یک غارنورد خبر داد:
کشف سنگ‌نگاره‌های تاریخی در غار علیصدر

0

*حسین زندی

*خبرنگار

یک غارنورد همدانی با اعلام این خبر گفت: محوطه‌ کوچکی در ورودی قدیم غار علیصدر وجود دارد که یک دیوار ۱۰ متری دارد. سنگ‌نگاره‌ها بر روی این دیوار قرار گرفته‌اند.

«فواد رضاپور» افزود: در سه سال گذشته که پیگیر نقشه‌برداری غار علیصدر بودیم، متوجه سنگ‌نگاره‌ها شده بودم، اما فکر می‌کردم مدیران غار از این سنگ‌نگاره‌ها خبر دارند، به همین دلیل خبر و تصاویر آن را تاکنون منتشر نکرده بودم. اخیرا متوجه شدم که مدیران فعلی و گذشته غار از این ماجرا بی‌خبرند.

رضاپور در ادامه گفت: متاسفانه تعدادی از سنگ‌نگاره‌ها هنگام ایجاد ورودی غار در گذشته از بین رفته است و بیشتر از سنگ نگاره‌ها در طول سال‌های گذشته آسیب دیده است. بیشتر این آسیب‌ها از طرف مردم بوده که یا با جسم فلزی بر روی آن‌ها خراش ایجاد کرده‌اند و از بین برده‌اند.

او در ادامه با اشاره به قدمت آثار گفت: بهترین و سالم‌ترین سنگ‌نگاره‌ای که باقی مانده، مربوط به یک گوزن است که به طور کامل در تصاویر دیده می‌شود. برای پی بردن به پیشینه و قدمت این آثار نیاز به تاریخ‌نگاری علمی است و من نمی‌توانم قدمت دقیقی بر آن‌ها تخمین بزنم.

این غارنورد همدانی در پایان گفت: نکته‌ای که وجود دارد در بیشتر سنگ نگاره هایی که در اطراف الوند و حتی تیمره دیده ایم به صورت خراش ایجاد شده است اما بر روی این سنگ نگاره‌ها زنگ طبیعی دیده می‌شود به نظر می‌رسد سنگ‌نگاره‌ها غار علیصدر همراه با نقاشی است.

امیدوارم متولیان امر با ایجاد ویترینی بر روی این دیواره از این آثار پاسداری و نگهداری کنند #همدان یکی از استان‌هایی است که دارای سنگ‌نگاره‌های تاریخی و پیش از تاریخ است و در این سال‌ها به آن توجه کمتری شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.