شهرداری منطقه پنج در حال راه‌اندازی است

0

همدان‌نامه: مسئول پیگیری و راه‌اندازی شهرداری بافت مرکزی همدان از تعیین‌تکلیف محدوده پیشنهادی شهرداری منطقه پنج همدان خبر داد.

«حمیدرضا طبی‌مسرور» به ارائه گزارش جامعی از روند پیگیری شهرداری بافت مرکزی پرداخت و گفت: برنامه راه‌اندازی شهرداری بافت مرکزی شهر همدان، مصوبه شورای سوم است که در شورای چهارم هم پیگیری اجرای این مصوبه صورت گرفت؛ اما متأسفانه به نتیجه نرسید.

به گفته طبی‌مسرور؛ با مصوبات شورای پنجم مبنی بر راه‌اندازی این منطقه طی مراجعات مکرر به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و ارائه مستندات و دفاعیات لازم مبنی برجایگاه و قدمت همدان ضرورت تاسیس شهرداری بافت تاریخی همدان موفق به اخذ موافقت با کلیات تشکیل شهرداری منطقه جدید در شهر همدان منطبق بر بافت تاریخی شدیم و مصوبات و ابلاغ نهایی منوط به ارائه اطلس محدوده این منطقه جدید شد.

وی ادامه داد: در ادامه با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی، شهرسازی و معماری و اقتصاد شهری با اساتید و صاحب نظران و جلسات متعدد با اصناف و بازاریان جمع‌بندی و در اختیار مشاور طرح قرار گرفت.

طبی مسرور با اشاره به ارجاع موضوع تعیین محدوده این منطقه به مرکز پژوهش‌های شورا، محدوده نقشه سال ۱۳۳۵  مورد توافق اساتید قرار گرفت و در ادامه مشاور نیز شش گزینه برای محدوده فوق معرفی کرد.

طبی مسرور  گفت: گزینه نخست که همان محدوده رینگ اول شهر بود به تصویب شورا رسید و در ادامه برای تهیه اطلس محدوده، موضوع به مشاور ابلاغ  و اطلس مربوطه تهیه شد.

وی ادامه داد: پس از پیگیری‎‌های مداوم اقدام به برگزاری جلسات کارشناسی در حوزه معاونت‌های برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، شهرسازی و معماری و همچنین مالی و اقتصادی و سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و همچنین فناوری اطلاعات در زمینه جدا سازی پرونده‌های مربوطه و نحوه تقسیم ‌بندی نواحی آن و ایجاد ساختار اداری کردیم؛ اطلس محدوده این طرح منطبق بر دستورالعمل وزارت کشور تهیه و به معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری به‌منظور طی مراحل قانونی و انعکاس به وزارت کشور ارسال شد.

مسئول پیگیری و راه‌اندازی شهرداری بافت مرکزی همدان یادآور شد: طرح مشاور دارای ایراداتی بود که با تذکر استانداری و پیگیری ما اصلاح شد و اسفند ماه ۹۹ ارسال و در اردیبهشت ۱۴۰۰  پس از بررسی‌های انجام شده در حوزه‌های امور شهری و فنی استانداری طی نامه‌ای به شهرداری همدان اعلام شد با توجه به این‌که طرح جامع شهر همدان در حال تصویب است و ملاک عمل منطقه‌بندی شهر همدان باید بر اساس محدوده تعیین شده در طرح جامع جدید شهر که همان محدوده شهر همدان در سال ۱۳۳۵ است، و ابعاد جمعیتی یکصد هزار نفر ملاک تصویب است و جمعیت رینگ اول شهر حداکثر ۲۵۰۰۰ نفر است، بنابراین باید اطلس فوق تهیه و برای تصویب نهایی به استانداری همدان و وزارت کشور ارسال شود.

طبی‌مسرور با بیان این‌که در مدت زمان پیگیری‌ها، شناسایی بناهای با ارزش این محدوده با هدف تشکیل شهرداری بافت در یک ساختمان تاریخی و با ارزش و همچنین اقدامات بازآفرینی سایر بناهای این منطقه اقدام شد، گفت: در این راستا ۱۶ اثر، شناسایی و طی مذاکرات صورت گرفته با مالکان همراه با اولویت‌بندی برای تملک به واحد املاک شهرداری معرفی شدکه متاسفانه اقدامی صورت نگرفت و با پیگیری صورت گرفته ساختمانی در اختیار این واحد قرار گرفت که با پیگیری مجموعه همکاران، اقدام به تعمیر کلی، نماسازی و تجهیز اداری آن کردیم که آماده بهره‌برداری است.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، برداشت و بازبینی بازار در راستای اقدامات بازآفرینی مشاور بافت بازار صورت گرفت.همچنین مقرر شد در جهت حفظ حقوق عمومنی شهروندان وتدوین ضوابطی کارآمد برای احیا و بازآفرینی بافت پس از راه اندازی این منطقه دفتر مشترکی بین شهرداری و میراث فرهنگی راه اندازی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.