افتتاح ساختمان اداری آموزش و پرورش ناحیه ۲ چشم به راه دولت آینده!

0

*امیر قشمی

*بازنشسته آموزش و پرورش

به روال مرسوم در کشور ما، بسیاری از پروژه‌های عمرانی و ملی نظیر پروژه‌های ریلی، پتروشیمی، سدسازی، ساخت آزاد‌راه‌ها و مانند این به دلیل حجم و بزرگی‌شان، بیشتر از یک دوره چهارساله به طول می‌انجامد. دلایلی مانند شرایط آب و هوایی، تغییر سیاست‌گذاری دولت‌ها، تاخیر در تامین و تزریق سالانه بودجه و موارد دیگر به سرانجام رساندن چنین پروژه‌هایی با بودجه‌های چند ده میلیارد تومانی را با کندی روبرو می‌کند، که این امر تا حدودی اجتناب ناپذبروقابل توجیه است.

اما کندی و طولانی شدن غیر قابل قبول و منطقی فرآیند ساخت و بهره‌برداری از پروژه‌های کوچک درون‌شهری و برون‌شهری را بدون تردید باید در ضعف و کوتاهی مدیریت‌های استانی و شهری جست‌وجو کرد.

ساختمان اداری آموزش و پرورش ناحیه ۲ همدان که در سال‌های پایانی دولت اصلاحات کلید خورد و به دولت‌های نهم، دهم، یازدهم و سرانجام دوازدهم رسید، از جمله پروژه‌های کوچکی است که به‌رغم پیگیری های مدیریت آموزش و پرورش ناحیه ۲ به نظر می‌رسد برای افتتاح آن باید چشم به راه دولت بعدی باشیم.

معمولا در اکثر کشورهایی که از سطح بالاتر توسعه‌یافتگی و پیشرفت برخوردار هستند بهترین فضاها و ساختمان‌های اداری و خدمات‌رسان با توجه به آمار بالای مراجعه‌کنندگان و نیز وسعت و حجم کارکنان و عوامل ستادی و آموزشی به آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی که بیشترین ارتباط اجتماعی را با جامعه و مردم دارد تعلق دارد که این امررا می‌توان برخواسته از باور عمومی و تصور قالب مدیران این کشورها نسبت به اهمیت و ارزش دستگاه تعلیم و تربیت دانست.

ارائه خدمات موثر و تحقق بسیاری از اهداف سازمانی تا حدود زیادی تابع محیط کالبدی و فضای کاری است، متاسفانه ساختمان مخروبه فعلی آموزش و پرورش ناحیه دو همدان نه تنها شرایط لازم برای فعالیت‌ها و ارائه خدمات به انبوه ارباب رجوع را ندارد بلکه همکاران شاغل در این اداره از ابتدایی‌ترین امکانات و حتی سرویس‌های بهداشتی در محل هم بی‌بهره هستند، کارکنان و مراجعه‌کنندگان که عموما معلمان و اولیای دانش آموزان هستند در صورت نیاز به استفاده از سرویس‌های بهداشتی مجبورند به مدرسه همجوار (دبستان علامه طباطبایی) مراجعه کنند!!! این امر توهینی آشکار به معلمان، کارکنان و جامعه فرهنگی است که باعث رنجش و تکدر خاطر همکاران شده است. علاوه بر این به دلیل تخریب ساختمان‌های شماره ۴ و ۵ این اداره، کارکنان قریب به بیست واحد مستقر در این دو ساختمان، به ساختمان‌های شماره ۲ و۳ منتقل شده‌اند، که این امر سبب تراکم کارکنان در هر واحد اداری شده است، تجمع تعداد زیاد همکاران در یک اتاق، عامل عمده انتشار ویروس کرونا در بین همکاران است ضمن آن‌که بسیاری از مراجعه‌کنندگان به این واحدها از همکاران بازنشسته هستند که بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

این در حالی است که بعضی از دستگاه‌ها، توانسته‌اند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با رایزنی‌های مدیران خود و قدرت و نفوذ دستگاه‌های تحت مدیریت خود توانسته‌اند مساعدت مسئولان استانی، شهردار و شورای شهر را جلب کنند و در بهترین و گران‌قیمت‌ترین مناطق خوش آب و هوای شهر با تملک زمین، ساختمان‌های مجلل و آبرومند با چشم‌اندازهای زیبا احداث و بهره‌برداری کنند در حالی که ساختمان اداری آموزش و پرورش ناحیه ۲ در زمینی که متعلق به دبیرستان تاریخی و ماندگاردبیرستان ابن سینا است و کلنگ آن هجده سال پیش به زمین زده شده با وجود اتمام و آماده بودن به دلایل نامعلوم هنوز نتوانسته از نهادهای مربوطه مجوز بهره‌برداری بگیرد.

بدون تردید این تفاوت برخورد با نهادهای فرهنگی و دیگر دستگاه‌ها نشان‌دهنده تفکر و بینش حاکم بر برخی از مدیران و دست اندرکارانی است که آموزش و پرورش را نهادی مصرفی می‌دانند که بازده سریع اقتصادی ندارد.

بیش از این هم بارها گفته شده که وجود ساختمان مناسب برای سازمان‌هایی که سر و کارشان با فرهنگ است نشانه تدبیر مدیران و رشد فرهنگی شهر محسوب می‌شود نه تنها ساختمان آموزش و پرورش ناحیه ۲ بلکه ساختمان اداری آموزش و پروش ناحیه یک، به عنوان ویترین فرهنگ وآموزش و پرورش استان شرایط و شانیت لازم را برای جامعه فرهنگی ندارد، از مدیریت ارشد استان در خواست می‌کنیم تا دستور دهند هرچه سریع‌تر به منظور رفع موانع و مشکلات مربوط به این ساختمان تا قبل از پایان عمر دولت دوازدهم اقدامات مقتضی را به عمل آورند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.