از رودخانه تا عنصری با نام کانال

0

*حسین بهبودی

*کارشناس ارشد مدیریت اجرایی

نیاز انسان به آب باعث شد تا اکثر تمدن‌های بشری در کنار رودخانه‌ها شکل بگیرند؛ نیازی که به مرور زمان با زیاده‌خواهی انسان، با دخالت در طبیعت و تجاوز به حریم رودخانه‌ها همراه شد. در حالی که در روزهای نخست پیدایش تمدن‌های بشری، انسان به خوبی و به طور فطری آموخته بود که برای استفاده بهینه از این منابع خدادادی، می‌باید رودخانه‌ها را دوست داشته باشد، امروز این دوست‌داشتن به فراموشی سپرده شده و گاهی طبیعت نیز قهر خود را نشان می‌دهد و با سیل بستر خود را پاکسازی می‌کند تا پاسخی به دست‌اندازی‌ها و بی‌تدبیری‌های انسان داده باشد. ماهیت حوادث طبیعی به گونه‌ایست که انسان‌ها خیلی زود آن را از خاطر می‌برند و خسارات و تلفات ناشی از آن را فراموش می‌کنند و ناخودآگاه به این موضوع که ممکن است این حوادث بار دیگر تکرار شود، کمتر می‌اندیشند. شاید اگر تا مدتی پیش کسی در مورد خطر سیلاب در همدان صحبت می‌کرد، اعتنای چندانی نمی‌شد اما امروزه نمی‌توان از این امر مهم اجتناب کرد.

وجود رودخانه‌های فصلی که از مسیرهایی همچون دره‌مرادبیک، چشمه ملک(دیوین)، گنج‌نامه، بلوار ارم و شهرک بهشتی که به سمت شهر سرازیر می‌شوند در گذشته نقش بسیار مؤثری در ایجاد باغات و فضای سبز به همراه داشته است. متاسفانه به مرور از این نقش کاسته شده‏ و امروز به محلی برای دفع فاضلاب‏های شهری با دیواره چینی کنار‏ه‏های رودخانه با درپوش‌های بتنی به وجود آمده که با عبور از میان بافت‏های مسکونی و در قسمت‌های روباز به محل تخلیه زباله و نخاله‏های ساختمانی تبدیل شده است. در بیشتر نقاط این رودخانه‌ها دیدهای طبیعی منحصر بفردی به طور بالقوه وجود دارد که با اندکی توجه به مناظر اطراف آن، می‏توان از این توان برای ایجاد فضاهایی جذاب به منظور توسعه تفرج و گردشگری استفاده کرد. اما متاسفانه نادیده گرفتن و کم اهمیت دادن به این مسائل و در مقابل با اجرای طرح‏های بی‏دردسر (دیوار چینی رودخانه و مسیل قلمداد کردن آن) و همچنین در اولویت قرار دادن اتومبیل نسبت به انسان و به دنبال آن اجرای طرح‏هایی همچون احداث پل‏های سواره روی رودخانه، با قاطعیت، تخریب سیما و منظر طبیعی رودخانه و فضاهای طبیعی اطراف آن را شدت می‏دهد. به عنوان مثال در اطراف رودخانه‌های دره‌مرادبیک و گنج‌نامه به صورت پراکنده فضاهای سبز قابل توجهی به صورت خطی شکل گرفته و طراوت و زیبایی چشم‏گیری به این بخش از شهر داده است که بر چشم شهروندان پوشیده نیست. گرچه این رودخانه‌ها یک رودخانه فصلی بوده و در اکثر روزهای سال بی‏آب است، اما در همان مدت زمان محدودی که به واسطه بارندگی‏ها، آب در بستر آن جریان پیدا می‏کند، جلوه منحصر بفردی را به نمایش می‏گذارد که در صورت مدیریت و برنامه‏ریزی صحیح از همین آب جاری در رودخانه نیز می‏توان منظره‏های چشم‏گیری را در این فضا ایجاد کرد. در انتهای مسیر که در قسمت کم‌برخوردار شهر قرار دارد وجود اراضی بایر و بلا استفاده در بخش‏هایی از حاشیه رودخانه و همچنین در میان بافت‏های مسکونی مشرف به رودخانه مانند شهرک فرهنگیان، فرصت‏های ویژه‏ای هستند که با طراحی و ساماندهی آن‏ها می‏توان مبادرت به احداث فضاهای تفرجی متنوع در طول رودخانه کرد. در مقابل باید گفت این رودخانه‌ها به عنوان مجرای طبیعی وسیعی که از بین بافت شهری عبور می‏کنند، می‏توانند به عنوان معضلی برای پیوند طبیعت و کالبد شهری محسوب شود. اما به لحاظ محدودیت‏های موجود نظیر فقدان نظام فضایی مناسب، فصلی بودن حیات رودخانه، عریض بودن بستر، همچنین محدود بودن لکه سبز ساحلی، این رودخانه‌ها در وضعیت فعلی قابلیت‏های ارزشمندی را در اختیار شهر قرار نداده و تنها به‏عنوان عنصری اصلی و منفصل از کالبد شهر عمل می‏کند. به منظور کاهش اثرات منفی محدودیت‏های موجود در کالبد رودخانه و همچنین تقویت ارتباط شهروندان با مواهب محیط طبیعی، پیشنهاد می‏شود ضمن ساماندهی عمومی بستر و جداره‏ها، فضای تفرجی خطی در امتداد رودخانه و سواحل آن به وجود آید و با تقویت عناصر سبز ساحلی و نفوذ آن به داخل بافت شهری، موجبات ارتقای کیفیت محیطی شهر فراهم شود.

در پایان به منظور تقلیل اثرات منفی ناشی از منظر و کالبد نابسامان و بلا استفاده رودخانه به‏عنوان یکی از بزرگ‏ترین عناصرکالبدی شهر، می‏بایست با انجام مطالعات پایه‏ای دقیق در زمینه ویژگی‏های فیزیکی رودخانه و استخراج امکانات و محدودیت‏های مربوطه، جداره‏ها، بستر و ساحل رودخانه، طراحی و ساماندهی شوند تا با تبدیل این فضای وسیع و ممتد به یک فضای تفرجی شهری، اراضی رها شده و بلا استفاده آن، احیا شده و موجبات غنای بصری و طبیعی شهر همدان را در این بخش از شهر فراهم ‏آورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.