عکاسی را به بیراهه نبریم

گفت‌وگو با «مجید امدادی‌فرد» عکاس و آتلیه‌دار همدانی

امدادی‌فرد: عکس‌های پرنسلی حوزه درآمد روزمره عکاس‌ها است و در حال حاضر این کار را به اسم عکاسی بیومتریک جلوه داده‌اند، درصورتی‌که غیراصولی و غیرحرفه‌ای و با دوربین معمولی عکاسی می‌کنند. مانند عکس کارت ملی که بیشتر افراد از آن ناراضی هستند و مبلغی که از افراد دریافت می‌کنند خارج از عرف است

0

*مهدیس فدایی

به مناسبت روز جهانی عکاسی، گفت‌و‍‌گویی با «مجید امدادی» عکاس خبری و مدیر آتلیه «هونام» داشتم و از او درباره فعالیت‌هایش در زمینه عکاسی پرسیدم.

  • باتوجه به افزایش ابزار‌های دیجیتال و بهره‌گیری عموم مردم از دوربین عکاسی، روند عکاسی تخصصی را چگونه ارزیابی می‌کنند؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند به دلیل این‌که این ابزار را همه دارند، بازار عکاسی تخصصی ضعیف‌تر شده، اما این‌طور نیست. بلکه بازار عکاسی گسترده‌تر شده و عکاسی خواهان بیشتری پیدا کرده و هنوز هم با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم وارد عرصه عکاسی حرفه‌ای شویم و درآمد داشته باشیم، بدون این‌که لطمه‌ای به کارمان بخورد، نگاه مردم متفاوت‌تر شده و به موضوع عکاسی حرفه‌ای‌تر نگاه می‌کنند، با توجه به این موضوع در فضای مجازی در صفحه‌هایی که دنبال‌کننده‌های زیاد و تبلیغات گسترده‌ای دارند، این موضوع انرژی منفی به مردم انتقال می‌دهد و عکس غیراستاندارد را تبلیغ می‌کنند. ما‌ می‌توانیم با آموزش بهترعکاسی را به بیراهه نبریم.

  • از لحاظ مالی، درآمد عکاس‌ها چگونه است؟

درآمد در حوزه عکاسی، بستگی به چند موضوع دارد؛ تبلیغاتی که برای آتلیه می‌کنند، ارتباطی که با مشتری‌ها دارند و به‌روز بودن عکاس‌ها. هر چقدر موضوع‌ها گسترده شوند، درآمد خوب نیز کسب می‌شود، آتلیه‌ای که معمولی باشد مانند یک کارمند درآمد دارد و آتلیه‌ای که تبلیغاتی ندارد و حرفه‌ای نیست از لحاظ مالی ضعیف‌تر است. افرادی نیز هستند که با آموزش‌های به‌روز و تجهیزات حرفه‌ای درآمد فوق‌العاده‌ای کسب می‌کنند. متأسفانه مدتی پیش عکاس‌ها به فکر بازارکار نبودند چون آموزش بازاریابی ندیده بودند، اما امروزه با آموزش در این زمینه و ارتباط با مشتری این امر روبه بهبود است.

  • وضعیت آموزش برای عکاسان جوان چگونه‌ است؟
شاید دوست بدارید :

در این عرصه چند آموزشگاه وجود دارد، در یکی از آموزشگاه‌ها با انواع عکاسی آشنا می‌شوید که به مبتدی، نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای تقسیم می‌شود وقتی این دوره‌ها تمام می‌شود باید مطالعه و تحقیقات را بیشتر کنید.

