سایه کرونا بر سر گردشگری همدان

0

*حسین زندی

*سردبیر

نخستین تقابل گردشگری همدان با کرونا به روزهای آغازین سال ۱۳۹۹ بر می‌گردد؛ نوروز سالی که گذشت. هنوز بسیاری مردم ایران کووید۱۹ یا کرونا را باور نکرده بودند، برخی از مردم به شدت ترسیده بودند و برخی دیگر بی‌تفاوت به این موضوع بار سفر بسته بودند و به مقصدی که پیش‌تر تعیین کرده بودند، رفته بودند. همدان یکی از مقاصد گردشگران بود. این موضوع از سوی روزنامه‌نگاران اطلاع‌رسانی و هتل‌ها و برخی اقامتگاه‌ها تخلیه شد. روزنامه‌نگاران حق داشتند به دلیل این‌که این ویروس منحوس چینی بسیار ناشناخته بود و آنان نگران سلامت شهروندان بودند، بنابراین تا مشخص شدن ماهیت ویروس و بیماری باید با ورود گردشگر مقابله می‌شد.

شاید دوست بدارید :

تابستانی که گذشت نیز مسافران زیادی به صورت زیرپوستی در شهر همدان اتراق کردند. مسافرانی از خوزستان و هرمزگان و استان‌های گرمسیر که طبق سنت همه ساله تابستان را در همدان می‌گذراندند، سال ۹۹ نیز به این شهر آمدند و بی سروصدا در مناطق همیشگی یعنی خانه‌های محله‌های جانبازان و منوچهری اقامت کردند و مسئولان نیز صدایش را در نیاوردند، اما اگر عصرهنگام به بوستان‌ها از جمله بوستان مردم و آرامگاه باباطاهر مراجعه می‌کردید با این مسافران روبرو می‌شدید.

اگر به آمار منتشر شده از مبتلایان به ویروس کرونا در استان همدان نیز نگاهی بیندازید با مشاهده افراد غیرهمدانی متوجه این موضوع می‌شوید. البته این جماعت را نمی‌توان در گروه گردشگران جای داد به دلیل این‌که هیچ یک از مراکز گردشگری و تفریحی از جمله هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و جاذبه‌ها از این طیف مسافر ذینفع نبودند و آن‌ها از همدان به عنوان خوابگاه استفاده می‌کنند، حتی بخش اصلی خورد و خوراک را نیز همراه می‌آورند.

با این حال سال به روزهای پایانی نزدیک شده و دغدغه فعالان گردشگری درآمد است و درآمد نیز با حضور گردشگر میسر می‌شود اما از سوی دیگر موضوع مهم‌تری نیز وجود دارد آن هم سلامت شهروندان است. اگر مراکز تفریحی و گردشگری بازگشایی شود این بیماری بار دیگر شدت خواهد گرفت و اگر نه فعالان این حوزه بیش از پیش زیان خواهند دید.

گردشگری همدان نیز مانند سایر نقاط کشور خسارت دیده است و کمک‌های اندک دولتی نیز پاسخگو نبوده، از سوی دیگر با توجه به شرایط  فعلی هیچ پیش‌بینی قطعی برای بازگشایی مجدد صنعت گردشگری وجود ندارد. پس باید حمایت جدی‌تری از فعالان این عرصه صورت بگیرد به دلیل این‌که حتی اگر گردشگری تمام و کمال راه اندازی شود باز هم زمان زیادی برای بازیابی روحیه فعالان گردشگری لازم است. این روزها مسئولان  استان به دنبال راه میانه هستند که گردشگری با رعایت پروتکل‌ها از سر گرفته شود اما آیا تضمینی برای افزایش نیافتن قربانیان کرونا وجود دارد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.