به بهانه برگزاری مراسم «به یاد عارف»

0

*امیر قشمی
*بازنشسته آموزش و پرورش
در هفته‌ای که گذشت مراسم سالروز هشتاد و ششمین درگذشت عارف قزوینی؛ آهنگساز، موسیقی‌دان و سراینده تصنیف‌های میهنی عصر مشروطیت با حضور جمعی از هنرمندان و فرهنگ‌دوستان همدانی بر سر مزار این شاعر پرآوازه ملی در محوطه آرامکاه بوعلی سینا برگزار شد. در این مراسم که با اجرای آواز سنتی همراه بود، تعدادی از سخنرانان در باره ابعاد شخصیتی عارف سخنانی ایراد کردند و در پایان شرکت‌کنندگان خواهان نامگذاری روزی به نام « عارف» شدند.
امروزه تاثیر و نقش مهم مشاهیر و مفاخر فرهنگی، علمی، سیاسی و مذهبی بروحدت ملی، ایجاد نخوت، غرور، میهن دوستی و هویت ملی در نسل جوان بر کسی پوشیده نیست. از این روست که در اغلب کشورها مبالغ هنگفتی صرف بازشناسی مفاخر فرهنگیشان می‌کنند تا همچنان ارتباط نسل¬های جدید با گذشته¬ برقرار بماند.
خوشبختانه سرزمین ما مهد و خاستگاه بزرگان، دانشمندان و مشاهیر علمی و فرهنگی ارزشمند و شناخته‌شده‌ای است که هریک به تنهایی یک تاریخند و مایه اعتبار و سربلندی این سرزمین هستند. در حال حاضر اسامی ۳۳ تن از نام‌آوران ایرانی چون ابن سینا، حافظ، سعدی،عطار، فردوسی و بزرگان دیگر در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، وجود صدها شخصیت بلند آوازه تقویم ملی ما را مملو از نامگذاری روزهای مختلف هفته به مناسبت‌های خاص و به نام شخصیت‌های ماندگار کرده است. به گونه‌ای که دیگر جای خالی در تقویم کشور باقی نمانده است. اگرچه بعضی از نامگذاری‌ها شاید ضرورتی نداشته باشد و یا از اهمیت چندانی برخوردار نباشد.
همدان نیز به عنوان مهد تاریخ و تمدن سابقه بلندی در پرورش شخصیت‌های برجسته دارد و در طول تاریخ توانسته ده‌ها تن مشاهیر از دانشمند، فقیه، ادیب و عارف و مانند این را در خود جای دهد که بسیاری از آنان از محدوده جغرافیایی همدان فراتر رفته و به همه ملت و حتی بشریت تعلق پیدا کرده‌اند. تجلیل و بزرگداشت هر یک از آنان علاوه بر ادای دین و حق‌شناسی سبب تسهیل در امر شناخت و تبیین جایگاه علمی، ادبی و فرهنگی این دیار خواهد شد.
برگزاری کنگره حضرات آیات نجفی و تالهی در همدان تجربه‌ای موفق در جهت تجلیل و تکریم مفاخر و بزرگان این شهر بود این اقدام ارزشمند را می‌توان و باید به تمامی حوزه‌ها گسترش داد، در کنار بزرگان دینی از علما و فقها و عرفای نامی این شهر شخصیت‌های علمی و فرهنگی و هنری فراوانی نیز داریم که قدرشان مجهول مانده است، این مفاخر اگرچه از نظر وزن، اندازه، تفکر و اعتقادات با یکدیگر همسان و همسو نبوده‌اند اما همگی آنان به نوعی در چهره‌پردازی فضای فرهنگی و ساختارهای اجتماعی این دیار دخیل و اثرگذار بوده‌اند و خدمات ارزنده و مفیدی به فرهنگ این شهر کرده‌اند که در صورت پرداختن به هریک از آنان جامعه در همه ابعاد فرهنگی و اجتماعی رشد خواهد کرد و به مدد همین برنامه‌ها پاره‌ای از مشکلات فرهنگی برطرف خواهد شد.
از این رو انتظار می‌رود مدیران فرهنگی استان و شورای فرهنگ عمومی با تهیه «تقویم فرهنگی همدان» ضمن معرفی مشاهیر همدانی و نیز آنانی که در این شهر سال‌های طولانی زیسته‌اند و یا در این جا به خاک سپرده شده‌اند، با بهره‌گیری از هنرمندان، علاقمندان میراث فرهنگی، فعالان فرهنگی و سازمان‌های مردم‌نهاد بر اساس تقویم همدان با برگزاری مراسم، همایش و کنگره با پرهیز از ریخت و پاش‌های غیرضروری و با حداقل هزینه گوشه‌ای از تاریخ گذشته و پرافتخار این دیار را که در پشت غبار زمان گم شده است برای نسل جوان احیا کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.