جمعیت حیوانات بی‌سرپرست باید کنترل شود

مکاری: افزایش جمعیت حیوانات بی‌سرپرست مانند افزایش جمعیت انسانی، به طور مثال جمعیت کشوری مانند چین یا کشورهای دیگر باید کنترل شود. رسانه‌ها از جمله صدا و سیما وارد شوند و اعلام کنند چه تعدادی از حیوانات، عقیم‌سازی، کنترل و انگل‌زدایی شده و هیچ نوع بیماری از جمله هاری نداشته و هیچ آزاری هم برای انسان ندارد.

0

«امیر مکاری» حامی و امدادرسان حیوانات حدود نوزده سال است در زمینه حمایت از حقوق حیوانات بی‌سرپرست فعالیت می‌کند. وی در زمینه حیوانات و پرندگان مختلف از جمله سگ، گربه، روباه، کلاغ، جغد و سایر جانوران فعالیت‌هایی را داشته است. به اعتقاد مکاری گونه جانوری فرقی نمی‌کند و همه موجودات برای او ارزشمند هستند، چراکه او دوستدار طبیعت است. وی هم در زمینه امدادرسانی و هم در زمینه غذارسانی فعالیت می‌کند.

روش درست غذارسانی به حیوانات

از مکاری می‌پرسم آیا با هرگونه غذارسانی به حیوانات بی‌سرپرست موافق هستید و اگر شهروندان بخواهند غذارسانی کنند، این کار را باید چگونه انجام دهند و وی توضیح می‌دهد: من موافق غذارسانی با حیوانات بی‌سرپرست هستم، اما این کار باید در مکان و زمان مشخصی انجام شود. مثلا در زمستان باید غذارسانی بیشتر باشد و کنار جاده نباشد. برخی افراد به محدوده گنجنامه می‌روند و غذا را با نایلون پلاستیکی برای حیوانات کنار جاده پرتاب می‌کنند، این روش غذارسانی درستی نیست؛ حیوان به کنار جاده می‌آید، احتمال تصادف با خودرو پیش می‌آید یا پسماند تولید می‌شود و مشکلاتی مانند بیماری به وجود می‌آورد. این نوع غذارسانی، بیشتر باعث ایجاد دردسر می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که به طور کلی موافق غذارسانی هستم، ادامه می‌دهد: سگ چندین هزار سال است در کنار ما زندگی می‌کند و دست‌آموز بشر است. من غذارسانی را بیشتر در مناطق بیابانی و بیرون شهر انجام می‌دهم. این غذارسانی برای سگ‌هایی که به دور از شهر هستند و چیزی برای شکارکردن در دسترس ندارند، صورت می‌گیرد. سگ موجودی اهلی است و مثل حیوانات وحشی از جمله شیر و گرگ قادر به شکار به آن شکل نیست.

مصوبه نصفه نیمه

این حامی حقوق حیوانات درباره نحوه اجرای دستورالعمل ساماندهی حیوانات بی‌سرپرست توضیح می‌دهد: این مصوبه به شکل ضعیف اجرا می‌شود. در حال حاضر تنها انجمنی که در زمینه حیوانات بی‌سرپرست فعالیت می‌کند، با مدیریت «سید مصطفی جوادی» است. به این انجمن هم از نظر مالی کمک ضعیفی می‌شود. بنده هر کاری که در این زمینه انجام می‌دهم، با هزینه شخصی است. در کل دولت و به ویژه شهرداری باید کمک کند. این حیوانات باید جمع‌آوری، عقیم‌سازی و پلاک‌گذاری شوند. زمانی که غذارسانی به حیوانات بی‌سرپرست انجام نشود، این حیوانات به سراغ سطل‌های زباله می‌روند، زباله‌ها را برهم می‌زنند و این باعث بیماری می‌شود. شهرداری باید زمینه عقیم‌سازی کمک کند. در مرحله اول باید عقیم‌سازی انجام شود، بعد غذارسانی صورت بگیرد.

مکاری درباره نگاه شهروندان همدانی به حیوانات می‌گوید: به نسبت سال‌های گذشته، نگاه شهروندان به این موضوع خیلی بهتر شده است. شهروندانی هستند که توان مالی در زمینه کمک‌رسانی ندارند، اما تماس می‌گیرند و اگر حیوانی دچار صدمه شده باشد، به ما گزارش می‌دهند. یک تعداد معدودی از افراد هستند که حتی کمک مالی برای درمان حیوانات را نیز پرداخت می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان جمعیت سگ‌های بی‌سرپرست را مدیریت کرد، با تأکید بر این‌که با عقیم‌سازی می‌توان این هدف را محقق ساخت، توضیح می‌دهد: عقیم‌سازی کار یک یا دو قلاده سگ نیست. شاید از روزی که این کار را شروع کردیم، در طول این سال‌ها چیزی حدود ۵۰۰ قلاده سگ را با همراهی حامیان حیوانات را عقیم‌سازی کرده‌ایم. اما این تعداد هم جوابگو نیست. افزایش جمعیت حیوانات بی‌سرپرست مانند افزایش جمعیت انسانی، به طور مثال جمعیت کشوری مانند چین یا کشورهای دیگر باید کنترل شود. رسانه‌ها از جمله صدا و سیما وارد شوند و اعلام کنند چه تعدادی از حیوانات، عقیم‌سازی، کنترل و انگل‌زدایی شده و هیچ نوع بیماری از جمله هاری نداشته و هیچ آزاری هم برای انسان ندارد. پس از عقیم‌سازی نیز، حیوان آرام‌تر می‌شود. در کشور همسایه ترکیه، هر جای شهرها می‌رویم، حیوانات هستند و شهروندان به آن‌ها غذارسانی می‌کنند.

این فعال حمایت از حقوق حیوانات با اشاره به وضعیت حیوانات بی‌سرپرست در همدان نسبت به شهرهای دیگر می‌گوید: وضعیت استان و شهر همدان به نسبت استان‌های اطراف مانند استان کرمانشاه و لرستان خوب است. رسانه‌ها به ما کمک کنند که به شهروندان آگاهی‌رسانی کنیم که این حیوانات خطر و امکان انتقال بیماری به ما ندارند. من پس از نوزده سال کار در این زمینه، هیچ بیماری از این حیوانات نگرفته‌ام. ممکن است بیماری از انسان به حیوان منتقل شود، اما احتمال انتقال بیماری از حیوان به انسان بسیار کم است. غذارسانی باید به شکل صحیح صورت بگیرد، مثلا اگر بدون برنامه و در کنار جاده انجام شود، ممکن است حیوانات با یکدیگر درگیر شوند و با خودروها تصادف کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.