محیط زیست زیر سایه آسفالت

0

*مهرداد نهاوندچی

*کارشناس ارشد مدیریت محیط زیست

  • نیاز به آسفالت با کیفیت

با توجه به این‌که کلانشهر همدان به عنوان یکی از شهرهای شاخص کشور با گسترش توسعه شهری و توسعه‌یافتگی مواجه است، از این­رو با افزایش گسترش، نیاز به میزان آسفالت برای گذرگاه­های شهری نیز رو به فزونی است و این مهم به دلایل متعددی از جمله پایین بودن کیفیت و عمر آسفالت معابر، همواره از بیشترین درخواست­های شهروندان بوده و هست. اما باید توجه داشت، کیفیت آسفالت معابر مهم‌تر از کمیت آن است. این‌که چه حجم آسفالت در معابر ریخته می­شود، در مقابل اهمیت توجه به کیفیت آن در درجه دوم اولویت است و باید به افزایش کیفیت آسفالت بیش از پیش توجه شود. برای افزایش بازدهی باید به کیفیت توجه شود تا عمر آسفالت را افزایش یابد و از هدر رفت بودجه جلوگیری شود. معابر خاکی که نیاز به آسفالت دارند در اولویت روکش و یا ترمیم آسفالت قرار گیرند و برای این منظور مشاوران شهرداری باید به بررسی اولویت‌ها بپردازند و در جلسات کارشناسی مناطق، برنامه ریزی و وارد فاز اجرا شود.

شهرداری همدان باید با اولویت استفاده حداکثری از منابع مالی تخصیص یافته در بودجه برای زیرسازی، آسفالت، ترمیم و روکش آسفالت و حل معضلات منجر به تخریب آسفالت معابر باشد. کارشناسان واحد عمران و مشاوران کنترل کیفیت نیز بر اجرای آسفالت نظارت دقیق و مستمر داشته باشند و به صورت مستمر به بررسی کیفی آسفالت بپردازند تا در صورت بروز هرگونه مشکل و افت کیفی، بلافاصله رفع شود. همچنین پیشنهاد می­شود، تلاش شود تا با جلوگیری از حفاری‌های بیجا و مدیریت حفاری‌های اجتناب‌ناپذیر، از تخریب آسفالت خیابان‌ها و معابر عمومی جلوگیری شود.

  • تفاوت نیاز در مناطق چهارگانه

یکی از چالش­های مدیریت شهری در همدان آن است که بافت عمرانی و فرهنگی، مناطقه چهارگانه تفاوتی بسیاری باهم دارند. از این رو در نیازهای مردم این مناطق نیز بسی تفاوت وجود دارد. نیازسنجی و لزوم توجه به نیازهای اختصاصی هر منطقه می­تواند اولویت‌بندی، بودجه‌بندی، برنامه­ریزی و مدیریت شهری همدان را تسهیل کند. به طور مثال با بررسی­های میدانی مشخص شود نیازهای فرهنگی و آموزش شهروندی شهروندان و همچنین مباحث عمرانی محترم نواحی چهارگانه و مناطق دوازدگانه چیست؟ نگاه محله‌محور و تشکیل شورای محلات نیز می­تواند این امر را با مشارکت­های مردمی، بهبود بخشد. به نقل از یکی از مدیران شهرداری همدان، این چالش در برخی مناطق وجود دارد که شهروندان برخی از مناطق آسفالت را نیاز اصلی می­دانند و حتی آن را مقدم بر مباحث دیگر از جمله موضوعات فرهنگی به شمار می­آورند.

