*شهردار در صحن شورا حاضر شد
اما سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا اعضای شورا در درون شورا با یکدیگر تعامل سازنده دارند؟ همانطور که همگان آگاهند که در شورا سه فراکسیون جداگانه بین یازده عضو شورا وجود دارد و اگر بنابر تعامل جهت حل مشکلات شهر باشد و شورای شهربه مشکلات شهر رسیدگی میکند، ابتدا باید مشکلات درونی مجموعه خود را حل کرده و تعاملات درون شورا را افزایش دهد و سپس این سوال را طرح نماید.
*بازخواست دقیقه نودی
*شهردار در صحن شورا حاضر شد
*نازنین ناصری
*خبرنگار
بلاخره بعد از سه سال اعضای شورای شهرهمدان، شهردار را برای طرح سوال و پاسخ به صحن شورا فراخواندند
اینکه بعد از سه سال اعضای شورای شهر تصمیم گرفتند عملکرد شهردار را نقد کنند جای سوال فراوانی دارد. به نظر خیلی دیر نیست که بخواهند شهردار را مواخذه کنند؟ و اگر شهردار در این سه سال عملکرد مناسبی نداشته چرا اعضای شورای شهر برای طرح سوال از شهردار زودتر اقدام نکردند. آیا اعضای شورای شهر در این سه سال عملکرد خود شورا را بررسی کردهاند و آیا این اعضا با توجه به این که در سال پایانی دوره ششم قرار دارند از آنچه که در جلسات مختلف شورا گذشته راضی هستند؟ سوالاتی از این قبیل بسیار است تا اعضای شورای شهر خود را نیز در معرض پرسش قرار دهند.
اما آنچه که در نخستین جلسه طرح سوال از شهردار گذشت بدین شرح است:
در این جلسه که با حضور اهالی رسانه برگزار شد، سید مسعود حسینی در وقت مقرر به سه سوال از پنج سوال اعضای شورا پاسخ داد و پاسخ به دو سوال بعدی به جلسه بعد موکول شد.
طرح سوال از شهردار بر اساس ماده ۸۳ شوراها
در ابتدای جلسه رئیس شورای اسلامی شهر همدان، با اشاره به اینکه این جلسه بر اساس ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران تشکیل شده است، بیان کرد: بر مبنای این ماده قانونی چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا فعالیت شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند، ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد. در صورت عدم رعایت مفاد عنوان شده، موضوع به صورت سؤال مطرح میشود که در این صورت رئیس شورا سؤال را کتباً به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ۱۰ روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوقالعاده شورا و پاسخ به سؤال است.
محمود مسگریان با تأکید بر اینکه چنانچه شهردار از حضور استنکاف ورزیده یا پاسخ وی قانع کننده نباشد، اعلام کرد: در جلسه دیگری موضوع مجدداً به صورت استیضاح که حداقل به امضای یک سوم اعضای شورا رسیده باشد، ارائه میشود و فاصله بین ابلاغ تا تشکیل جلسه که از طرف رئیس شورا تعیین میشود حداکثر ۱۰ روز است. شورا پس از طرح سؤال یا سؤالات و جواب شهردار رأی موافق یا مخالف خواهد داد. در صورتی که شورا با اکثریت دو سوم کل اعضا رأی مخالف دهد، شهردار از کار برکنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب خواهد شد.
سوال اول: چرا شهرداری تعامل درون و برون سازمانی ندارد؟
شهردار همدان در پاسخ به سوال اول که چرا شهردار همدان در راستای انجام وظایف خود تعامل سازنده با دستگاههای دولتی و سایر مراجع برای جذب منابع، حل مشکلات، افزایش رضایتمندی مردم و غیره نداشته است و باعث تزلزل جایگاه مدیریت شهری شده است، اظهار کرد: شهرداری همدان خدمات بیمنت و بیهیاهو به مردم ارائه داده است و هر کجا فعالیتی در شهر انجام شده شهرداری بخشی از آن بوده و به قول خود وفا کرده است.
