عضو شورای شهر همدان:
نوع شهرفروشی در همدان با شهرهای دیگر متفاوت است

بادامی‌نجات: درست است که در همه شهرها، شهرفروشی و تخلفات ساختمانی اتفاق می‌افتد و هیچ‌کس نمی‌تواند منکر شود که شهرداری‌ها تخلفی ندارند، اما میزان این تخلف در هر شهری متفاوت است، مثلا تهران نوع شهرفروشی در تهران با همدان متفاوت است.

0

*نازنین ناصری

*کارشناس ارشد محیط زیست

این روزها فاجعه متروپل آبادان تیتر اخبار رسانه‌هاست. در این تهدیدی که آبادان با آن روبرو شده، اما فرصتی پیش آمده که در باب پروانه ساخت در شهر همدان با مسئولان صحبتی داشته باشیم تا از میزان تخلفات در همدان آگاه شویم و بدانیم آیا در صدور پروانه ساخت که از موارد اساسی و ابتدایی یک پروژه است تخلفی صورت می‌گیرد که قطعا تخلف وجود دارد و آیا مسئولان  و شهرداری با دیدن این تخلفات برخوردهای لازم را دارند یا نه.

نازنین ناصری- کارشناس ارشد محیط زیست
نازنین ناصری- کارشناس ارشد محیط زیست

تفاوت در نوع شهرفروشی

عضو شورای شهر همدان می گوید: درست است که در همه شهرها، شهرفروشی و تخلفات ساختمانی اتفاق می‌افتد و هیچ‌کس نمی‌تواند منکر شود که شهرداری‌ها تخلفی ندارند، اما میزان این تخلف در هر شهری متفاوت است، مثلا تهران نوع شهرفروشی در تهران با همدان متفاوت است.

«حمید بادامی‌نجات» با اشاره به فاجعه متروپل آبادان، تصریح می‌کند: خیلی کم پیش می‌آید در شهر همدان مانند آن‌چه که در آبادان رخ داد، اتفاق بیفتد و چند طبقه بیشتر به ساختمانی که مجوز پنج طبقه را دارد، اضافه کنند.

وی در این‌باره توضیح می‌دهد: کمیسیون ماده پنج در ابتدای صدور پروانه ساخت، می‌تواند امتیازات خارج از تعرفه را مصوب کند؛ به این صورت که اگر فردی می‌خواهد ساختمانی را بسازد و از لحاظ قانونی، امتیازات  خاصی را به پروانه اضافه کند، به کمیسیون ماده پنج ارجاع می‌شود. در این مرحله اگر هم اتفاقی بیفتد و بخواهند ارتفاع ساختمان یا سطح تراکم آن را افزایش دهند بر اساس ماده پنج  این موارد را می‌توانند انجام دهند.

بادامی‌نجات با بیان این‌که در حادثه متروپل آبادان، اضافه‌کردن چند طبقه غیرمجاز باعث ریزش ساختمان شده است، می‌گوید: در شهر همدان به ندرت تخلف در حجم زیاد پیش می‌آید و تخلف در حد اضافه‌کردن فقط یک طبقه در خارج از کمیسیون ماده پنج و پروانه ساخت صورت می‌گیرد.

ماده ۵ به چه چیزی رسیدگی می‌کند؟

وی با ذکر دلیل مبنی بر این‌که شهرداری‌ها با توجه به  کمیسیون ماده ۵ از ابتدا سختگیرانه عمل می‌کنند  و از همان ابتدا سازندگان و اشخاص نمی‌توانند به عنوان مثال برای ساختمان چهار طبقه مجوز شش طبقه بگیرند، اضافه می‌کند: کمیسیون ماده پنج هیچ وقت در حد یک طبقه و موارد این‌چنینی تخلفات را بررسی نمی‌کند و وقتی فرد سازنده خارج تعرفه مثلا پنج یا ده متر اضافه بنا داشته باشد به آن رسیدگی می‌کند.

بادامی نجات اعلام می‌کند: برای نهادها و دستگاه‌ها پروانه اخذ نمی‌شود، اما این نهادها و دستگاه‌ها دارای دفاتر فنی هستند که از لحاظ فنی در طی ساخت ساختمان نظارت می‌کنند. در همدان تخلف به این بزرگی که در آبادان اتفاق افتاده وجود نداشته که به عنوان یک نمونه تخلف با آن قابل قیاس باشد.

وی بیان می‌کند: ساختمان‌هایی وجود دارد که پروانه ساخت نگرفته و خارج از ضوابط تخلفاتی در طی ساخت در آن وجود داشته و حتی ساختمان‌هایی که به دلیل لحاظ نشدن موارد آتش‌نشانی که پرخطر است، هنوز پایان کار نگرفته است.

برج‌هایی که روی قنات ساخته می‌شوند

این عضو شورای شهر گریزی به ساخت‌وسازهای غیرقانونی می‌زند و اعلام می‌کند: با توجه به این‌که در منطقه‌ای بر خلاف قانون مجوز برج داده شده، اما خارج از پروانه ساخت، ساختمان ساخته نشده و از نظر معماری و سازه به نظام مهندسی رفته و مجوز ساخت گرفته است. نمونه بارز آن برج زاگرس روی قنات ساخته شده، اما طراحی و معماری آن بر اساس پروانه ساخت بوده است.

بادامی‌نجات با مقایسه تخلف ساخت‌و‌ساز همدان با تهران می‌گوید: سطح تخلف در همدان با تخلف در تهران خیلی کمتر و متفاوت‌تر است با دیدن برخی تخلفات در شهرهای دیگر تعجب می‌کنیم که چطور تخلفات با حجم زیاد صورت گرفته و چه نهادی قرار است به آن رسیدگی کند. با توجه به این‌که ساخت‌و‌ساز غیرقانونی در باغات صورت می‌گیرد، اما مشاهده تخلفی مانند متروپل در همدان را شاهد نبودیم و می‌گویم که این تخلفات چیزی نیست که منجر به فاجعه بزرگ شود.

ساختمان‌های بدون پروانه

بادامی‌نجات در آخر در رابطه با ساختمان های بدون پروانه شهر می‌گوید: ساختمان‌ها دو نوع دولتی و شخصی هستند که ساختمان‌های دولتی ملزم به گرفتن پروانه ساخت هستند، اما در مورد ساختمان‌های شخصی، شهرداری باید نسبت به ساختمان‌های بدون پروانه ساخت باید طبق مقررات رسیدگی کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.