امیدوارم همدان به پایگاه حیوان‌دوستی ایران تبدیل شود

آریایی: شهرستان همدان از لحاظ فرهنگ حیوان‌دوستی خیلی خوب پیش می‌رود و این پیشرفت جای خوشحالی دارد.

2

اوایل که انجمن حمایت از حقوق حیوانات در استان همدان راه‌اندازی شده بود، خیلی از شهروندان از نحوه فعالیت‌های آن اطلاع نداشتند و خیلی با آن همکاری نمی‌کردند، اما گویا این انجمن بعد از سال‌ها فعالیت در بین شهروندان جا افتاده و به خوبی پیش می‌رود.

همکاری بهتر خانم‌ها

یک عضو انجمن حمایت از حیوانات همدان در خصوص تماس شهروندان با این انجمن می‌گوید: اغلب کسانی که با ما تماس می‌گیرند، شهروندان خانم هستند. فکر می‌کنم دغدغه خانم‌ها در این زمینه بیشتر است و آن‌ها در زمینه حیوانات بی‌سرپرست دلسوزتر هستند. درصد مشارکت مردمی در این زمینه بالاتر رفته، در حالی‌که اوایل که انجمن حمایت از حقوق حیوانات را تأسیس کرده بودیم، مشارکتی نمی‌دیدیم. اغلب تماس می‌گرفتند و از وجود سگ در محله یا زایمان گربه در منزل خود، شاکی بودند. دو، سه سالی است مشارکت‌ها خیلی بالا رفته؛ وقتی فردی تماس می‌گیرد، شاید نتوانیم برویم و آن حیوان را امدادرسانی کنیم، اما وقتی راهنمایی می‌کنیم که با حیوان چگونه برخورد کنند و کدام کلینیک ببرند، ۹۰ درصد شهروندان، خودشان این کار را انجام می‌دهند. این روند نسبت به قبل بهتر شده است.

الهام آریایی-عضو انجمن حمایت از حقوق حیوانات همدان
الهام آریایی-عضو انجمن حمایت از حقوق حیوانات همدان

اهمیت فرهنگ‌سازی

«الهام آریایی» می‌افزاید: هر چیزی به فرهنگ مردم برمی‌گردد. مردم ما بایدآن‌قدر فرهنگ حیوان‌دوستی قوی داشته باشند که اصلا نیازی به انجمن یا سایر سازمان‌های مردم‌نهاد نباشد. یعنی مردم به شکل یک انجمن، حامی حیوانات و حامی طبیعت عمل کنند، خودشان اگر حیوان آسیب‌دیده‌ای می‌بینند، نیازی نباشد با حامیان حیوانات تماس بگیرند. خودشان این‌قدر این وجدان و آگاهی داشته باشند که مثلا اگر سگی، گربه‌ای یا هر حیوان آسیب‌دیده‌ای می‌بینند، بتوانند امدادرسانی کرده و به کلینیک‌های نزدیک برسانند.

وی ادامه می‌دهد: خیلی وقت‌ها مواردی داشتیم که راننده‌ای با حیوانی تصادف کرده و بی‌خیال عبور کرده است. شاید اگر راننده همان لحظه این حیوان را به یک کلینیک دامپزشکی برساند، یا حداقل آن را به کنار جاده بکشاند، این حیوان زنده بماند. در فصل سرما، توله‌سگ‌ها، توله‌گربه‌ها و گربه‌هایی داریم که لای تسمه خودرو می‌مانند و با یک استارت‌زدن، حیوان به طرز فجیعی جان خود را از دست می‌دهد. در حالی‌که رانندگان با چند ثانیه وقت گذاشتن، می‌توانند در کاپوت خودروی خود را باز کرده و از نبود حیوان اطمینان حاصل کنند، در این حالت هم حیوان زنده می‌ماند و هم به خودرو آسیبی نمی‌رسد. امیدوارم مردم ما به این آگاهی برسند که درصد حیوانات آسیب‌دیده خیلی کم شود.