سید مسعود حسینی تلاش های شهرداری در ثبت جهانی هگمتانه را نوعی تعامل سازنده با سایر بخشها عنوان کرد و گفت: شهرداری به تنهایی این مسئولیت را انجام داده و خبرهای خوبی از دهلی خواهیم شنید.
حسینی در ادامه به مشکلات مربوط به سرمایهگذاری در همدان پرداخت و توضیح داد: در مجاورت سایت نخاله شهر ۷۰ میلیون دلار سرمایهگذاری خواهد شد. با توجه به همه مشکلات موجود، زمین مناسب سرمایهگذاری طرح پارک آبی با ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری به توافق رسید که در مدت یک تا ۲ سال بهرهبرداری خواهد شد. برای سرمایهگذاری ستاد سرمایهگذاری در شهرداری همدان تشکیل شد و طرحهای پردیسان، ذوالفقار، سعیدیه و زمینهای ارتش در دست اجرا است و ۳۰ درصد زمینهای ارتش به مشارکت خواهد رفت.
برخی از اعضا به نحوه پاسخ شهردار در رابطه با عدم تعامل شهرداری با دیگر دستگاهها اعتراض کردند و گفتند که منظور سوال این است که آیا شهرداری در تعاملات خود آورده و امتیازی برای شهرداشته است یا نه؟ و چرا شهرداری در درون مجموعه خود نیز تعامل سازنده نداشته است. اما سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا اعضای شورا در درون شورا با یکدیگر تعامل سازنده دارند؟ همانطور که همگان آگاهند که در شورا سه فراکسیون جداگانه بین یازده عضو شورا وجود دارد و اگر بنابر تعامل جهت حل مشکلات شهر باشد و شورای شهربه مشکلات شهر رسیدگی میکند، ابتدا باید مشکلات درونی مجموعه خود را حل کرده و تعاملات درون شورا را افزایش دهد و سپس این سوال را طرح نماید.
در این میان یکی از اعضای شورا با توجه به توضیح شهردار و عدم جذب سرمایهگذار عنوان کرد: دائم نباید به نحوه پاسخ دادن شهردار به سوال ایراد بگیریم. چرا که این ایراد به خود شورا هم وارد است و نحوه طرح سوال مناسب نیست. نه تنها شهرداری همدان بلکه در کل کشور جذب سرمایهگذار با مشکل مواجه است. در جذب سرمایهگذاران ترک برای سایت گردشگری باغ ویلاها شهرداری و شورا همکاری کردند، اما مشکلات دیگری وجود داشته است.
سوال دوم: علت عدم تعمیر و نگهداری پلهای عابر پیاده، افزایش تصادفهای جرحی و فوتی و غیره که از مطالبات مردم است، چیست
در پاسخ به سوال دوم که مربوط به عدم تعمیر و نگهداری پلهای عابر پیاده، افزایش تصادفهای جرحی و فوتی و غیره که از مطالبات مردم شهر بود، شهردار بدین صورت پاسخ داد: ابتدا باید در این حوزه آسیبشناسی شود که شهرداری چه عملکردی در این حوزه داشته است، پلهای مکانیزه به دلایلی از مسیر ارائه خدمات خارج شده بود که با قرارداد شهرداریهای مناطق برخی از پلهای عابر پیاده به آسانسور مجهز شدند و در برخی مناطق هم تصمیم به حذف و جمعآوری پلهای برقی بود.
