حذف روان‌شناسان از دانشگاه علوم‌پزشکی

0

*فاطمه کاظمی

*کارشناس ارشد روان‌شناسی

شاید دوست بدارید :

تغییر و تحولات سریع اجتماعی و گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و متعاقب آن تفاوت فاحش بین نسل‌های جدید و ماقبل و متاسفانه روح زمانه حاکم بر نسل جدید به‌ویژه جوانان منجر به ایجاد ضرورت و اهمیت بیش از بیش مقوله‌ها و موضوعات روان‌شناسی و کاربرد آن‌ها در جامعه شده است. بنابراین گرایش‌های تخصصی متعددی در دانشگاه‌های کشور در ارائه خدمات روان‌شناختی به جمعیت هدف ایجاد و مورد سرمایه‌گذاری از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

متخصصین روان‌شناسی و مشاوره از امتیازات و حمایت‌های لازم شغلی و نهایتا انگیزه لازم برای انجام وظایف درخور برخوردار نیستند چراکه طبق کتاب منتشرشده با عنوان ارزش نسبی خدمات و مراقبت‌های سلامت جمهوری اسلامی ایران کلیه وظایف حوزه روان‌شناسی به روان‌پزشک محول شده به‌طوری‌که کارانه‌های روان‌شناسان شاغل در بیمارستان‌ها حذف و به روان‌پزشکان تعلق گرفته است. این فرایند به نوعی به مفهوم تضعیف و افت موثر عملکرد روان‌شناسی در جامعه کنونی است و به نظر ضرورتی برای ادامه تحصیل برای این رشته با وجود سلب حیطه کاری از این حوزه و اختصاص آن به حوزه پزشکی وجود ندارد.

بنابراین از سیاستگزاران حوزه روان‌شناسی انتظار می‌رود با تجدید نظر در موضوع اشاره شده جایگاه و نقش اجتماعی روان‌شناسان را تقویت کنند در غیر این صورت با شرایط فعلی جامعه روان‌پزشکی جوابگوی دقیق و تخصصی مشکلات موجود در جامعه نیست آسیب‌های روانی اجتماعی فعلی با ویزیت ۱۰ دقیقه‌ای حل نشده و یا زمان ۴۵ دقیقه‌ای برای مشاوره روان‌پزشکی مورد توجه نیست و آسیب‌های روانی اجتماعی فعلی با ویزیت ۱۰ دقیقه‌ای حل نشده و با زمان ۴۵ دقیقه‌ای مشاوره روان‌پزشکی مورد توجه نیست. امید است مطالب اشاره شده مورد توجه و تغییرات اساسی مورد نظر به منظور تقویت کلیه گرایش‌های روان‌شناسی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.