غار علیصدر از گردشگران نوروزی مسئولانه پذیرایی می‌کند

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر خبر داد:

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

بسیاری از کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند آسیبی که گردشگری در سال کرونا دید تا سال‌های سال جبران نخواهد شد. البته حتی در این شرایط هم برخی شهر‌های گردشگرپذیر توانستند با در نظر گرفتن تهمیداتی بخشی از گردشگران خود را حفظ کنند و طبیعتا تأسیسات گردشگری آن‌ها کمتر آسیب دید اما از آن‌جایی که مدیران همدانی نتوانستند برای این شرایط خاص برنامه‌ریزی درستی داشته باشند و اساسا مدیران روزهای بحرانی نیستند، این شهر نتوانست مانند شهرهایی مانند شیراز و اصفهان عمل کند. با این شرایط و در حالی که معلوم نیست کرونا کی دست از سر ما بردارد به نظر می‌رسد منطقی نیست که انتظار داشته باشیم امسال نیز گردشگری تعطیل باشد و باید فکری به حال این حوزه کرد وگرنه شاهد عواقب جبران‌ناپذیر آن خواهیم بود.

غار علیصدر به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و طبیعی که سالانه پذیرای گردشگران زیادی است، امسال آسیب زیادی از کرونا دید اما گویا در سال ۱۴۰۰ کج دار و مریز از گردشگرانش استقبال خواهد کرد تا شاید کمی از خسارات وارده را جبران کند.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر درباره نحوه پذیرش مسافران و گردشگران نوروزی در غار علیصدر به همدان‌نامه توضیح می‌دهد: به دنبال این هستیم که اگر شرایط کرونا به سمت بهبود برود، از مسئولان بالادست مجوز بازگشایی غار علیصدر را بگیریم و در نوروز ۱۴۰۰ میزبان گردشگران و مسافران باشیم.

«مهدی مجیدی» تأکید می‌کند این میزبانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود و در توضیح نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌گوید: با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی ۱۵ تا ۱۸ بند برای مقوله پروتکل‌های بهداشتی تعریف شده است. برای مثال همه بازدیدکنندگان از غار باید ماسک داشته باشند، در هر قایق یک خانواده و با حداقل نفرات سوار خواهند شد در حالی که در ایام پیش از کرونا بیشتر از این تعداد از قایق‌ها استفاده می‌کردند، با ثبت زمان بازدید از غار از ازدحام جمعیت در سالن اتظار جلوگیری خواهد شد و انتظار برای بازدید از غار بیرون از سالن و داخل خودروهای شخصی خواهد بود، بازدیدکنندگان از اتاق‌های ضدعفونی‌کننده عبور خواهند کرد و تب‌سنجی خواهند شد.

وی از سالی که غار علیصدر و کارکنانش گذراندند چنین یاد می‌کند: هر سال بیش از ۶۰۰ هزار نفر از غار علیصدر بازدید می‌کردند اما در سال کرونا فقط ۸۰ هزار نفر از این غار بازدید کردند و این یعنی از دست دادن حدود ۵۲۰ هزار بازدیدکننده که با توجه به قیمت بلیت غار، ضرر ۲۶ میلیارد تومانی را به مجموعه علیصدر وارد کرد. ضمن این‌که به خاطر شیوع کرونا از بهره‌برداران غار اجاره نگرفتیم و این فشار شدیدی به شرکت وارد کرد. امیدواریم با عادی‌شدن شرایط و استقبال گردشگران از غار بتوانیم بخشی از این ضرر را جبران کنیم.

مجیدی درباره تأثیر تفاهم‌نامه‌های امضاشده با نهادها درباره پذیرش بازدیدکنندگان از غار نیز می‌گوید: حدود ۳۰ درصد بازدیدکنندگان با شرایط تفاهم‌نامه‌ها از غار بازدید کردند و سال آینده نیز آماده انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها هستیم.

درباره وضعیت مجتمع تفریحی گردشگری عباس‌آباد نیز توضیح می‌دهد: خوشبختانه ویلاهای این مجتمع به عنوان اقامتگاه‌های امن به لحاظ بهداشتی مورد توجه است و امسال تخفیفات ویژه‌ای برای شهروندان همدانی در نظر گرفتیم تا به عنوان جایگزین سفر از این ویلاها استفاده کنند. در حال حاضر با توجه به تعطیلی غار، تنها منبع درآمد شرکت سیاحتی علیصدر این مجتمع است.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر تأکید می‌کند: با توجه به این‌که شرط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای سفر در ایام نوروز رزرو اقامتگاه است، پیش‌بینی ما این است که مجتمع تفریحی گردشگری در نوروز ۱۴۰۰ مورد استقبال قرار بگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.