سگ‌های محبوب، کودکان مظلوم

آقای شهردار شما مسئولید!

0

*نصرالله پزشکی

*فعال حقوق کودکان

در خبرها آمده بود که کودک چهار ساله بیرجندی در حمله سگ‌های بی‌سرپرست به شکل وحشتناکی کشته شده است. قبلا درباره پیامدهای بهداشتی حضور سگ‌های خانگی در فضاهای عمومی برای کودکان نوشته‌ایم و دخالت شهرداری‌ها را به ویژه در شهرهای مورد آزمایش برای شهر دوستدار کودک را برای حل مشکل ضروری دانسته‌ایم، بدون این‌که قانون خاصی در این مورد وجود داشته باشد.

اما در رابطه با سگ‌های سرگردان و بدون صاحب موضوع فرق می‌کند، چراکه بر اساس بند ١۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، مسئولیت جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار انسانی و حیوانی و دفع حیواناتی که مبتلا به بیماری مسری بوده یا در شهر بدون صاحب رها شده‌اند، بر عهده شهرداری‌هاست. در همدان بوستان‌ها و جاده‌های مناطق تفریحی و روستاهای اطراف شهر مانند استخر عباس آباد، سد اکباتان و حیدره جولانگاه سگ‌های سرگردان و تنومند است که خطری بالقوه و بسیار جدی برای عابران به ویژه کودکان هستند.

به‌رغم این‌که خطر آشکارتر از آن است که نیاز به تذکر داشته باشد، سازمان‌ها و افراد به اصطلاح دوستدار حیوانات با حمایت‌های نابجا، که در شماره قبلی به تفصیل در این‌باره نوشتیم و شهرداری با عمل‌نکردن به وظایف خود به بهانه‌های مختلف، زمینه‌ساز بروز فاجعه‌ای، مانند حادثه بیرجند یا سلطان‌آباد شیراز در چند سال قبل هستند که گویا همه منتظر آن هستند تا با به گردن هم انداختن یکدیگر و انجام چند حرکت ظاهری و نمایشی موضوع را تمام کنند تا فاجعه بعدی.

در متن قانون به چگونگی دفع این حیوانات اشاره‌ای نشده است و یقینا کسی با روش‌های خشن و آزاردهنده مانند سال‌های نسبتا دور موافق نیست، اما چاره جیست؟ شهرداری‌ها امکانات خود برای زنده‌گیری، عقیم‌سازی و نگهداری این سگ‌ها بدون کمک سازمان‌های مردم‌نهاد و مردم را بسیار محدود و ناکافی می‌دانند. تشکل‌ها و افراد دوستدار حیوانات هم نه تنها برنامه‌ای برای این مشکل ندارند بلکه با تأمین غذا به روش‌های نادرست و با برخوردهای غیرمسئولانه با اقداماتی مانند عقیم‌سازی موجب تشدید مشکل می‌شوند.

از دیدگاه دوستداران کودکان، احتمال نه تنها آسیب جانی بلکه عوارض روانی ناشی از وحشت حمله سگ یا ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند «کیست هیداتید» برای حتی یک کودک کافی است که مسئولین را موظف سازد که تمام روش‌های ممکن تا حد معدوم‌سازی بدون درد را برای حل مشکل به کار گیرند. حتی در کشورهایی که مدعی بالاترین حد حمایت از حیوانات هستند، تحت هیچ شرایطی حقوق انسان‌ها و به ویژه کودکان نادیده گرفته نمی‌شود. به نظر می‌رسد مسئولان تحت تأثیر تبلیغات و برای محبوب‌سازی و مترقی نشان‌دادن خود از وظیفه خطیر خود غافل شده‌اند و گروه‌ها و افراد حامی حیوانات هم به تبلیغات و فعالیت در دنیای مجازی و اقدامات احساسی و بیشتر منفی بسنده کرده‌اند.

جناب شهردار همدان؛ قانون فقط سازمان شما را در این زمینه مسئول می‌شناسد. لطفا موضوع را جدی بگیرید. گرچه در صورت بروز هر حادثه‌ای تمام افراد و سازمان‌هایی که کوجب تشدید مشکل شده‌اند یا در برابر حل آن اشکال‌تراشی کرده‌اند در پیشگاه وجدان اجتماعی مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.