  • آیا اداره فرهنگ و ارشاد همکاری می‌کنند؟

موضوعی که در همدان متوجه آن شدم، این است که چند آموزشگاه زیر نظر فنی‌حرفه‌ای و ارشاد است و عکاسی را به صورت مقدماتی و نیمه‌حرفه‌ای آموزش می‌دهند و کسانی که می‌خواهند وارد بازار کار بشوند، باید مدتی کارآموز باشند که وارد بازار کار عکاسی شوند. بازار کار عکاسی نیز بسیار گسترده است و حتما نباید آتلیه داشته باشیم، با کمک فضای مجازی، بازار کار افزایش پیدا کرده است و هر فردی که با توجه به کارش در فضای مجازی فعالیت داشته باشد، نیاز به یک عکاس و فیلم‌بردار دارد. امروزه زندگی شخصی افراد نیز رابطه‌‌ مستقیمی با عکاسی و فیلم‌برداری پیدا کرده است. در کلاس‌های خصوصی مدرک ارائه نمی‌شود و در حال حاضر اتحادیه برای مدرک فنی‌حرفه‌ای و اداره ارشاد برای ارائه کار مجوز قبول می‌کند. حامی عکاسان در همدان اداره ارشاد است و در مرحله دوم سینمای جوان حوزه هنری است.

  • نظر شما درباره ‌ این‌که برخی اداره‌ها عکاسی غیر حرفه‌ای انجام می‌دهند چیست و این چه آسیبی به روند عکاسی شما می رساند؟

چند سالی است ما این موضوع را که پیش‌خوان‌های دولت، پلیس +۱۰ گاهی آموزش و پرورش و بسیاری از اداره‌ها، عکاسی غیرحرفه‌ای انجام می‌دهند و تأثیر منفی آن بر روی درآمد عکاس‌ها را پیگیری می‌کنیم. عکس‌های پرنسلی حوزه درآمد روزمره عکاس‌ها است و در حال حاضر این کار را به اسم عکاسی بیومتریک جلوه داده‌اند، درصورتی‌که غیراصولی و غیرحرفه‌ای و با دوربین معمولی عکاسی می‌کنند. مانند عکس کارت ملی که بیشتر افراد از آن ناراضی هستند و مبلغی که از افراد دریافت می‌کنند خارج از عرف است، وقتی از کسی عکاسی و ویرایش می‌کنیم، روند چاپ، هزینه‌ دیگری برای ما دارد و اداره‌ها مبالغ بسیار بیشتری دریافت می‌کنند و فایل عکس را تحویل نمی‌دهند، با توجه به شکایتی که اتحادیه، در همدان و در شهرهای دیگر انجام داده‌است، وعده‌‍‌هایی داده شده که باید تصاویر عکاس‌ها را قبول کنند، اما در جاهایی مانند پلیس+۱۰ یا مکان‌های خدماتی، تاکید دارند که عکس باید از همین جا تهیه شود.

  • شما امسال در روز جهانی عکاسی بسیار فعال بودید. روز جهانی عکاسی چه تأثیری روی عکاس‌های محلی، خیابانی یا کسانی که آتلیه دارند و… دارد؟

از لحاظ روحی خیلی تأثیر موثری در روند کاری عکاس‌ها دارد، عکاس‌ها معمولا در کادر دوربین نیستند و دیده نمی‌شوند و البته تقدیر شدن برای عموم افراد لذت‌بخش است و با توجه به مراسم‌هایی که در روز عکاسی انجام می‌شود، شناخت مردم از عکاس‌ها بیشتر می‌شود، در طی این چند روز مراسم‌هایی برگزار شد که رئیس اداره ارشاد و رئیس صنعت‌ومعدن در این مراسم حضور داشتند، اگر این وعده دروغ نباشد ایده‌هایی برای دراختیار گذاشتن مراکز دولتی برای عکاس‌ها داده‌اند، بعضی از عکاس‌ها سال‌های بسیاری است که عکاسی می‌کنند، اما مدرکی مبتنی بر این موضوع وجود ندارد. ایده‌ای وجود دارد که اگر اجرا شود برای صنف عکاسی بسیار مفید است، وعده بیمه هنرمندان و ارتباط با صندوق هنرمندان به عکاس‌ها تعلق بگیرد و ملکی به عنوان خانه عکاسان استان همدان و زیر نظر اتحادیه باشد و بدین ترتیب مردم شناخت بهتری نسبت به عکاسی پیدا می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.