رگ‌های فاضلابی شهر

پاکسازی و آزادسازی رودخانه‌ها، نخستین گام برای برگرداندن آن‌ها به شهروندان است

همدان‌نامه: سال‌های طولانی است، با ورود فاضلاب به رودخانه‌های همدان، شهروندان این شهر، از استفاده از این مواهب الهی محروم شده‌اند. از طرفی بوی نامطبوع فاضلاب، اعتراض شهروندان را به دنبال دارد و شهرداری برای حل این مشکل، ساده‌ترین راه، یعنی سرپوشیده‌کردن رودخانه‌ها را انتخاب می‌کند. اما از دو سال پیش، با شکل‌گیری جریان رسانه‌ای و پیگیری دادستان همدان، شرکت آبفا و شرکت آب‌منطقه‌ای، پاکسازی و آزادسازی رودخانه‌های همدان را آغاز کرده‌اند تا آن‌ها را به مردم برگردانند. در این شماره، به این موضوع می‌پردازیم.

0

*معاون خدمات شهری شهرداری همدان:

*مصمم به آزادسازی حریم رودخانه گنجنامه هستیم

*فاطمه کاظمی

*خبرنگار

با پیگیری‌های مستمر دادستان استان، شرکت آب‌منطقه‌ای و شهرداری منطقه یک موظف به اجرای طرح پاکسازی و آزادسازی حریم رودخانه گنجنامه شده‌اند و آن‌چه از شواهد پیداست، کار به خوبی پیش‌ می‌رود.

«حامد جلیوند» که در روز انجام این مصاحبه شهردار منطقه یک بود و حالا به عنوان معاون خدمات شهری شهرداری همدان معرفی شده است، درباره اهمیت پاکسازی و آزادسازی رودخانه گنجنامه توضیح می‌دهد: به دنبال جلساتی که در دفتر امور عمرانی استاندار برگزار شد و تأکیداتی که شهردار داشت، موضوع پاکسازی و آزادسازی رودخانه گنجنامه در دستور کار شهرداری منطقه یک قرار گرفت و شرکت آب‌منطقه‌ای موظف به انجام این کار است و شهرداری نیز  بر حسب وظیفه ذاتی خود، پا‌به‌پای این شرکت حرکت می‌کند.

حامد جلیلوند- معاون خدمات‌شهری شهرداری همدان
حامد جلیلوند- معاون خدمات‌شهری شهرداری همدان

وی می‌افزاید: این موضوع از نظر مقابله با خطرات در هنگام وقوع سیل و زلزله و افزایش تاب‌آوری شهر همدان و همچنین حفظ رودخانه‌ها به عنوان مکان‌های تفریحی بکر، مورد اهمیت است. همدان در حوزه دفع آب‌های سطحی در منطقه دو شهرداری این تجربه موفق را داشته است و می‌تواند آن را در پاکسازی و آزادسازی رودخانه گنجنامه تکرار کند.

جلیلوند با اشاره به این‌که با طرحی که برای این رودخانه تهیه شده، در آینده‌ای نزدیک شاهد ایجاد یک منطقه تفریحی گردشگری بکر برای شهروندان و گردشگران خواهیم بود، درباره همکاری مسئولان درباره به سرانجام‌رساندن این پروژه، می‌گوید: همه مسئولان مصمم هستند این اتفاق بیفتد.

وی تأکید می‌کند: پیش‌بینی می‌کنیم باغ‌داران در برابر اجرای این پروژه مقاومت کنند و همین کار را سخت می‌کند، اما حریم رودخانه گنجنامه حق شهروندان همدانی است و باید به آن‌ها برگردد. فکر می‌کنم رسانه‌ها در این زمینه بسیار می‌توانند به ما کمک کنند و همان‌طور که تا الان با پیگیری‌های خود، باعث ترغیب مسئولان به انجام این کار شده‌اند، در ادامه نیز همراه ما باشند تا این کار با تنش کمتری انجام شود.

جلیلوند معتقد است: شهرداری از شرایط ایجادشده، فرصتی ساخته تا یک مکان تفریحی گردشگری کم‌نظیر به شهروندان تحویل دهد و در کنار برگرداندن حریم رودخانه گنجنامه به شهروندان، یک مکان تفریحی برای آن‌ها بسازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.