سوال سوم: چرا شهرداری از ساخت و سازهای غیرمجاز و قطع اشجار جلوگیری نمیکند؟
سوال سوم در ارتباط با ساخت و سازهای غیرمجاز شهری مانند ساخت ساختمان بلندمرتبه در قاسم آباد و ساختمانهای لاکچری در باغات و قطع اشجار و دزدی درختان در گنجنامه و اینکه چرا شهردار از آنها جلوگیری نمیکند و همچنین فضاسازی شهری، تأمین فضای بازارچههای محلی، فضای سبز و ساماندهی دستفروشان مطرح شد که شهردار پاسخ داد: سال قبل ۱۰ هکتار فضای سبز در شهرایجاد کردیم. با توجه به کمبود منابع آب و افت سفرههای زیرزمینی، کاشت انواع درختچههای فصلی، دائمی و کمآببر را مورد توجه قرار دادیم که بر این اساس ۳۰ درصد صرفهجویی در منابع آبی داشتیم. آبیاری مکانیزه اجرا شده است. تانکرهای حمل آب، آبیاری فضای سبز شهری مجهز به سامانه جی پی اس شدند. استفاده از پساب شهری را بر مبنای قانون درآمد پایدار در دستور کار دادیم.
حسینی اضافه کرد: در برخی نقاط شهر به دلیل متراژ زمین با کمبود فضای مناسب که باید در حدود ۵ هزار متر مربع برای ساخت فضای پارک بزرگ باشیم، مواجه هستیم و ساخت پارک محله با متراژ کم نیز آسیبهای شهری را ایجاد کرده است. بساط گستران بوعلی و وانتباران ساماندهی شدند و هر ماه تقریبا ۲۰ فک پلاک داشتیم. در موضوع ساخت و ساز کاستی هایی وجود دارد و درکنترل نظارت با آنچه که مطالبه مردم است فاصله داریم که باید تقویت شود.
در رابطه با اینکه چرا شهردار جلوی ساخت وساز های غیر مجاز یا جلوی قطع اشجار را نمیگیرد، باید گفت آیا اعضای شورا فراموش کردهاند که بسیاری از اشجار در این دوره و توسط برخی از اعضای شورا قطع شد. طوری که پرونده یکی از این اعضا در دستگاه قضائی در حال رسیدگی است و هنوز مشخص نشده چرا این همه درخت را قطع کردهاند و اینکه بسیاری از ساخت و سازهای غیر مجاز در باغات اعضای همین دوره صورت گرفته که نیز در دوره قبلی وجود داشته و به صورت یک خود انحصاری توسط اعضا در آمده است.
دو سوال از پنج سوالی که در جلسه اول طرح سوال از شهردار باقی مانده بود و شهردار باید پاسخ میداد در هشتم مردادماه در صحن شورا مطرح شد.
سؤال چهارم درباره علت تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان شهرداری و تعاونی است
شهردار با اشاره به اینکه پرونده تعاونی پرستاران از سالهای قبل شکل گرفته است، گفت: سال ۹۸ شهرداری محکوم شده و این محکومیت با پرداخت خسارت به روز لحاظ میشود، کلیت موضوع این است که در تعاونی مسکن پرستاری ادعا میشود که معبر ۴۵ متری مقابل مدیریت دولتی تصرف شده و ادعا بر تبدیل به ۷۵ متری است که خیلی هم مورد مطالبه نبوده و سالهای قبل هم این موضوع را پیگیری کردند.
حسینی اضافه کرد: حسب اظهارات خود قبلا به قوه قضاییه مراجعه میکنند و قوه قضائیه حاضر میشود پول را پرداخت کند، اما بر اساس قانونی پرداخت نمیشود و بعد طبق معبری که ایجاد شده دادخواست میدهند و شهرداری به پرداخت ۳۳ میلیارد و ۱۷۹ میلیون تومان محکوم میشود، در نهایت لایحه ۴۷۷ شهرداری تقدیم شد و تقاضاهایی داشتیم که رای به نفع شهرداری داده شده، برگردد و نظر پنج نفره کارشناسی لحاظ شود.
وی با بیان اینکه چند ماه گذشته توقیف حسابها را داشتند که در نهایت قرار شد معادل اصل بدهی زمینها را ما در نظر بگیریم گفت: اما شهرداری هم لایحه ۴۷۷ را پیگیری میکند تا ابتدا توقف رای خسارت را بگیریم و بعد رای که به نفع ما بوده برگردد.
