استخری که دوبار افتتاح شد

0

*سید امیر قشمی

*مدیر موزه آموزش‌و‌پرورش

در خبرها آمده بود استخر سرپوشیده دانش‌آموزی شهید بهمنی آموزش‌و‌پرورش همدان که پیش از این در مورخه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ با حضور وزیر آموزش‌و‌پرورش دولت قبل افتتاح شده بود، در روزهای گذشته برای دومین‌بار با حضور استاندار و مسئولان استانی افتتاح (بازگشایی) شد.

این نخستین‌بار نیست که پروژه‌ای برای دومین‌بار افتتاح می‌شود، کم نبوده و نیستند پروژه‌هایی که در سال‌های اخیر به دلیل تعجیل در افتتاح به صورت ناقص تحویل دستگاه مربوطه داده شده است که عملاً بهره‌برداری از آن پروژه را با مشکلات متعدد روبرو کرده یا می‌کند. از مهم‌ترین این پروژه‌ها که دوبار افتتاح شده است، می‌توان به پروژه «پتروشیمی ماهشهر» اشاره کرد که یک بار توسط معاون اول رئیس جمهور و وزیر وقت نفت افتتاح و پس از مدتی همان پروژه برای بار دوم توسط رئیس دولت دهم افتتاح شده است.

افتتاح دوباره یک پروژه به این معنا است، که آن پروژه به دلیل آماده‌نبودن تجهیزات و زیرساخت‌های لازم، امکان بهره‌برداری را در زمان افتتاح نداشته است، از آن‌جا که بعضی از این پروژه‌ها بین ۹۰ تا بعضاَ ۹۵ درصد پیشرفت داشته‌اند و جزء پروژه‌های دولت قبل است که بیشترین زحمات در آن دوره صورت گرفته است؛ لذا دولت‌ها در ماه‌ها و یا روزهای پایانی خود به دلیل آن که دولت بعدی آن پروژه را به نام خود تمام نکند و مورد بهره‌برداری تبلیغاتی قرار ندهد، کمی زودتر از موعد این پروژه‌ها را افتتاح می‌کند، نظیر آن‌چه در موضوع استخرهای دانش‌آموزی همدان اتفاق افتاد.

ساخت یک پروژه فرآیندی علمی و سازمان یافته است، پروژه‌هایی نظیر استادیوم، باشگاه، سالن و زمین ورزشی و استخر سرپوشیده برای استفاده کوتاه‌مدت یک یا دو سال نیست بلکه باید با نگاه چند ده ساله به آن نگریسته شود.

از نظر کارشناسان و مهندسان اولین گام در ساخت پروژه‌هایی نظیر سالن های ورزشی، استخر انتخاب محل مناسب است، پارکینگ مناسب، عدم مزاحمت برای مجاورین و ساکنین محل، ترافیک از جمله عواملی است که قبل از شروع به ساخت باید به آن توجه شود. که متأسفانه بسیاری از این عوامل در ساخت این استخرها لحاظ نشده است.

توجه به مکان‌یابی مناسب مهم‌ترین بخش تصمیم‌گیری در ساخت اماکن ورزشی است، انتخاب حریم مدارس تاریخی و ماندگار ابن سینا و شریعتی به منظور احداث استخر که هیچ سنخیتی با معماری این مدارس ندارد از اساس اشتباه بود، نتیجه منطقی اجرای این پروژه‌ها ازبین رفتن شکوه، عظمت، اصالت و سابقه مدارسی است که نماد و شناسنامه فرهنگ و آموزش نوین در این شهر است.

از سوی دیگر ساخت استخر در حریم دبیرستان شریعتی با وجود دو استخر شهدای شهرداری واقع در خیابان مهدیه و استخر لاله در خیابان پاسداران که به فاصله کمی از آن قرار گرفته است هیچ توجیه منطقی ندارد،

از سوی دیگر با توجه افزایش حجم ترافیک در میدان شریعتی و خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف آن و همچنین خیابان طالقانی و چهارراه ابن‌سینا  که استخر ناحیه دو آموزش‌و‌پرورش در آن منطقه واقع شده است و قرار است هفته آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد، به دلیل وجود فضاهای متعدد آموزشی از مناطق پرتردد در سطح شهر است که مدیران شهری به را با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

گرچه پیش این‌گونه نظرات و نقدها درباره پروژه‌هایی که افتتاح و قرار است مورد بهره‌برداری قرار گیرد، ثمره و فایده‌ای ندارد؛ با این حال خال از لطف نخواهد بود تا نسبت به استفاده بهینه از این پروژه‌ها نکته‌ای را به مدیران آموزش‌و‌پرورش یادآوری کند.

مدیریت بهره‌برداری از مجموعه‌ها و فضاهای ورزشی کاری است تخصصی، که درصورت بی‌توجهی در نظارت و نگهداری به مرور زمان بسیاری ازتجهیزات مستعمل و تخریب و غیر قابل استفاده خواهد شد.

خدمات نگهداشت، حفظ و نگهداری از ساختمان، تأسیسات و تجهیزا ت و بسیاری مسائل دیگر از عهده و توان آموزش‌و‌پرورش خارج است و به برون‌سپاری نیاز دارد، اما مدیریت مجموعه باید برای همیشه برعهده آموزش‌و‌پرورش باشد، و مدیریت دستگاه برحسن انجام آن نظارت و کنترل جدی داشته باشد. از این‌رو شایسته است مدیرکل آموزش‌و‌پرورش با انتخاب مدیرانی توانمند زیر نظر شورایی از آموزش‌وپرورش، با برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده زمینه استفاده دانش‌آموزان، همکاران فرهنگی و بازنشستگان عزیز را فراهم کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.