آدرس غلط ندهید؛ معلمان عامل مهاجرت نیستند!

0

*سید امیر قشمی

*مدیر موزه آموزش‌وپرورش

روزنامه جوان، با درج مطلبی، بخشی از جامعه معلمان را عامل مهاجرت جوانان دانسته که دانش‌آموزان را برای رفتن از کشور ترغیب می‌کنند. این روزنامه هم‌چنان در ادامه هم با لحنی توهین‌آمیز نوشته: «طبیعی است معلمی که با رتبه پائین کنکور، در یکی از رشته‌ها لیسانس گرفته و از شغل خود ناراضی است، دانش‌آموزان را به مهاجرت ترغیب کند»!

سید امیر قشمی- بازنشسته آموزش و پرورش
سید امیر قشمی- بازنشسته آموزش و پرورش

متأسفانه در سال‌های اخیر، بعضی از مدیران بی‌کفایت، دیوار آموزش‌و‌پرورش را چنان کوتاه کرده‌اند که هر کوتوله‌ای به خود اجازه می‌دهد که از آن بالا رود.

این یادداشت توهین‌آمیز که احساسات بخش عمده‌ای از جامعه فرهنگی را جریحه‌دار کرده است، بی‌حرمتی و بی‌انصافی به کسانی است که سالیان سال با حداقل حقوق، زحمات طاقت‌فرسایی را در آموزش‌وپرورش متحمل شده و می‌شوند؛ درعین‌حال نشان از آن دارد که نویسنده یادداشت نه تنها از جامعه فرهنگی کشور، بلکه از عوامل مهاجرت شهروندان نیز اطلاع چندانی ندارد.

اولاً به گفته صحرایی؛ وزیر آموزش‌و‌پرورش فعلی و رئیس وقت دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه در چند سال اخیر بیش از ۵۰ درصد رتبه‌های برتر کنکور را جذب کرده است.

ثانیاً بر اساس مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته توسط موسسات و نهادهای ذی‌ربط از جمله رصد خانه مهاجرت ایرانیان که در سال ۱۴۰۰منتشر شده است، کاهش امیدواری اجتماعی، کاهش آزادی‌های اساسی مثل دسترسی به اینترنت آزاد، در کنار وضعیت وخیم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، تبعیض و بی‌عدالتی را در کنار عامل کششی نظیر فرصت اشتغال، انگیزه پیشرفت، رفاه و فرصت‌های علمی کشورهای مقصد را مهم‌ترین عامل مهاجرت طبقات و اقشارمختلف اجتماعی جامعه دانسته‌اند.

هم‌چنین در بعضی از این گزارش‌ها سه عامل: کارگزاران ناکارآمد و فاسد، ساختارهای معیوب موجود در کشور، رسانه‌ها و رویش بی‌رویه موسسات مهاجرت را از عوامل تشویق به مهاجرت عنوان کرده‌اند. در هیچکدام از این گزارش‌ها معلمان و اساتید عامل مهاجرت معرفی نشده است.

در چند روز گذشته نیز خبرگزاری رکنا گزارشی از رتبه‌های برتر کنکور سال ۱۴۰۲ تهیه کرده که در فضای مجازی به تعداد زیاد به اصطلاح «وایرال» شده است. در این گزارش قریب به اتفاق مصاحبه‌شوندگان از عزم خود برای مهاجرت می‌گویند و خانواده‌های خود، اطرافیان و بستگانشان را از مشوقین اصلی این تصمیم معرفی می‌کنند؛ در حالی‌که هیچ‌کدامشان به معلمان خود اشاره‌ای نداشته‌اند.

خوب است گردانندگان روزنامه جوان به جای تهمت و افترازدن به معلمان که این روزها در کلاس‌های باتراکم دانش‌آموزی بالاتر از استاندارد و بعضاً چهل نفری به تعلیم و تربیت فرزندان این مرزو بوم مشغولند، به عوامل اصلی مهاجرت که توسط موسسات و نهادهای مرتبط انجام شده و گزارش آن در دسترس کارشناسان و مدیران قرار گرفته است، بپردازند و راهکارهایی برای جلوگیری از این پدیده که در آینده می‌تواند کشور را دچار بحران کند، ارائه کنند.

سخن پایانی آن‌که توجه به حفظ حریم و حرمت معلمی برهمه افراد جامعه وبه ویژه مسئولان کشور فرض است و مدیران آموزش‌وپرورش نباید اجازه دهند که کوچکترین خدشه‌ای به این جایگاه مهم وارد شود. انتظار می‌رود مدیران آموزش‌و‌پرورش در جایگاه حقوقی خود موضوع اتهامی را که به  این دسته از همکاران وارد کرده است تا حصول نتیجه نهایی از مراجع نظارتی و قضایی پیگیری کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.