شهر کوچک و قیمت‌های بزرگ

0

*مهران‌دخت فتحی

هرگاه موج گرانی و افزایش قیمت‌ها را شاهد هستیم نوک پیکان قبل از هر چیز به سمت ملک و مسکن نشانه گرفته می‌شود.

از آن‌جایی که این مورد در ردیف اول نیازهای بشر محسوب می‌شود در این بین مورد سوءاستفاده‌هایی هم قرار می‌گیرد و در اکثر  مواقع افزایش قیمت در این مقوله بیشتر از حد معمول نمایان می‌شود و این امر موجب سرگردانی و نگرانی اجاره‌نشین‌ها به خصوص طبقه متوسط و پایین جامعه می‌شود.

اما چرا در استان همدان همیشه گرانی در زمینه مسکن و به تبع آن اجاره‌بها به مراتب بیشتر از سایر استان‌هاست!؟

جواب این سوال شاید نتواند مشکلی را حل کند اما به شفاف‌سازی و واقع‌بینی موجرها و مستاجران در این زمینه کمک می‌کند.

به نظر می رسد عمده دلیلی که وجود دارد کمبود کسب و کار در کل استان همدان باشد که باعث می‌شود هر کس به فکر سرمایه‌گذاری در بخش ملک بیفتد و مسکنی هر چند کوچک را برای منبع درآمد قرار دهد و چون کانال درآمد دیگری ندارد هر ساله به مبلغ اجازه‌بها بیافزاید و همین امر موجب افزایش غیرمعقول در این زمینه شود.

از جمله دلایل مقطعی که به یقین می‌توان به آن اشاره کرد پاندمی کروناست که باعث شده فایل‌های اجاره‌بها به دلیل تمدید قراردادها کمتر شود و موارد اجاره مسکن کم باشد و عرضه با تقاضا برابری نکند.

قطعا دلایل محیطی دیگری هم علاوه بر این می‌تواند وجود داشته باشد که چرا میزان اجازه‌بها تا به این اندازه از حد معقول در همدان فاصله داشته باشد.

از جمله دلایل کلی گرانی اجاره‌بها  می‌توان به موقعیت جغرافیایی و طبیعی همدان اشاره کرد که این شهر در دامنه خوش آب و هوای الوند قرار گرفته و اطراف شهر توسط باغ‌ها احاطه شده و همین باعث بالا رفتن کیفیت آب و هوایی شهر شده؛ به خصوص دسترسی زمانی و مکانی به این تفرج‌گاه‌ها و جاذبه‌های طبیعی نزدیک به شهر از جمله دلایل را شامل می شود

دلیل دیگری که می‌توان به وضوح به آن پرداخت بودن امنیت در شهر همدان است که به دلیل کوچک بودن و محدود بودن شهر قاعدتا راحت‌تر قابل کنترل و حفاظت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.