مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان:
ساخت‌وسازهای بدون ضابطه تخریب می‌شوند

0

*فاطمه کاظمی

*خبرنگار

مدیران همدان معتقدند تعامل بین‌دستگاهی خوبی برای به نتیجه‌رساندن پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه ایجاد شده و همه مصمم به انجام این کار هستند، بنابراین موضوعاتی مانند ساخت‌وسازهای بدون ضابطه در بافت تاریخی واقعیت بیرونی ندارد.

اما آن‌چه ما به‌عنوان شهروند می‌بینیم، ساختمان‌هایی هستند که در کوچه‌وپس‌کوچه‌ها و حتی در قابل دیدترین نقاط این بافت، در حال ساخت هستند و نشانی از رعایت ضوابط بافت تاریخی در آن‌ها دیده نمی‌شود. ساختمان‌هایی که وضعیت بافت تاریخی را به مراتب بغرنج‌تر از وضعیت فعلی خواهند کرد و قطعا در روند ثبت جهانی خلل ایجاد خواهند کرد. فقط کافی است ارزیابان یونسکو پا به همدان بگذارند تا فهرست بلندبالای ایراداتشان به پرونده همه را شوکه کند.

ارسال پرونده به زودی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان این‌که ۷۰ درصد پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه آماده شده و بعد از اتمام ترجمه، ظرف چند روز آینده به یونسکو ارسال می‌شود، توضیح می‌دهد: موضوع دیگر، بخش میدانی کار است که در این زمینه جلسات متعددی تشکیل شده و یک دبیرخانه به صورت متمرکز در محل اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان راه‌اندازی شده که در آن مسائل ثبت جهانی بررسی می‌شود و دبیرخانه استانی نیز که با عضویت معاون امور عمرانی استاندار، شهردار، مدیرکل راه‌وشهرسازی و سایر مدیران دستگاه‌هایی که در این زمینه نقش دارند، هر دو هفته یکبار در تپه هگمتانه جلسه تشکیل می‌دهند و روند پیشرفت کار را مورد بررسی قرار می‌دهند.

«محسن معصوم‌علیزاده» می‌افزاید: جداره‌سازی پیاده‌راه بوعلی، ایجاد رونق اقتصادی در پیاده‌راه اکباتان با برگزاری برنامه‌ها و نمایشگاه‌ها، ایجاد و ساماندهی زیرساخت‌ها و مسائلی مانند این از جمله دغدغه‌های ماست که در کمیته استانی پیگیری می‌شود و دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز گزارش عملکرد خود را در آن ارائه می‌دهند.

شهرداری طبق ضوابط عمل می‌کند

از وی می‌پرسم با ساخت‌وسازهای بی‌رویه که در بافت تاریخی انجام می‌شود و ثبت جهانی را نیز با مشکل مواجه می‌کند، چه که می‌کنید که پاسخ می‌دهد: برای ساخت‌وساز در عرصه ثبت جهانی ضوابطی تعیین شده و شهرداری نیز براساس همان ضوابط مجوز ساخت‌وساز صادر می‌کند. حریم نیز تابع ضوابط و شرایطی است که شهرداری موظف به رعایت آن‌هاست.

در برهه‌ای که هنوز ضوابط میراث فرهنگی در بافت تاریخی مصوب و اعلام نشده بود، مجوزهایی خلاف قواعد میراث فرهنگی صادر شد که در حال حاضر ساخت‌وسازها براساس آن صورت می‌گیرد. از مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان می‌پرسم آیا برنامه‌ای برای تخریب این ساخت‌وسازها دارید که توضیح می‌دهد: یکی از مصوبات جلسات کمیته استانی ثبت جهانی این بوده که مشخصات تعدادی از ساختمان‌های بلافصل که در عرصه و یا حریم تپه هگمتانه قرار دارد، در نقشه هوایی پرونده ثبت جهانی، درج شود و توسط دفتر فنی استانداری و شهرداری پیگیری شود و آرای آن از کمیته ماده صد گرفته شود.

ساخت‌وسازهای بی‌ضابطه تخریب می‌شوند

معصوم‌علیزاده ادامه می‌دهد: مصمم هستیم یک‌سری ساختمان‌هایی که بدون رعایت ضوابط در این منطقه ساخته شده‌اند، هم تخریب شوند تا آسیبی به پرونده ثبت جهانی نرسد.

وی با تأکید بر این‌که همه مجوزهای شهرداری برای ساخت‌وساز در بافت تاریخی با استعلام از میراث فرهنگی صادر می‌شود، می‌گوید: ثبت جهانی اولویت استان است و همه دستگاه‌ها مصمم به به‌نتیجه‌رساندن این موضوع هستند. در دیداری که با شهردار داشتم، در این زمینه اعلام آمادگی کرد و این‌که از هیچ نوع همکاری در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان معتقد است: به شما اطمینان می‌دهم که یک تعامل بین‌دستگاهی مطلوب ایجاد شده که به‌زودی شهروندان نتایج این تعامل را خواهند دید. همه مصمم هستیم شیرینی ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه را به مردم همدان بچشانند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.