متروپل آبادان، الوند همدان!

0

*فرزاد سپهر

*روزنامه‌نگار و معمار

متروپل اسم سینما بود. نام متروپل روی ساختمان افتاد. ساختمان تا ۱۰ طبقه بالا رفت و بعد فرو ریخت. بازمانده‌ها زار می‌زدند و لابلای آوار به دنبال عزیزانشان بودند. مردم آوار برمی‌داشتند و وامانده بودند به دنبال زنده‌های جامانده تا یکی یا دو روز بعد عده‌ای در شهر پایتخت، برایشان لبخند بفرستند!

آوازِ زار پای الوند

مردم زار می‌زنند تا به آواز ِزار هوای مرگ پراکنده کنند، اما نشد، اما به آن توانا نیستند. من هم زار می‌زنم تا پای کوه، تا پای الوند، تا به آوازِ زار، هوای سرود کوهستان به سرم بزند و از سرم هوای فرو ریختن بپرد. نمی‌شود، آخر وقتی ساختمان می‌ریزد سراغ سازنده و معمار می‌روند. آخر ساختمان چرا باید فرو بریزد؟! حرفه‌ام معماری است و به قول سهراب سپهری با خرده‌هوشی و سر سوزن ذوقی اما به قول الف. بامداد به این روزگار غریب، خدا را هم در پستوی خانه نهان باید کرد! نمی‌دانم چه کنم باز می‌رسم پای الوند.

سینما الوند، سینما متروپل

جاهایی که مردم تجمع می‌کنند باید ایمن باشند. سینما الوند نو نوار شده و کمی بالاتر به سمت میدان آرامگاه بوعلی، سینمای سابق به شکل پردیس با چندین سالن از جمله سالن سینما هما، همین ماه پیش آغاز به کار کرده است. حالا باید میزان ایمنی و استحکام را برای هر دو سینما پرسید.

متروپل در آبادان نام سینما نشد، اما نام ساختمان بود و به نام زار زدن‌های مردم پای ساختمان خراب شد. همین متروپل در همدان اگر بخواهد نام ساختمان باشد و نام سینما نباشد، حتما تغییر می‌کند. متروپل‌های همدان را می‌شود از بالابلندی‌های شهر مانند عباس‌آباد و حاج‌عنایت و مصلی شماره کرد.

از زاگرس تا متروپل

اسامی برج‌های ساختمانی و تجاری در شهر همدان یکی دو تا نیست. برج زاگرس، برج سعیدیه، برج آرین، برج جهان‌نما و کمی بالاتر از آن یک برج با برآمدگی فلزی، برج سفید، برج متخصصین و برج قدیمی‌تر پاستور مانند ستون‌های علم‌شده در شهر بی‌هیچ قاعده‌ای با شعار این شهر باید شکل جدید به خود بگیرد، ساخته شدند. میزان ایمن بودن هر کدام پرسش اصلی است. داشتن برگه پایان‌کار، برگه‌های تائید شده برای ایمنی و آتش‌نشانی، برگه‌های تائید شده برای استحکام بنا، بهره‌گرفتن از مقررات ملی ساختمان برای ارزیابی هر کدام از ساختمان‌ها و چندین و چند پرسش اساسی، مسئله اصلی است تا متروپل‌های همدان به عاقبت متروپل آبادان نرسند!

به‌خاطر یک مشت ریال!

سوددهی، تخلف ساختمانی، منفعت مالی آن هم در میزان چند ده و چند صد میلیاردی، پاسخ‌ها را برای پرسیدن از دلیل فروریختن متروپل در آبادان جمع می‌کند! تخلف را مقام مسئول گفته نه من و میزان آن را دیگر مقام‌های مسئول می‌گویند باز هم نه من. آیا می‌شود از میزان درست بودن و درست ساختنِ ساختمان در همدان پرسید و سودای یک مشت ریال را به کناری گذاشت؟ آیا می‌شود سالم بودن یک ساختمان به تعداد طبقات همان متروپل ویران‌شده در همدان را محل پرسش قرار داد و میزان همان یک مشت ریال منفعت مالی را کاملا درست و شفاف از مالک یا مالکان پرسید؟!

من اگر طبیب بودم!

تو اگر درمان‌کننده‌ای و معمار، خودت به حساب خودت برس و با بقیه کارت نباشد! درست می‌گویید این تکیه‌کلام قدیمی همدانی که می‌گه: «می‌شه شی؟!» بدجوری به روی هر پرسش و پیگیری سرپوش می‌گذارد! درست است ساختمان فرو بریزد باید و باید سراغ معمار و سازنده و مالک یا مالکان رفت.

می‌شود اسامی مالک یا مالکان و مهندسان سازنده و معمار هرکدام از برج‌های همدان را پای همان ساختمان بروی پلاکاردی نوشت تا شهروندان از اسامی آگاه بشوند تا من هم اگر طبیب بشوم و سرِ خود دوا کنم بتوانم پای معماری و مهرازی به سربلندی سر بالا کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.