به طور میانگین ۷۷.۵ درصد صدور رای پروندههای حقوقی به نفع شهرداری بود
حسینی عنوان کرد: سالهای گذشته ستاد حقوقی در شهرداری تشکیل شد و کارشناسان حقوقی پرونده حقوقی را در این راستا بررسی میکنند که پرونده پارکینگ اکباتان یک نمونه از آن بوده و در این پرونده در مرحله ثبت به جایی رسیدیم که ادعای شهرداری در مرحله اثبات است تا رقم برگشت بخورد ضمن اینکه پروندههای دیگری هم در ستاد پیگیری میشود.
وی با اشاره به اینکه اهتمام جدی در استفاده از حقوقدانان مجرب وجود دارد و از ابتدای سال ۷ فقره قرارداد وکالت را منعقد کردیم و سعی کردیم مجموعه حقوقی حمایت شود اعلام کرد: آمار دعاوی اداره حقوقی طی سنوات ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳ بالغ بر ۵.۷۷ درصد از دعاوی منجر به صدور حکم به نفع (له) شهرداری میشود که ۷۷.۵ درصد میانگین پروندههایی بوده که به نفع شهرداری رای گرفته و ۲۳ درصد به نفع نبوده است.
۳۰ میلیارد تومان محکومیت شهرداری به حساب روز ۱۶۰ میلیارد تومان است
رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه اعداد و ارقام علاوه بر کمی باید کیفی باشد گفت: چه بسا پرونده تعاونی پرستاران را در کفه ترازو بگذاریم هزار پرونده هم در کفه دیگر بگذاریم، این سنگینتر است. سئوال است در رابطه با این پرونده خاص آیا از وکلای مجرب استفاده کردید یا خیر؟ پروندهای که از سال ۱۳۹۸ فعال بوده است.باید دید چرا نمیتوانید در پرونده حقوقی موفق شوید؟
علی رحیمی فر با بیان اینکه اگر یک ریال مازاد هزینه شود از رئیس دستگاهی مطالبه میشود، چرا که ۳۰ میلیارد تومان، ۱۶۰ میلیارد تومان به روز شده است و این تفاوت ۱۲۰ میلیاردی را باید پاسخگو بود.
این پرونده تا دهههای آینده گریبانگیر شهرداری خواهد بود
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه انتظار ما این بود تعداد مسدودی حسابها و منشأ آن گفته شود اظهار داشت: سؤال است آیا همه مناطق حقوق دریافت کردهاند؟ پاسخ خیر است، چون منطقه سه و غیره حقوق دریافت نکردهاند.
مهدی حیدری با اشاره به اینکه بالاخره شهرداری اذعان دارد این محکومیت من غیر حق است، عنوان کرد: سؤال اینجاست آیا انرژی که برای موضوع انفصال گذاشتید برای سایر پرونده هم گذاشتید؟ این پرونده تا دهههای آینده گریبانگیر شهرداری خواهد بود و باید پیگیری میشد.
علی اکبر نظری، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه شهرداری از حقوق افراد چقدر دریافت کرده است، گفت: باید دقیق مشخص شود چه کسی زمینها را در اختیار آنها قرار داده و تغییر کاربری صورت گرفته و شهرداری حقوقی دریافت نکرده است، تعاونیها از خرید باغات منع شدند و موارد حقوقی آن را مشخص کنید که چطور بوده است.
دفاعیات این پرونده ضعیف نبوده است
شهردار همدان هم با بیان اینکه دفاعیات این پرونده ضعیف نبوده است، گفت: حتی رای ۳۳ میلیاردی را قبول نداریم، هر چند معبری تصرف شده، اما معبر هم زمانی ایجاد شده که دور دادگستری ایجاد شده است؛ در بحث افراز، اینکه معبر کجا بوده و غیره همه موارد را در حال حاضر پیگیری میکنیم.
حسینی با بیان اینکه تمام این مدت مذاکرات جریان داشته و موضوعات حقوقی را پیگیر بودهایم، افزود: در خصوص مبلغ هم دفاعیاتی داشتهایم و همچنان انجام میدهیم.
