الوند جاده نمی‌خواهد

0

*حسن اخلاصی

این اتفاقی نیست که بعد از فراغت از هر نیایش صبحگاهی باید به طرف راست متمایل شوی و اولین سلامت را به قله سرفراز الوند بدهی.

سلام ای الوند استوار

سلام ای مظهر صلابت

سلام ای اسوه مقاومت

سلام ای مادر پر استقامت……

سال‌های زیادی از آن ایام نمی‌گذرد که در هر جای شهر سرت را می ‌چرخاندی الوند کوه در افق نگاهت بود اما این همه صلابت مثل خیلی از داشته‌هایمان پشت غباری از دود و جنگلی از آهن وسیمان به محاق رفته. کوه الوند موجود بی‌جانی که از سنگ و خاک تشکیل شده باشد نیست، الوند زنده، پویا و با احساس است‌. این موضوع را داریوش فرزند خلف کوروش کبیر هزاران سال پیش خوب درک کرده بود که بعد از آن همه جنگ و گریز و  قتل و کشتار وقتی در دامن این مادر مهربان آسود دلنوشته‌های خود را بر پیکر مهربانش به عنوان کتیبه حک کرد تا برسم امانت برای آیندگان از آن حفظ و حراست کند.

اگر چه الوند چشم انداز زیبای مردم این شهر و دیار بوده و هست اما یک بار دیگر با نگاهی عمیق به آن

بنگرید، خواهید دید که چون مادری مهربان دامن گلدار خود را در دشت همدان پهن کرده و دو دستش را از طرفین به هم گره زده تا مهربانانه فرزندان خویش را زیر پر و بال گیرد.

الوند مهربان مادری است که هم به زوزه گرگ‌ها دل بسته هم به سکوت بره‌ها‌، هم در دامن مهربانش آلاله‌های سرخ و واژگون را پروانده هم گلهای وحشی را، هم به پرندگان خود عشق ورزیده هم به چرندگانش.

الوند مادر مهربانی است که در برابر طوفان و گرما و سرما با صلابت ایستاده تا آب گوارایش را در سینه حفظ کند و در مواقع لزوم در رگ‌ها جاری و زندگی را برای فرزندانش به ارمغان آورد.

اما این مادر پیر وخسته اگرچه صلابت خود را حفظ کرده اما روحش خسته و زخمی است. این مادر پیر میلیون‌ها سال است که هم آرام بوده هم آرامش را برای فرزندانش به ارمغان آورده، ریه‌های این مهربان تحمل دود و غبار ناشی از تمدن خود ساخته بشر امروزی را ندارد، گوش‌هایش نمی‌تواند هر صدایی جز صدای آبشارها و ترنم زیبای طبیعت را بشنود، او از صدای گوشخراش تکتولوژی و ماشین آلات امروزی که آرامش ساکنینش را به هم می‌زند بیزار است. او به راه‌هایی که در گذر ایام توسط فرزندانش به طور طبیعی ایجاد شده بیشتر علاقه‌مند است تا جاده‌های پهن و آسفالت شده توسط غول‌های آهنی و بی احساس. او این روزها نگران از دست دادن بکارت خود است.

الوند را در یابیم. نگذاریم سکوت و آرامش و زیبائی‌اش زیر چکمه بی‌تدبیری و ندانم‌کاری عده‌ای نابود

و له شود.

اما شما ای مسئولین و صاحبان قدرت به هرجا که می‌خواهید دست اندازی کنید و هر کجا را دلتان می‌خواهد خراب کنید اما التماستان می‌کنم ما را با این مادر پیر و دلشکسته تنها بگذارید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.