به همت خانه آواز و همدان‌نامه برگزار شد:
بزرگداشت سعید قراچورلو در همدان

0

*ستایش مستقیمی

مراسم بزرگداشت «سعید قراچورلو» نوازنده ویلون به همت خانه آواز همدان و هفته‌نامه همدان‌نامه، سوم مرداد ۱۴۰۱ با حضور بسیاری از هنرمندان همدانی و دوستداران هنر موسیقی، در مجتمع ابن‌سینا برگزار شد.

درباره قراچورلو

«حسین زندی» سردبیر هفته‌نامه همدان‌نامه و فعال فرهنگی در ابتدای این مراسم درباره قراچورلو گفت: قراچورلو متولد همدان نیست، اما سال‌ها در همدان زندگی کرده است. وی متولد ۲۳ فرودین ۱۳۲۵ است. از ۶ سالگی نزد یکی از نوابغ موسیقی ایران استاد «ابولحسن صبا» تا سال ۱۳۳۶ که وی فوت شد، ویولن آموخت. در ۱۲ سالگی وارد رادیو می‌شود و با هنرمندان سرشناس کشورمان از جمله افخم، ناهید، دایی جواد، دلکش و عارف برنامه اجرا می‌کند. قراچورلو در اجرای بسیاری از ترانه‌هایی که با آن‌ها خاطره داریم، حضور داشته است. برای مثال اثر سلطان قلب‌ها عارف که قراچورلو ویولن آن را با همکاری عهدیه بدیهی می‌نوازد.

وی ادامه داد: قراچورلو در بسیاری از گروه‌های مهم موسیقی کشور شرکت داشته است و در بیشتر برنامه‌های رادیویی در دهه ۳۰ تا ۵۰ نیز حاضر بوده و برای موسیقی این کشور بسیار زحمت کشیده است. وی در سال ۱۳۴۷ برای تحصیل به همدان سفر کرد و در این شهر تشکیل خانواده داد. در شرایطی که همدان نسبت به شهرهای دیگر مذهبی و سنتی بود و موسیقی در آن رواج نداشت، یک نفر این جسارت را داشت که در کنار زندگی شخصی خود به آموزش هنرجویان شهر همدان بپردازد. یکی از افرادی که در پیشرفت موسیقی این شهر نقش داشت، سعید قراچورلو بود.

زندی ادامه داد: قراچورلو تا سال ۱۳۵۶ دو دوره در همدان بود و یک دوره به کرمانشاه رفت و مجددا به همدان برگشت. در همه این سال‌ها با بیشتر هنرمندان شهر همدان در ارتباط بود و به دلیل روحیه مردم‌داری با بسیاری از هنردوستان آن زمان همکاری کرد. «سیاوش دیهیمی» و «عباس شریفی» از جمله فرادی هستند که سال‌ها با قراچورلو برنامه اجرا کرده‌اند. اولین کنسرت‌هایی که در شهرستان‌های همدان اجرا شد، توسط این هنرمندان بوده است. ما در گفت‌و‌گویی که با قراچورلو داشتیم و به زودی در همدان‌نامه منتشر خواهیم کرد، به بخشی از تاریخ شفاهی همدان اشاره کرده‌ایم.

انتقاد از ارشاد

سردبیر هفته‌نامه همدان‌نامه در ادامه سخنرانی خود از کارکنان ارشاد انتقاد کرد و گفت: کارکنان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد با موسیقی همکاری نمی کنند و با هنرمندان برخورد درستی ندارند. ما قطعا هفته آینده در رسانه‌ها به این موضوع می‌پردازیم. متأسفانه بسیاری از مسئولین درکی از هنر ندارند و مدیران میانی رفتار مناسبی با هنرمندان حوزه موسیقی ندارند. امیدوارم مردم مطالبه کنند تا این موضوع برای همیشه حل شود. موسیقی خوب و فاخر در این شهر ناشناخته مانده و من ریشه آن را در اداره فرهنگ و ارشاد همدان می‌بینم.