حسینی با اشاره به اینکه در حوزه تغییر کاربری گفتیم طرح بیاید و در این طرح حقوق شهرداری بدهد تأکید کرد: کار ما طبق قانون است، طبق قانون هم حساب ما توقیف شده اما ما لایحه ۴۷۷ را مطرح کردهایم و در حال پیگیری هم هستیم.
گروهی سودجو میخواهند آب را گل آلود کنند و ماهی بگیرند و ارتباطی به شهرداری و شورا ندارد
کرباسیان، رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه گفته شود چه زمانی تخلفی اتفاق افتاده و جوابها قانع کننده باشد افزود: گروهی سودجو میخواهند آب را گل آلود کنند و ماهی بگیرند و ارتباطی به شهرداری و شورا ندارد.
حمید بادامی نجات، رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر همدان نیز با اشاره به اینکه در موضوعات حقوقی غالبا علیه شهرداری رای صادر میشود بیان کرد: اصل این است که در پرونده حقوقی شهرداری چه کاری انجام داده است.گرهای که با دست باز میشود، چرا با دندان و کاری که با توافق حل میشود، چرا باید به نحوه دیگری باشد.
شهردار همدان نیز با بیان اینکه کیفی بودن آرا را قبول داریم و امروز ارزش ملک بالاست و گاهی با ورود وراث، رایهای مختلف صادر میشود، اظهار داشت: البته خیلی از پروندهها رفع و رجوع میشوند که ردی در این آمار ندارند. همکاران شهرداری مدیریت مالی دارند و با زحمت کار انجام میدهند و رایهای آمده به سالهای قبل برمیگردد و در رایهای جدید هنوز پولی برای شهرداری نیامده است.
حسینی افزود: در حوزه پرونده انفصال، این پرونده مربوط به جایگاه حقوقی شهردار و در گذشته بوده است و پروندههایی وجود داشته و در نهایت شهردار را خواستند که چندین مورد انفصال بوده و فکر نمیکنم وقت زیادی هم برای آن گذاشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در حوزه تفکیک زمین تعاونی رای آمده و آنها هم ادعاهایی دارند که دهه ۵۰ آنجا مسکونی بوده و پروانهای صادر شده و باید اتفاق بیفتد و ۴ شعیر متعلق به آنها میشود بیان کرد: در فضایی که توسط تعاونی مسکن استفاده میشود، تعاونیها شامل منع فروش میشوند.
رضا ابرارخرم، معاون مالی و اقتصادی شهردار همدان نیز با بیان اینکه طبق جلسات برگزار شده به لایحه ۴۷۷ شهرداری رای مثبت داده شده است، گفت: چهار ماه فرصت گرفتیم تا این موضوع تعیین تکلیف شود و به سمت توافق برویم و مبنای مطالبه شهرداری را از آنها بگیریم. با توجه به سند ارائه شده چهارماه از دادگستری وقت گرفتیم که یا به نفع شهرداری باشد یا برعکس حق آنها را پرداخت کنیم و این موضوع را پیگیری هستیم.
رحیمیفر، رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر همدان با بیان اینکه گفته شده بیحقی صورت گرفته است، عنوان کرد: ۳۳ میلیارد تومان شهرداری محکوم شده و قاضی رای صادر کرده، اما درباره ۱۲۰ میلیارد تومان باید بگوییم حقوق شهروندی تضییع میشود، تهاتر ۱۲۰ میلیارد منطقی نیست که حقوق شهروندان تضییع شود.
سؤال پنجم در مورد مرکز گردشگری کبابیان مطرح شد
شهردار همدان در این مورد با بیان اینکه اجازه انتشار یک هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت به شهرداری در این مورد داده شده است، بیان کرد: اوراق مورد نظر توسط شرکت تأمین سرمایه تمدن خریداری و ناشر موظف بوده که بابت کارمزد خدمات تعهد پذیرهنویسی و کارمزد انجام خدمات بازآفرینی ۳۰۵ میلیارد ریال در وجه خریدار کارسازی و پرداخت کند و در نتیجه هیچ گونه تنزیلی پرداخت نشده است.
