ساخت بوستان محوطه تپه پیسا به یک مطالبه عمومی تبدیل شود

شهردار منطقه چهار: بوستان محوطه تپه کارکاسی یک ثروت مادام است که تا همیشه می‌توان از آن استفاده کرد

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

شهردار منطقه چهار همدان در نشست خبری با موضوع بررسی وضعیت تپه پیسا که در دفتر نشریه همدان‌نامه و با حضور دکتر «پرویز اذکائی» و مدیران شهری برگزار شد، درباره چالش‌های موجود بر سر راه ساخت بوستان محوطه تپه پیسا وجود دارد، گفت: بهتر است دیگر از نام «کارکاسی» برای این منطقه استفاده کنیم چراکه اسم بامسمایی است اگرچه متاسفانه از برهه‌ای به بعد به آن تپه پیسا می‌گویند. طی چند ماهی که من بارها در این منطقه حضور یافته‌ام و اطلاعاتی که کسب کرده‌ام، کارشناسانی مانند دکتر «یعقوب محمدی‌فر» رئیس دانشگاه بوعلی سینا قدمت این تپه را بیش از پنج هزار سال اعلام کرده‌اند.

مجید یوسفی نوید
مجید یوسفی نوید

 

«مجید یوسفی‌نوید» توضیح داد: اگر همدان را به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن می‌شناسیم، باید به دنبال نشانه‌هایی برای اثبات این ادعا باشیم. تپه هگمتانه سه هزار سال قدمت دارد و تپه کارکاسی پنج هزار سال پس این اهمیت این مکان تاریخی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ساخت بوستان در محوطه تپه کارکاسی به چند مرحله کار تحقیقاتی نیاز دارد تا طرحی که ما از این بوستان به عنوان بوستان تاریخی در ذهن داریم به بار بنشیند. قبلا مدیران ارشد استان درباره ساخت این بوستان صحبت کرده بودند اما هیچکدام منجر به یک اقدام موثر نشد. اما حالا دوباره موضوع مطرح شده و چند ماه پیش نیز «آیت‌الله شعبانی» امام جمعه همدان از محل بازدید کردند و معتمدین محل نیز پیگیر موضوع بودند و حالا ساخت این بوستان به خواست مردمی تبدیل شده است.

شهردار منطقه چهار درباره وضعیت این منطقه نیز گفت: به عنوان شهردار این منطقه معتقدم منطقه چهار منطقه فقیری نیست بلکه به علت رهاشدگی فقیر شده است. فرض کنید هر کدام از ما اگر یک عتیقه پیدا کنیم، زندگیمان متحول می‌شود. حالا در این منطقه یک عتیقه پیدا شده است که می‌تواند منطقه چهار را متحول کند و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

یوسفی‌نوید تأکید کرد: برای رسیدن به این تحول باید کارشناسان در بخش‌های مختلف طرح را بررسی و کارشناسان اقتصادی نیز برای استفاده از بوستان برای تحول اقتصادی منطقه استفاده کنند. بوستان محوطه تپه کارکاسی یک ثروت مادام است که تا همیشه می‌توان از آن استفاده کرد. شاید خیلی از گردشگرانی که به همدان می‌آیند تمایلی به دیدن بناهای مدرن نداشته باشند، پس بهتر است روی تاریخچه این شهر کار کنیم و از این نمادها و نمایه‌ها بهتر استفاده و آن‌ها را به یک ثروت تبدیل کنیم.

شهردار منطقه چهار گفت: در ابتدای طرح موضوع ساخت بوستان در محوطه تپه کارکاسی نگران واکنش کارشناسان میراث فرهنگی بودیم چراکه ما در برابر هر چیزی که نسبت به آن جهل داریم، جبهه می‌گیریم. به همین دلیل همراه با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سایت تپه کارکاسی بازدید کردیم. ساخت بوستانی مانند بوستان مردم در این منطقه مدنظر ما نیست بلکه می‌خواهیم در تمام بخش‌های آن از نمایه‌های تاریخی استفاده کنیم و موضوع اقامت را هم مدنظر داریم.

یوسفی‌نوید توضیح داد: در این محوطه سه تپه وجود دارد و یک قسمت اراضی ملی به مساحت شش هکتار متعلق به منابع طبیعی است. برای این بخش مشاور گرفتیم و مذاکره کردیم که این شش هکتار را تحویبل بگیریم تا مبدا کار از این‌جا باشد. بقیه اراضی در این محوطه مالکیت خصوصی دارد. ۱۶ تا ۲۴ هکتار نیز مربوط به عرصه و حریم تپه تاریخی محسوب می‌شود. برای این‌که کار منطقی پیش برود، باید برای تملک زمین‌های خصوصی اقدام کنیم.

وی تأکید کرد: بلوار آیت‌الله نجفی یک ظرفیت محسوب می‌شود و از پرترددترین معابر شهر است. ضمن این‌که محور رسیدن به شهر لالجین محسوب می‌شود. اما خب بیست تا سی مغازه غیرمجاز در این منطقه صرفا آبجوشی دست رانندگان می‌دهند و بس. پس تپه کارکاسی مانند یک مغازه سه نبش است که خوب می‌توان از آن بهره‌برداری کرد.

شهردار منطقه چهار گفت: به نظر من عناصر تاریخی می‌توانند ثروت‌های تاریخی باشند. طرح بوستان از چند ماه پیش به اداره‌کل راه و شهرسازی  ارسال شده اما ساز و کارهای آن طولانی است. امیدواریم این موضوع در اسرع وقت پیگیری شود. اداره‌کل راه و شهرسازی باید بخشی از کار را پیگیری کند و کار را پیش ببرد. می‌توان روی ۸۵ هکتار زمینی که مالک خصوصی دارد کار کنیم تا به عنوان منبع سرمایه‌گذاری برای این بوستان عمل کنند و بخشی از هزینه ساخت بوستان از همین محل تأمین شود. برای مثال اگر بتوانیم در درصد کمی از این سایت پروژه‌های اقتصادی با رعایت ضوابط میراث فرهنگی تعریف کنیم که بتواند منابع مالی تملک زمین‌ها را تعریف کند، اتفاق خوبی خواهد بود. امیدوارم این موضوع به عنوان یک مطالبه عمومی پیش برود و حداقل ۵۰ میلیارد تومان به مبلغ سرمایه‌گذاری در این محوطه اضافه کنیم. در کنار ساخت بوستان مشاهیر می‌توان یادمان خواجه رشید را ساخت تا به عنوان یک فرهنگسرا و حتی موزه مورد استفاده قرار بگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.