عضو شورای شهر:
قبل از حذف اتوبوس از رینگ نخست، باید طرح جامع حمل‌ونقل عمومی بازنگری شود

بادامی‌نجات: قبل از حذف اتوبوس‌ها، باید طرح جامع حمل‌ونقل عمومی را بازنگری کنیم، یعنی باید به دنبال جایگزینی برای اتوبوس باشیم تا خللی برای حمل‌ونقل عمومی شهروندان که سال‌هاست به میدان مرکزی ختم می‌شود، ایجاد نشود.

0

*روشنک کاظمی

اجرای طرح حذف اتوبوس از رینگ نخست شهر، روی کاغذ طرح خوبی است و اگر درست اجرا شود، مزایای زیادی برای شهر و شهروندان دارد، اما اگر این طرح بدون پشتوانه علمی و طرح‌های مطالعاتی اجرا شود، گرهی بر گره مشکلات ترافیکی همدان اضافه خواهد کرد. «حمید بادامی‌نجات» عضو شورای شهر همدان معتقد است قبل از حذف اتوبوس از رینگ نخست، باید طرح جامع حمل‌ونقل عمومی بازنگری شود.

روشنک کاظمی
روشنک کاظمی

اهمیت طرح جامع حمل‌ونقل عمومی

عضو شورای شهر همدان در گفت‌وگو با همدان‌نامه در خصوص طرح حذف اتوبوس‌ها از رینگ مرکزی می‌گوید: حذف اتوبوس‌ها از رینگ مرکزی شهر در یک برنامه که از قبل نیز در اسناد بالادستی پیش‌بینی شده، وجود دارد، چون هر شش خیابان اصلی همدان باید به پیاده‌راه تبدیل شوند و در چنین شرایطی اتوبوس باید از رینگ نخست حذف شود، اما قبل از حذف اتوبوس‌ها، باید طرح جامع حمل‌ونقل عمومی را بازنگری کنیم، یعنی باید به دنبال جایگزینی برای اتوبوس باشیم تا خللی برای حمل‌ونقل عمومی شهروندان که سال‌هاست به میدان مرکزی ختم می‌شود، ایجاد نشود.

«حمید بادامی‌نجات» می‌افزاید: حذف رینگ مرکزی یعنی حذف ۵۰۰ هکتار از شهر همدان که قرار است حمل‌ونقل عمومی را از آن بگیریم، پس باید جایگزینی برای آن داشته باشیم و برای این کار باید نقاط موجود را بازنگری کنیم.

وی می‌گوید: خوشبختانه موقعیت معماری و جغرافیایی شهر همدان طوری است که می‌توانیم حمل‌ونقل عمومی را به طوری طراحی کنیم که نقطه کوری در سطح شهر وجود نداشته باشد و یا خیلی کم باشد و این مستلزم بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل با محوریت حذف سواری‌ها از میدان مرکزی است که این کمک می‌کند برنامه درازمدت و موقعیت شهر یعنی شش خیابان اصلی رینگ مرکزی را بتوانیم به سمت انسان‌محوربودن سوق دهیم و ایده پیاده‌راه‌شدن شش خیابان اصلی را اجرایی کنیم.

اهمیت زیرساخت‌ها

از بادامی‌نجات می‌پرسم آیا اجرای چنین طرحی عملی است که پاسخ می‌دهد: با پیاده‌راه شدن خیابان اکباتان، برای حفظ کارکرد آن مجبور به آسفالت محوطه تاریخی هگمتانه شدند. پس اجرای طرح حذف اتوبوس‌ها از رینگ نخست شهر نباید مشکلی به مشکلات اضافه کند و بعدها ما را مجبور به انجام کارهایی بکند که نباید انجام دهیم. ما باید در نقاط مختلف شهر پایانه‌های جدیدی ایجاد کنیم. یعنی در ابتدا باید حواشی را جمع و سپس اقدام به حذف اتوبوس‌ها کنیم.

وی معتقد است: کار حذف اتوبوس‌ها بسیار کار پسندیده‌ای است، اما در موقعیت فعلی امکان‌پذیر نیست. برای اجرایی‌شدن این پروژه، اصلاح حمل‌ونقل عمومی توسط سازمان حمل‌ونقل، شهرداری، شورای‌ شهر، شورای ترافیک و استانداری با یک مشاور خوب در حوزه حمل‌ونقل لازم است تا معلوم شود شهروندان در کجا باید سوار اتوبوس شوند، از کجا به کجا روند و در طرحی بی‌نقص، اتوبوس را از میدان مرکزی حذف کنند، اما اگر به صورت ناگهانی انجام شود شهر فلج و دچار اختلال می‌شود.

مزایای حذف اتوبوس‌ها

از این عضو شورای شهر می‌پرسم، اجرای طرح چه مزایایی برای شهر دارد که می‌گوید: در طرح اسناد بالادستی، ما این ۶ خیابان را به صورت پیاده‌راه در اختیار داریم و پیاده‌راه نیز کارکرد خود را دارد. فقط در مواقع اضطراری ماشین‌ها اجازه ورود به پیاده‌راه را دارند؛ یعنی ما باید انسان‌محوری را داشته باشیم. حتی در کف‌سازی و جداره‌سازی این شش خیابان باید اتفاق بیفتد که می‌تواند رونق خاصی به رینگ مرکزی دهد. این یک کار منحصر بفرد در کشور است. اگر این ۵۰۰ هکتار مرکزی را درست مدیریت کنیم یا حتی اگر کوچه‌های آن را سنگفرش و زائده‌های بصری را حذف کرده و حتی سواری‌ها را حذف کنیم، می‌توانیم رینگ مرکزی را مدیریت کنیم‌ و این یکی از بحث‌هایی است که ما می‌توانیم اتوبوس‌ها را حذف کنیم، اما باید جایگزین آن طوری باشد که شهروندان آسیب نبینند.

بادامی‌نجات در ادامه می‌گوید: یکی از بحث‌های خدماتی که در رینگ مرکزی وجود دارد و الزامات سفر محسوب می‌شود، توجه به وضعیت پزشکانی که در خیابان بوعلی و آهن‌فروشانی که در خیابان اکباتان هستند یا بخش‌های دیگری که قابلیت انتقال دارند، است. باید قبل از اجرای پروژه، کار انتقال را انجام دهیم که بعدا دچار مشکل نشویم و همین‌طور پارکینگ‌های عمومی را خارج از شهر ساخته و پارکینگ مرمر را تکمیل کنیم و در سرگذر نیز پارکینگ بسازیم. بدون پارکینگ ساختن و جایگزینی حمل‌ونقل، کاری پیش نمی‌رود، اما این کار نیاز به توجه دارد که‌ در اولویت شورای شهر و شهرداری و استانداری قرار گیرد یعنی کار مشترک آن‌ها.

این عضو شورای شهر معتقد است همین حالا هم که چهار خیابانی که پیاده‌راه نیست به دلیل وجود اتوبوس‌ها و سایر وسائل حمل‌ونقل‌، قفل شده و هم شهروندان دچار مشکل شده و هم آلودگی صوتی، بصری و محیط زیستی ایجاد شده است. پس باید خیلی حساب‌شده رفتار کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.