متن فرمان فرمایی سالار السلطنه در همدان از سوی مظفر الدین شاه

0

 

۶۵*۴۴ سانتیمتر

نصرت الدین میرزا سالار السلطنه

متولد ۱۲۶۰ ه ش

درگذشت ۱۳۳۳ ه ش –۷۳ سالگی

فرزند ناصرالدین شاه قاجار

حاکم همدان از ۱۲۸۲ لغایت ۱۲۸۴ در سن ۲۲ سالگی

مادر سالار السلطنه دختر حسن خان سالار پسر اللهیار خان آصف الدوله قاجار دولو مدعی‏ تاج و تخت بود که به امر نظام در ابتدای سلطنت ناصر الدین شاه کشته شده بود و دخترش زینت السلطنه به عقد شاه درآمد.

در یکسالگی (۱۳۰۰ق) به لقب پدربزرگ مادریش، سالارالسلطنه ملقب شد. در نوجوانی مدتی حاکم فارس، خراسان و همدان بود.

شاید دوست بدارید :

در آستانه مشروطه به پاریس رفت و به نقاشی پرداخت، او با سبک‌های تازه نقاشی آشنایی داشت و به شعر و موسیقی نیز می‌پرداخت. سالار السلطنه در پیری به سرطان مبتلا شد و پس از یک عمل جراحی در پاریس درگذشت.

سالار السلطنه به هنگام جوانی و در اروپا با دوشیزه‏ ای آلمانی به نام‏ «جین بلون» اهل باویر ازدواج کرد. این خانم همراه سالار السلطنه به ایران آمد و به دربار راه یافت. مدتی میان زن‏ و شوهر جدائی افتاد و زن به اروپا رفت اما مجددا به ایران بازگشت و بعدها نام خانوادگی «شه‏ نژاد» گرفت و تا سال‌های پس از انقلاب اسلامی، در نیاوران زندگی می‏‌کرد.

متن سند

حکم حکومت سالار السلطنه در همدان از سوی مظفر الدین شاه

 

الملک لله

گرفت خاتم شاهی مظفرالدین شاه

دمید کوکب فتح و ظفر بعون اله

آن‌که چون حضرت واهب العطایا و خالق البرایا، زمام انتظام تمام مهام این دولت ابداقران و طبقات ساکنین و قاطنین آن را به قبضه اختیار و اقتدار ما قرار داده و ابواب رأفت و مرحمت عین و عنایت و مکرمت را بر چهره آمال ما گشاده، ما نیز به شکرانه این نعمت عظمی و مرحمت کبری، همت والا، نهمت شاهانه را به نظم امصار و بلاد و رفاه آحاد افراد عباد و تشیید مبانی عدل و داد مصروف و نیّت ملکوتی آیت خسروانی را به انتخاب و انتصاب حکام دولتخواه نیک فطرت معطوف فرموده‌ایم که در طبق مقصود محمود همایونی مملکت را منظم و رعیت را متنعم دارد و گرامی برادر والاگهر فرخنده سیر خجسته اختر کامکار و قره العین اسعد ارجمند والاتبار نصرت الدین میرزا سالار السلطنه که از شاهزادگان رفیع الارکان و صاحب اقصی درجه کفایت و کفالت و من جمیع الجهات ممتاز و منتخب است لهذا در هذه السنۀ مسعوده بارس ئیل خیریت تحویل بتصویب جناب مستطاب اجل اشرف ارفع اکرم امین السلطان اتابک اعظم گرامی برادر اسعد معزالله را به حکمرانی و فرمان فرمایی ولایت همدان و تمام نواحی و محالات آن سامان برقرار و قرین غایۀ القصوی اختیار و اقتدار فرمودیم که در طبق دستورالعمل اتابک اعظم همت خود را به انتظام آن ولایت و رفاه رعیت و وصول و ایصال اقساط مالیات و اعانه ملهوفین و اغاثه مظلومین و طرد و تنبیه اشرار و امحای ریشه جور و فساد و اجرای قوانین عدل و داد مصروف داشته خود را عین ناظر و دست قادر و مظهر قدرت و اختیار شاهنشاهی دانسته به تکلیف منیف فرمان فرمایی و رعیت داری پرداخته منظورات معدلت اهالی ما را به موقع اجرا گذاشته عرایض و مطالب را به توسط اتابک اعظم به عرض برساند مقرر آنکه عموم اهالی همدان از علمای اعلام و ارکان فخام از طبقات نظام و غیر نظام و آحاد و افراد رعایا محترم برادر معزالله را حکمران و فرمان فرمای مختار و مظهر اقتدار و اختیار همایونی دانسته اطاعت را موجب فلاح و نجاح و کلفت حال را عقاب و کفال نموده بر عهده شناسد.

شهر رجب المرجب سنۀ ۱۳۲۰

*سپاس از مدیر روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور (همدان) برای ارسال این سند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.