حسینی با بیان اینکه این پروژه را در ۲۳ اردیبهشت امسال به مناقصه گذاشتیم و هفت نفر در مناقصه شرکت کردند و شرکت پاسارگارد سازه پارس برنده مناقصه شد، گفت: در این راستا با قرارگاه خاتم الانبیا(ص) صحبت کردیم و یک هزار میلیارد پروژه تعریف کردیم و پای قرارداد رفتیم، اما خیلی تمایل به سرمایهگذاری در استان نداشتند که دوباره صحبت شده که ورود کنند.
رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه این اوراق بسیار کار خوبی بوده و شهرداری را تشویق میکنیم این اوراقها را بگیرد، اما این اوراق را برای پروژه کبابیان گرفتیم، عنوان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ برای این پروژه در سازمان عمران شهرداری، بودجه تعریف کردیم که کار شروع شود.
بادامی نجات با بیان اینکه شهرداری سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را برای انجام کار در این پروژه از دست داده است، گفت: پروژه را یک سال و نیم رها کردید، بار دیگر باید طوری برنامهریزی میکردید که پول به حساب شما بیاید و محل مصرف میداشتید، اما نداشتید و آن را به حساب بانک مهر ایران گذاشتید تا میانگین از حوزه جاری بگیرید.
وی با اشاره به اینکه اصل موضوع این است به جای ۱۰۰ میلیارد، ۷۰ میلیارد گرفتید و به جای سود ۱۸ درصد ۳۵ درصد، گفت: ۱۰۰ میلیارد را به کارگزاریها دادید که عرف است و سؤال است که چرا از شورا مجوز نگرفتید.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه پروژه کبابیان را خواباندید و تنها خاک برداری کردید خاطرنشان کرد: پروژه وزین را تعطیل کردید و هر روز هم میگویید گیر کرده و آیا پروانه آن را گرفتید؟ خیر نگرفتید. این خسارتها را چه کسی به شهرداری میزند و چه کسی باید پاسخگو باشد.
هیچ گاه پروژه کبابیان توقف نداشته است
شهردار همدان هم با بیان اینکه در پروژه کبابیان حاشیههای زیادی وجود داشت و موضوعات میراثی، شکایت و غیره مطرح بود، عنوان کرد: در نهایت طراحی شهرداری انجام شد و به کمیته فنی رفت و کمیته فنی ایرادهایی گرفت و کلا به مرحله طراحی مجدد رفت.
وی با بیان اینکه هیچ گاه پروژه توقف نداشته است، گفت: قبل از اینکه پول واریز شود، از تهران دو وکیل رفته بودند حساب را توقیف کرده بودند و ما حساب را باز کرده و مدیریت کردیم که پول از همدان نرود.
شهرداری از ریزش بنای میرابیان جلوگیری کرد
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان نیز با بیان اینکه در سال ۹۸ این بنا تخریب میشود که خود پروندهای است و در سال ۹۹ ما شروع به طراحی مجتمع گردشگری کردیمف اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ بنای میرابیان را داشتیم که قسمت غربی بنا ریزش میکند که شهرداری از ریزش جلوگیری کرد.
احسان صباغی با اشاره به اینکه مصوبه کمیسیون ماده ۵ در سال ۱۴۰۱ ابلاغ میشود که در تفریغ و اصلاحیه بودجه ۵ میلیارد تومان بوده است، گفت: مصوبه در تاریخ ۱۶ آبان ماه سال ۱۴۰۱ بدون امضای میراث فرهنگی به دست ما میرسد و ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱ اوراق را با بانک مرکزی مکاتبه کردیم و در نهایت ۲۸ اسفندماه این سال اجازه انتشار اوراق را در ازای خرید یک سهم به ما میدهند.
