رابطه اخلاق، زباله عفونی و شهرک سلامت

0

*حسین زندی

*سردبیر

این روزها تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد، برخی از مراکز خدمات بهداشتی و درمانی و ساختمان‌های پزشکی، زباله‌های عفونی و خطرناک را در خیابان یا محفظه‌ها و سطل‌های زباله رها کرده‌اند.

پاکبان‌ها از این زباله‌ها فیلم گرفته‌اند و در فیلم هم توضیح و نشانی کامل منتشر شده است. فیلم‌ها بیشتر مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز فصد خون را نشان می‌دهند که اکثرا در رینگ اول شهر همدان قرار دارند.

شاید دوست بدارید :

این‌که زباله‌های عفونی و خطرناک باید از زباله‌های خانگی تفکیک شده و به صورت جداگانه امحا یا دفع شود، بر کسی پوشیده نیست. سال‌هاست راهکارها و برنامه‌های مثبتی در این زمینه ارائه و دنبال می‌شود، اما چرا با وجود این راهکارها هنوز زباله‌های عفونی در معابر عمومی و پیاده‌راه‌های شهر سرگردانند، پرسش بسیار مهمی است. آیا مدیریت شهری در این زمینه تعلل و کم‌کاری می‌کند؟ آیا شرکت‌های خدماتی این حوزه به درستی به وظایف خود عمل نمی‌کنند؟ یا مسئولان مجتمع‌های پزشکی با نهادهای خدمات‌رسان این حوزه همکاری نمی‌کنند؟ پاسخ هرچه که باشد فاجعه‌بار و غیراخلاقی است. چه کارکنان شهرداری و شرکت‌های خدماتی و چه مسئولان ساختمان پزشکان. اما اگر این خطا در مجتمع‌های پزشکی صورت بگیرد فاجعه عمیق‌تر است؛ چراکه بهداشت و درمان شهروندان در گرو این مراکز  است و اگر ابتدایی‌ترین وظیفه که تفکیک زباله است به درستی صورت نگیرد، آیا به وظایف دیگر از جمله وظایف درمانی درست عمل می‌کنند؟

سال‌هاست از سوی کارشناسان پیشنهاد می‌شود، مجتمع و مراکز پزشکی در نقطه‌ای از شهر همدان با عنوان شهرک‌ سلامت تجمیع شوند تا نظارت و مدیریت در چنین مسائلی بهتر و درست‌تر صورت بگیرد، اما گوش شنوایی نیست. در حالی که گاهی پراکنده‌بودن مراکز خدمات پزشکی را بهانه چنین فجایعی قرار می‌دهند.

افراد و نهادهایی که در این حوزه کم‌کاری می‌کنند، مسلماً سلامت شهروندان را هدف قرار داده‌اند و گویی به حوزه سلامت درمان به عنوان تجارت نگاه می‌کنند.

کمترین آسیب در این حوزه متوجه پاکبان‌ها می‌شود و افراد زباله‌گرد که تعدادشان هم کم نیست اولین قربانیان چنین بی‌اخلاقی‌هایی هستند. در حالی که صدمات اصلی با همه‌گیری بیماری‌های پوستی و سرطان در آینده خود را نشان خواهند داد.

به نظر می‌رسد باید مسئولان بالادستی استان از جمله استاندار و دادستانی محترم به این حوزه ورود کنند تا شاید این فجایع و بی‌اخلاقی‌ها در شهر ریشه کن شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.