثبت‌نامی وجود دارد، اگر بقیه افراد را دعوت کرده و امیدوار کنند که مسکن ساخته شود و مجموع پرونده‌ها به بالای ۳۰ هزار برسد، می‌شود گفت که به ۳۰ هزار واحد نیازمندیم. برای این‌که این ۳۰ هزار واحد ساخته شود، من معتقدم با استفاده از ظرفیت‌های غیردولتی و خصوصی، در کمتر از یک‌سال و با ساخت‌و‌ساز‌های صنعتی طرح نهضت مسکن ملی، تب بازار در خرید و فروش و اجاره‌بهای همدان فرو خواهد نشست و مردم طعم راحتی تهیه مسکن را خواهند چشید.

  • با توجه به اینکه این مشکل کماکان باقی مانده و هر روز اوضاع مردم بدتر میشود، کم کاری در این مسئله از سوی چه کسانی است؟

مسکن، خودرو و آب مسائل فرادستگاهی محسوب می‌شوند و مجموعه‌ای از مدیران باید پای کار باشند. در استان‌های مختلف استانداران خط مقدم مدیران هستند که مدیران را خودشان انتخاب و دعوت به جلسه می‌کنند. در بخش مسکن نیز در بخش دولتی مدیریت استانداری‌ها، استاندار، معاونین عمرانی و مدیرکل مسکن و در بخش غیردولتی بنیاد مسکن باید پای کار باشند. با توجه به این‌که در بخش غیر دولتی بنیاد مسکن و ستاد اجرایی کارهای خوبی را انجام می‌دهند. مشکل ما در بخش دولتی است که موفق عمل نکرده است.
– ساخت شهر جدید یکی از آرمان‌های برخی مسئولین است که می‌خواهند هر طور شده به آن دست یابند. باتوجه به اینکه شما مطرح کردید در داخل شهر ظرفیتهایی وجود دارد که مشکل کمبود مسکن را بتوان ساده‌تر را حل کرد و نمیتوانند از این ظرفیت داخل شهر استفاده کنند، چرا مسئولین از ساخت شهر جدید سخن میگویند؟ که به نظر میرسد باری را بر دوش همدان اضافه میکند و با زدن یک کلنگ،  بودجه درنظر بگیرند و متوقف شود، پروژه دوباره روی زمین بماند. نظر شما در رابطه با این مسئله چیست؟
امروز  با این سرعت مشکل مسکن حل نخواهد شد. ما نیاز داریم خیلی سریع‌تر بصورت اضطراری تب بازار مسکن پائین بیاید و تا زمانی که این کار انجام نشود، پروژه بلندمدت که هنوز زیرساخت‌های آن تأمین نشده نتیجه نخواهد داد. امروز نیاز داریم با فشار اقتصادی که مردم با آن مواجه هستند و بسیاری از افراد قدرت اجاره کردن مسکن را ندارند تب مسکن شکسته شود و تأسیس شهر جدید در این زمینه جواب نمی‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.