فراخوان جایزه اذکایی

فراخوان جایزه استاد پرویز اذکایی منتشر شد

0

*حسین زندی

*خبرنگار

پوستر جایزه دکتر «پرویز اذکایی» ۲۵اسفند سال ۱۴٠۱ با حضور او رونمایی شد، اما با درگذشت دکتر اذکایی در ۲۵ فروردین ۱۴٠۲ مقدمات کار به تأخیر افتاد. تا این‌که این بار سوم دی‌ماه ۱۴٠۲ با حضور تعدادی از اعضای هیئت امنای موقوفه دکتر پرویز اذکایی این فراخوان تمدید و منتشر شد.

دکتر «علی محمدی» دبیر علمی جایزه دکتر اذکایی با اعلام این خبر گفت: در زمان حیات استاد پرویز اذکایی مقدمات جایزه فرهنگی دکتر اذکایی طراحی و آغاز شد این جایزه ابتدا با عنوان «جایزه کتاب استاد پرویز اذکایی» آغاز به کار کرد، اما سپس موضوع رساله‌های دکترا نیز به آن افزوده شد.

محمدی افزود: قرار است در هر دوره از دانشجویانی که رساله آن‌ها با محورهای جایزه همخوان باشند، تقدیر شود. اولویت رساله‌ها باید مرتبط با تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و ادبیات همدان باشد.

«عاطفه زارعی» متولی موقوفه فرهنگی دکتر اذکایی با اشاره به وقف مالی دکتر اذکایی گفت: زنده‌یاد دکتر پرویز اذکایی علاوه بر وقف کتابخانه و منزل مسکونی، مقادیر مالی قابل توجهی را وقف کرده است.

شاید دوست بدارید :

او افزود: موقوفات مالی او حاصل دسترنج و نویسندگی اوست. او تأکید داشت این مبالغ در راه فرهنگ و علم همدان هزینه شود. به همین دلیل تصمیم گرفته شد که این بودجه در راه کتاب و همدان هزینه شود و از نویسندگان این حوزه حمایت شود.

«اکبر ایرانی» رئیس هیئت امنای موقوفه دکتر پرویز اذکایی با اشاره به شخصیت اذکایی گفت: او یکی از بزرگترین ایران‌شناسان و همدان‌شناسان ما بود. او از معدود دانشمندان ذی‌فنون و چند دانشی معاصر بود که فهرست‌نویسی و نسخه‌شناسی از تخصص‌هایش به شمار می‌آمد.

ایرانی در ادامه گفت: دکتر اذکایی با نوشتن «فهرست ماقبل الفهرست»  نشان داد که چه آثار مهمی در ایران پیش از اسلام وجود داشته است. او در حوزه ابوریحان‌شناسی یگانه بود؛ تصحیح متن عربی «آثارالباقیه» و ترجمه و تصحیح بخشی از «قانون مسعودی» از یادگارهای اوست. او همچنین در زمینه رازی‌شناسی نیز یگانه بود. زمانی که کتاب رازی چاپ شد، توجه رازی شناسان جهان را جلب کرد. علاوه بر حوزه دانش و اندیشه، موقوفه‌ای از خود بر جای گذاشته است که الگویی برای اهالی فرهنگ است. و دو نفر از بزرگان نیز قدم در راه او گذاشته‌ و کتابخانه و بخشی از اموالشان را وقف فرهنگ کردند.

ایرانی با اشاره به انتشار فراخوان جایزه دکتر اذکایی گفت: در نخستین دوره جایزه،  کتاب‌هایی که در ده سال گذشته در محورهای ارائه شده، چاپ شده‌اند، می‌توانند شرکت کنند. آثار باید تا ۲۵ اسفند ۱۴٠۲  به دبیرخانه جایزه ارسال شود و نتیجه تا شش ماه بعد داوری و اعلام خواهد شد.  مبلغ جایزه اول همدان‌شناسی پنجاه میلیون و جایزه دوم و سوم سی میلیون تومان است؛ همچنین به دلیل تعلق خاطر استاد اذکایی به رازی و ابوریحان از دو پژوهش حوزه ابوریحان شناسی و رازی شناسی تقدیر و جوایزی اهدا خواهد شد.

ایرانی افزود: از دکتر محمدحسین حلیمی درخواست شده نشان جایزه را طراحی کند. داوران جایزه نیز انتخاب شده و به زودی اسامی آن‌ها اعلام خواهد شد.

او افزود: محل دبیرخانه جایزه در کتابخانه مرکزی همدان است. علاقمندان باید تا پایان سال کتا‌ب‌ها و رساله‌های خود را به دبیرخانه ارسال کنند. همچنین رساله‌های مکتوبی که در پنج سال گذشته دفاع شده باشند، قابل ارائه و داوری هستند. اما رساله‌ها باید در زمینه همدان‌شناسی باشند. شرکت‌کنندگان به تاریخ‌های اعلام شده و پوستر جایزه توجه کنند.

ایرانی در پایان گفت: این رویداد ارزشمند فرهنگی می‌تواند منشا برکات علمی و فرهنگی قرار بگیرد. این جایزه دانشگاه‌ها را نیز ترغیب به پژوهش در حوزه همدان‌شناسی خواهد کرد به دلیل این‌که هدف آن حمایت از پژوهشگران است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.