در مراسم روز جهانی خاک مطرح شد:
همدان؛ از استان‌های پیشرو در کشاورزی حفاظتی

0

همدان‌نامه: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در نشست خبری روز جهانی خاک با بیان این‌که خاک از اهمیت بالایی برخوردار است و برای تشکیل یک سانتی متر خاک زراعی بیش از ۳۰۰ سال زمان نیاز است، گفت:۲۰۰ هزار هکتار اراضی آبی و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی دیم و آیش داریم که مجموعا ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی مستعد استان، برای تولید محصولات زراعی و باغی استفاده می‌شود. مواد آلی خاک استان با توجه به سنوات گذشته و بی‌مهری که نسبت به خاک‌ها وجود داشته، به شدت رو به کاهش است مواد آلی خاک نقش اساسی برای تولید دارد.

«شهرام پرورش» با اشاره به این‌که یکی از اقدامات ما برای افزایش مواد آلی خاک ایجاد کشاورزی حفاظتی است، تصریح کرد: کشاورزی حفاظتی در دهه اخیر در تمام دنیا به آن پرداخته شده است و استان همدان هم یکی از استان‌های پیشرو در کشاورزی حفاظتی است سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در استان داشتیم. اهداف این روش حفظ منابع آب و خاک، ارتقاع حاصلخیزی، افزایش مواد آلی خاک، افزایش بهره‌وری از عوامل و نهاده‌ها، افزایش تنوع زیستی و کاهش هزینه‌های تولید است. در سال گذشته ۱۹۵ میلیارد ریال از اعتبارات از بانک ملی  تخصیص شده ۲۲۲ دستگاه مناسب برای این کار وارد استان شد. آموزش کشاورزان با کشاورزی حفاظتی را داشتیم. انجمن کشاورزی حفاظتی به عنوان اولین انجمن در کشور توسط بخش خصوصی پیگیری می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی با اعلام این‌که میزان مواد آلی خاک در استان همدان ۶۶ درصد است که از میانگین کشوری( ۶۵ درصد ) یک درصد بالاتر است، گفت:  از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی که در استان تحت مطالعه قرار گرفتند، حدود ۱۸ هزار ۵۰۰ هکتاراز اراضی درقالب مطالعات تفضیلی، ۳۲۵ هزار هکتار مطالعات نیمه تفضیلی و ۴۵۸ هزار هکتار مطالعات اجمالی انجام شده‌اند. نتیجه مطالعات در نقشه‌های رنگی و فایل‌های جی ای اس و لایه‌های خاک نشان داد در استان همدان بیش از ۷۰ درصد اراضی جزو خاک های جوان و کمتر توسعه یافته هستند. ۶۵ درصد اراضی دچار کمبود فسفر، ۳۰ درصد دچار کمبود پتاسیم ، ۳۰ درصد کمبود مس،  ۸۴ درصد کمبود روی، ۹۰ درصد کمبود آهن می‌باشند.

«امیر لاهوتیان» در آخر گفت: بیش از ۶۶ درصد ازاراضی استان زیر یک درصد ماده آلی دارند با توجه به این که خاک حاصلخیز باید دو تا چهار درصد ماده آلی داشته باشد  فقط چهار درصد از اراضی استان دارای ماده آلی بالای دو درصد است.  ۴۵ هزار هکتار از اراضی  استان در دشت همدان ، فامنین، رزن  و قهاوند دچار شوری هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.