وی با اشاره به اینکه این اوراق به مدت ۲۴ ساعت اجازه انتشار با عاملیت بانک کشاورزی داده میشود افزود: کمتر از چهار ساعت زمان برای جذب از این اوراق داشتیم و اوراق ۱۸ درصد سود مشارکت سالانه دارد که در ازای نرخ پذیرهنویسی و بازارگردانی که رقم ۷.۶۲۵ صدم درصد، در مجموع ۲۵ ممیز ۶۲۵ هزارم درصد سود اوراق میشود که در سال ۱۴۰۲ سود مشارکت اوراق در بانک ۳۰ درصد بوده است.
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان با بیان اینکه میراث فرهنگی با یک تذکر سال ۱۴۰۱ را از ما گرفت و ابتدای سال ۱۴۰۲ شروع به گود برداری کردیم، افزود: از معاونت میراثی، وزارت میراث فرهنگی نامه داشتیم که طبق مکاتبات اداره کل، نامه به اداره مسکن شهرسازی میزند که توقف عملیات بابت عمق گودبرداری بگیرد.
صباغی عنوان کرد: در این زمینه نیز ما با اداره میراث فرهنگی مکاتبه کردیم و دو ماه کاوش را انجام دادند که ما سطح گودبرداری را به سطح تراز منفی دو برسانیم. احتمال آثار میراثی را با توجه به عمق گودبرداری میدادند، برج پنجم سال ۱۴۰۲ مشاور انتخاب میشود و سازه کبابیان را برعهده میگیرد و کل پروژه را قرارگاه خاتم الانبیا به عهده بگیرد، اما کلا این قرارگاه اعلام کرد که در پروژههای شهری ورود نمیکنیم.
وی با اشاره به اینکه فهرست بهای سال ۱۴۰۳ در برج ۱۲ ابلاغ میشود و دیگر فرصت بهروزرسانی برآوردهای مورد نیاز را نداشتیم، گفت: وارد سال ۱۴۰۲ شده و برآوردها را بهروزرسانی کرده و چند مرحله مشاور را دعوت کردیم، در برج ۹ سال ۱۴۰۲ به انعقاد تفاهمنامه با میراث فرهنگی جهت گودبرداری، نحوه معماری و دیگر جزئیات رسیدیم.
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان تاکید کرد: چهار بنای قبل که اعلام شد بنای ثبتی نبودند و محوطه بنای کبابیان ثبتی بود، اما ما با این وجود، تمام ملاحظات را در نظر گرفتیم.
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان با اشاره به اینکه مناقصه نیز در سامانه ستاد بارگذاری شد و اردیبهشت ماه سال گذشته انتخاب پیمانکار انجام شده است بیان کرد: هنوز گزارش تجمیع املاک انجام نگرفته، سند تک برگ از اداره ثبت اسناد گرفته نشده و پروانه صادر نشده اما در اداره ثبت کارهای آن انجام میشود.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان در پایان با بیان اینکه در یک جلسه خوب توانستیم پاسخها را بشنویم که برمیگردد به اعضا که قانع شوند و یا خیر. اعضای شورای شهر نماینده مردم هستند و هر یک بر اساس شخصیت حقوقی خود نظارت دارند و ممکن است نظارت متفاوت باشد، اما انتظار داریم این پاسخها به گونهای باشد که مدیریت شهری لطمه نخورد.
در جمع بندی دو جلسه طرح سوال از شهردار باید گفت که این نه تنها حق مسلم بلکه وظیفه شورا است که عملکرد شهردار را نقد کند چرا که باید به مطالبات به جای مردم پاسخ دهد. اما باید توجه کرد که ابتدا نقش خود را در رابطه با همه مشکلات از جمله ساخت و سازهای غیر مجاز، قطع اشجار، تعامل درون و برون سازمانی و بسیاری از موارد بداند چیست، از عملکرد خود آگاه شود، نقاط ضعف خود را پیدا کند و بعد به بازخواست شهردار بپردازد. نکتهای که باقی میماند این است این نانی که خود شورا در دامان مردم همدان نهاده چرا در دقیقه نود به بازخواست شهردار پرداخته است.