شرایط مناسب همدان

آریایی درباره وضعیت فرهنگ برخورد با حیوانات در شهر همدان در مقایسه با شهرهای دیگر کشور توضیح می‌دهد: شهرستان همدان از لحاظ فرهنگ حیوان‌دوستی خیلی خوب پیش می‌رود و این پیشرفت جای خوشحالی دارد. دلیل ورود ما به این حوزه علاقه شخصی است. من از کودکی با حیوانات بزرگ و با آن‌ها دوست شده‌ام. من عاشق حیوانات، طبیعت و محیط زیست هستم و در حد توانم سعی می‌کنم یک‌سری اصول را در مورد حیوانات رعایت کنم. زندگی شخصی و منزل خود را برای حیوانات گذاشته‌ایم. به امید روزی که دیگر شاهد حیوان‌آزاری در همدان نباشیم. امیدوار هستم روزی همدان تبدیل به یک پایگاه حیوان‌دوستی، محبت حیوانات و طبیعت در کل ایران شود.

همکاری نهادها

آریایی در مورد همکاری انجمن حمایت از حیوانات با مرکز ۱۳۷ شهرداری خاطرنشان می‌کند: مرکز ۱۳۷ شهرداری از روزی که به بهره‌برداری رسید، رابطه مستقیمی با انجمن دارد. خیلی وقت‌ها خودشان تماس می‌گیرند و به طور مثال شکایت از وجود یک سگ در محله‌ای را گزارش می‌دهند. ما حتی‌الامکان سعی می‌کنیم، حیوان را جابه‌جا کنیم که حیوان آسیبی نبیند. از این تریبون استفاده کرده و از مرکز ۱۳۷ تشکر می‌کنم.

عضو انجمن حمایت از حقوق حیوانات در پایان درباره حیوان آزاری تصریح می‌کند: از سازمان‌ها و اداراتی مانند دادگستری، فرمانداری، نیروی انتظامی و استانداری خواهش می‌کنم در بحث حیوان‌آزارها و کسانی که به خاطر فرهنگ غلط، جلوی فعالیت حامیان حیوانات را می‌گیرند، همکاری داشته باشند. هرچند در طی این سال‌ها واقعا همکاری خوبی داشته‌اند. امیدوار هستیم این سازمان‌ها و ادارات، همکاری و پیگیری‌ها را در زمینه حیوان آزارها با جدیت بیشتری داشته باشند.

2 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام لطفا یه سری به باغ وحش محدوده ی غار علی صدر همدان بزنید ۶۵گونه حیوانات مختلف رو بعنوان باغ وحش که چه عرض کنم اسارتگاه مخوف جهت نگهداری وحوش درنظر گرفتند وحوش را آنقدر گرسنه گذاشتند که‌ بانگاهشان برای یه وعده‌ غذا التماس می‌کنند گوئی پوست روی اسکلت گذاشتی و عین مرده متحرک بی رمق راه میرن وفقط بو می‌کشند ودنبال خوراکند اگر مسؤلیت قبول‌ کردید بخاطر خدا وانسانیت کمی غذا به آنها بدید شاید مورد عفو خداوند قرار بگیرید و آبروی همدان و محیط زیست رانبرید باتشکر

  2. Sogand می گوید

    سلام واقعا چرا کسی پاسخگوی این فاجعه که در اون باغ وحش ترسناک غار علیصدر اتفاق می افته نیست
    چرا هیچکس کاری نمیکنه اونا دارن از بیماریای جسمی و روانی و گرسنگی از پا درمیان با یه مشت کارگر که رسما شکنجه گر حیوونا هستن، هر چند اعتراض فایده ایی نداره
    ضمن اینکه یه گلایه کوچیک هم از آقای جوادی دارم
    چرا که هر موقع برای امداد و کمک به حیوون باهاشون تماس گرفتم ایشان به یه بهانه ایی از اومدن و کمک کردن شونه خالی کردن و فقط دلداری دادن و با من برای تون بچه گریه کردن اما برای امداد هیچ تلاشی نکردن و اونقدر معطل کردن که حیوون بیچاره یا مرد یا کس دیگه ایی خودجوش اومد و امدادش کرد
    میخوام بگم خانم آریایی و آقای جوادی عزیز حیوانات خارج از شهر هم وقتی بیمار یا گرسنه ان همونقدر درد میکشن که حیوونای توی شهر، خواهش میکنم به اونا هم رسیدگی کنید چو من اگر توانش رو داشتم خودم حیوان رو به کلینیک برسونم و کمکش کنم هرگز با انجمن ها تماس نمیگرفتم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.