بعضی خانه‌ها به کمال زیبایند…

0

*عاطفه کلهری

در خیابان جهان‌نما، نبش کوچه قباد، خانه‌ای در نور و سایه درختان بلند شهر، در گذر عابران، چشم را به خود خیره می‌کند. این خانه زیبا، خانه اقبالیان است، اثر زنده‌یاد محمود نیامی(۱۳۱۴_۱۳۹۸ در همدان) که در ۲۵ سالگی  و سال ۱۳۳۹ طراحی آن را شروع کرد و در ۱۳۴۲ ساختش را به پایان رسانید.

محمود نیامی معماری خلاق و هنرمند بود و یکی از پروژه‌های مهم او که ارزش معمارانه بالایی دارد، خانه اقبالیان در همدان است. حس خوب معماری هنرمندانه این خانه آن‌قدر بالاست که برای وجودش در این شهر به خودمان می‌بالیم.

زیرا این خانه ذهنیت یک هنرمند است، زیبا، ساده و خلاقانه وسبک معماری آن دوره را نشان می‌دهد، نمونه‌ای که قابل تکرار نیست و در تاریخ معماری ما قطعا مهم خواهد بود.

معماری زمانی خوب شمرده می‌شود که بتواند عواطف و احساسات آدمی را برانگیزد، بتواند محرک احساس باشد و تحسین آدمی را برانگیزد، حسی که از خانه اقبالیان به انسان انتقال می‌یابد همین است، خلاقیت، هنر، اصالت وآرامش، حس این خانه زیبا رهایمان نمی‌کند.

«آگاهی ما نسبت به معماری کمتر از تمام هنرهای دیگر است و لازمه به وجود آمدن هنر نیاز است و دانایی نسبت به زندگی وچگونگی و حیات آن هنر». هوشنگ سیحون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.