دلم با همدان است

شاید دوست بدارید :

در ادامه برنامه قراچورلو گفت: خوشحالم که در جمع شما هستم و خوشحالم که پیشرفت جوانان گروه خانه آواز را می‌بینم و یاد خودم می‌افتم. این جوانان مایه افتخار ما هستند و من به موسقیدانی که مثل من در این عرصه استخوان خرد کرده‌اند، تعظیم می‌کنم.

قراچورلو اشاره کرد: آشنایی من و «علی اصغر طاهری» مدیر خانه آواز به ۵۵ یا ۵۶ سال پیش برمی‌گردد. من از کودکی نوازندگی را شروع کردم و در ۱۲ سالگی از طریق برنامه کودک وارد رادیو شدم. بعضی از شماها به یاد دارید، برنامه کودک «پدر پیرنیا» که من گوینده آن بودم و خیلی از خواننده‌ها از طریق آن برنامه کودک رشد کردند. اولین‌باری که من برای کودکان برنامه اجرا کردم، مادرم شعر آن را سروده بود. مادر من اهل قلم بود. آشنایی خانواده ما با استاد صبا باعث علاقمندی من به ساز شد. شعر «پاشو پاشو پاشو کوچولو» اثر بچه‌های «نیکول الوندی» برادر خانم ویگن است که من نیز در آن همکاری داشته‌ام .من با شروع برنامه‌های تلویزیون شدم و از اولین کسانی بودم که وارد تلویزیون شدم.

این ویلون‌نواز ادامه داد: اولین‌باری که ارکستی در همدان تشکیل شد، ما به تویسرکان و نهاوند رفتیم که مردم هم استقبال زیادی کردند. من در شهرهای دیگر نیز برنامه اجرا کرده‌ام، اما همیشه دلم در همدان بوده است. با همه مخالفت‌هایی که با موسیقی می‌شود، ما پایدار ماندیم. این مخالفت‌ها فقط در همدان نیست بلکه همه‌جا این‌گونه است، اما هنر هیچ‌وقت فراموش‌شدنی نیست.

نوای ساز

در این مراسم، قراچورلو قطعاتی را با ساز ویلون اجرا کرد که مورد توجه حاضران در برنامه قرار گرفت. همچنین هنرمندان همدانی «علی اصغر طاهری» مسئول خانه آواز همدان و خواننده موسیقی پاپ کلاسیک، «رضا دهقان» عضو خانه آواز و خواننده، «مهرداد آهنچیان» نوازنده ویلون، «بهروز اسلامی» خواننده، «عباس شریفی» نوازنده تنبک، «احسان میرزایی» نوازنده تنبک، «کاظم مرادی» خواننده و نوازنده تار، «شادی فریدونی» نوازنده دف، «خسرو خانیان» نوازنده ویلون و «کریم حمیدی» نوازنده ویلون به اجرای موسیقی پرداختند.

فعالیت‌های خانه آواز

علی اصغر طاهری مدیر خانه آواز همدان و خواننده موسیقی پاپ کلاسیک در حاشیه این برنامه در گفت‌و‌گو با همدان‌نامه گفت: حدود ۷ سال است که ما خانه آواز را پایه‌گذاری کرده‌ایم و در رشته‌های موسیقی مانند موسیقی پاپ و سنتی فعالیت می‌کنیم.

وی درباره فعالیت‌های خود گفت: رشته‌ای که من در آن رتبه هنری به دست آورده‌ام موسیقی پاپ کلاسیک است و من ۶۰ سال است که در این رشته فعالیت می‌کنم. جلسات خانه آواز در روزهای دوشنبه از ساعت ۵ تا ۷ برگزار می‌شود ‌.

طاهری در توضیح سابقه دوستی خود با سعید قراچورلو گفت: من و آقای قراچورلو در ۵۰ یا ۶۰ سال پیش با یکدیگر آشنا شدیم. ایشان نوازنده موسیقی و من خواننده هستم .من در کشورهایی مانند ترکیه و آذربایجان کنسرت داشته‌ام و برنامه برگزار کرده‌ام .من علاوه بر فارسی ترکی استانبولی، ترکی فارسی، فرانسوی و انگلیسی هم آواز می‌خوانم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.