استفاده از روش‌های غیراصولی در آبیاری فضای سبز

0

*طیبه حسینی

در حالی که کاهش بارندگی و خشکسالی باعث نگرانی مردم و مسئولان شده، شاهد هدررفت آب به دلایل مختلف هستیم. یکی از حوزه‌هایی که هدررفت آب در آن بسیار زیاد است، آبیاری فضاهای سبز شهری و بوستان‌هاست.

اما چگونه می‌توان مشکلات حوزه آبیاری بوستان‌ها را اصلاح کرد؟ به دلیل تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، گاهی تهیه و تعمیر اتصالات تجهیزات آبیاری بسیار دشوار است اما به هر حال تا حل این مشکلات باید آبیاری‌ها مدیریت شود. ما معتقدیم این نوع سیستم آبیاری در ایران علمی و کارشناسی نیست و هنوز هم  مناطقی با روش‌های قدیمی و سنتی آبیاری می‌شود. به جز اتلاف وقت و نیروی انسانی که باعث هدر رفت آب می‌شود، در بعضی مناطق شهری به خصوص بلوارها از روش آبیاری توسط تانکرها استفاده می‌شود که این روش منسوخ شده و بیشترین هدررفت را در آبیاری فضای سبز دارد. در این روش به جای آبیاری فضای سبز، بیشتر آب بر روی آسفالت ریخته می‌شود.

آبیاری چمن‌ها باید با برنامه و در ساعت مشخصی صورت گیرد تا از تبخیر آب جلوگیری شود. اگرچه بعضی از قسمت‌های بوستان‌ها از راه سیستم بارانی آبیاری می‌شود اما باز هم مشکلات زیادی دارد. این موضوع تنها  بی‌اهمیتی به هدررفت آب غیرشرب است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.