اتمام مطالعات طرح جامع پسماند منطقه شمالی همدان

0

*مهرداد نهاوندچی

*روزنامه‌نگار

مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند ناحیه شمالی و مرکزی استان همدان از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان در مرحله دفاع است و به زودی در کارگروه پسماند استان، ارائه طرح به انجام می‌رسد. در این خصوص و همچنین سایت جدید پسماند همدان با «بابک مهدی آزاد»، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان به گفت‌و‌گو نشستیم.

مطالعات طرح جامع پسماند

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان درباره روند مطالعه طرح جامع پسماند همدان، بیان می‌کند: این طرح طبق مصوبه کارگروه استانی مدیریت پسماند و به استناد بند (ج) ماده (۲) و ماده (۷) قانون مدیریت پسماند‌ها مصوب ۲۰/۰۲/۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی و ماده (۴) آئین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند‌ها مصوب ۱۰/۰۵/۱۳۸۴ هیئت وزیران با شرح خدمات مصوب سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و با جذب مشاور و هزینه کردی بالغ بر چهار میلیارد ریال از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان تهیه  شده است. مطالعات بخش شمالی این طرح در مرحله دفاع است و به زودی در کارگروه پسماند استان، ارائه خواهد شد.

چشم‌انداز صد ساله سایت پسماند همدان

مهدی آزاد در خصوص مطالعه سایت جدید پسماند شهرداری همدان می‌گوید: در سایت‌های پسماند (لندفیل)، زباله‌ها در حالت خوش‌بینانه ۱۵ سال تولید گاز  دارند؛ بنابراین سایت‌هایی که برای پسماند شهری در نظر گرفته می‌شود، باید چشم‌اندازی برای صد سال آینده داشته باشند. طراحی سایت پسماند باید به شکلی باشد که خطری برای اجتماع مردم به وجود نیاورد. در مکان‌یابی و طراحی این سایت‌ها عوامل زیادی دخیل هستند، به طور مثال خاک باید آهکی باشد تا بتوان شیرابه را به صفر رساند.

نحوه مکانیابی سایت پسماند جدید

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان در مورد مکان‌یابی سایت پسماند جدید در همدان توضیح می‌دهد: اگر اطراف شهر همدان را تصور کنیم، حدفاصل جاده کرمانشاه تا جاده ملایر یک قاچ ۱۸۰ درجه (نیم‌دایره‌ای به حول شهر) می‌شود که این منطقه به دلیل شیب بالایی که دارد از مناطق مناسب برای سایت حذف می‌شوند. حدفاصل جاده ملایر (آبشینه) تا جاده تهران هم به دلیل نداشتن معیارها از جریان روند مطالعه خارج می‌شوند. دشت بهار به دلیل این‌که زمین‌های حاصل‌خیزی دارد و کشاورزی در آن انجام می‌شود، زمین‌های گرانی محصوب می‌شوند و تملک آن‌ها مقدور نیست. یک قاچ ۱۵ تا ۲۰ درجه حد فاصل جاده تهران تا آبشینه باقی می‌ماند که مطالعات در این بازه مکانی صورت گرفته و سایت مذکور انتخاب شد.

کار بزرگ «عمرانی» در دهه شصت

از مهدی آزاد می‌پرسم قبول دارید کار مکان‌یابی سایت دفن پسماند همدان توسط «قاسم علی عمرانی» در دهه شصت کار دقیق علمی و بزرگی بوده است و وی چنین پاسخ می‌دهد: بله، با توجه به این‌که در آن سال‌ها استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیائی (GIS)‌ مرسوم نبوده و ‌با توجه به مطالعات میدانی و روش‌های روی‌هم‌اندازی نقشه‌ها و سایر روش‌های موجود، یکی از بهترین مکان‌های ممکن برای سایت پسماند همدان انتخاب شد که بیش از سه دهه است با کمترین مشکل از آن استفاده می‌شود. زمانی که ابزارهای دقیق‌تری مانند GIS‌ مورد استفاده قرار گرفتند، دقت این مطالعه را تائید کردند.

پیشنهاد درختکاری و ایجاد کمربند سبز

این مقام مسئول درباره درخت‌کاری در اطراف سایت پسماند توضیح می‌دهد: به منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای مانند متان و مواردی از این دست، یک کمربند سبز به دور سایت سایت پسماند با گونه‌های کم‌آب‌بر به وسعت ۵/۱۲ هکتار را درخت‌کاری کرده‌ایم. ۲۵ هکتار از اراضی این سایت را که مربوط به پسماندهای دهه ۶۰ بوده‌اند. مراحل اولیه را طی کرده‌ایم که کاشت یک کمربند ۱۰۰ هکتاری با گونه‌های گل محمدی و سنجد،  به دور سایت پسماند داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.