 

  • آسفالت، محرومیت می­زداید و فرهنگ می­آورد؟­

چندی پیش شهرداری همدان با پخش کلیپی از مراسم افتتاحیه یکی از پروژه­های آسفالت ریزی در منطقه چهار شهرداری همدان، این پروژه را در زمره امور محرومیت‌زدایی نام برد. در این‌که انجام چنین اقداماتی قابل دفاع و قابل ستایش است، جای بحثی نیست. اما سوال این‌جاست: آیا آسفالت به خودی خود، باعث رفع محرومیت و بهبود وضعیت فرهنگی و یا محیط زیستی هم می­شود؟ هرچند در سال­های اخیر رویکرد شهرداری همدان، رویکردی تماما عمرانی و پروژه­ای است اما به عقیده بسیاری از کارشناسان، فرهنگ مهم‌تر از عمران و کالبد شهر است و اگر در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری و هزینه کنیم بسیاری از هزینه‌های مدیریت شهری کاهش پیدا می‌کند. امید است شهرداری همدان در مناطق چهارگانه همگام با پروژه­های عمرانی از جمله آسفالت ریزی، به مقوله فرهنگ و آموزش­های شهروندی (به ویژه در مقوله محیط زیست) نیز با نگاهی عادلانه توجه ویژه داشته باشد. به نظر می­رسد آسفالت برای محرومیت زدائی شرط لازم است اما کافی نیست. زیرساخت­های فرهنگی و عمرانی به مثابه دو بال هستند که تعادل در اجرای عادلانه هر دوی آن، پیشبرد شهر را تضمین خواهد کرد.

  • محیط زیست اولویت چندم است؟

در شماره­های پیشین نیز از منظرهای مختلف در باب محیط زیست گفته­ایم. در این‌که آسفالت از نیازهای اولیه و اساسی شهروندان است و کمیت و کیفیت و دوام آن در تمام مناطق شهروندی، موجب رضایتمندی هر چه بیشتر شهروندان می­شود، تردیدی وجود ندارد. اما در کنار مباحث عمران، آیا محیط زیست و نگاه حفاظتی به آن، در شهرداری همدان، جایگاه و موضوعیتی دارد؟ فرهنگ و به خصوص فرهنگ حفظ محیط زیستی و نگاه حفاظتی در محدوده شهری همدان، اولویت چندم است؟

  • آسفالت مهم‌تر است یا محیط زیست؟

چند روزی است که هوای شهر همدان در وضعیت آلوده­ای قرار گرفته است که این امر می­تواند همه‌گیری کرونا را تشدید کند و از همین­رو، از آن‌جایی که نیروگاه مفتح فاصله زیادی با شهر همدان دارد و در شهر همدان نیز مازوت سوزی هم وجود ندارد، شهرداری و ناوگان حمل و نقل  عمومی شهری، به عنوان یکی از مسببان و متهمان اصلی این نوع از آلودگی نام برده می­شوند. آلودگی خاک، آب و فاضلاب، بلند مرتبه‌سازی در مسیر کریدورهای هوایی شهر، وضعیت بد شیرابه زباله، مدیریت پسماند، تفکیک پسماند و پدیده زشت زباله‌گردی هنوز مسائل حل نشده برخی از مناطق و محلات شهر هستند. ساماندهی رودخانه­ها، مسیل­ها و قنوات هنوز به درستی مدیریت نشده­اند. حیوانات بی‌سرپرست در سطح شهر همچنان بدون متولی هستند، گاه و بیگاه کشته شده و داد فعالان حقوق حیوانات را درآورده است و این­ها تنها بخشی از معضلات محیط زیستی شهر همدان هستند. از سویی نبود یا میزان بسیار کم سرفصل­های آموزش محیط زیست در سرفصل آموزش شهروندی و فرهنگسراهای سطح شهر و نبود نگاهی محیط زیستی در مدیران شهری به ذوق می­زند. بنابراین به نظر می­رسد شورای شهر همدان و شهرداری باید نگاه محیط زیستی را با اولویت بهتری مورد بازبینی قرار دهند تا کیفیت شهری بالاتری را از کهن شهر همدان، شهر سبز جهان اسلام و شهر پایلوت گردشگری کشور شاهد باشیم. سوال پایانی این است:  نگاه صرفا عمرانی و پروژه­ای، آسفالت کردن و برج سازی و قطار شهری سازی و مانند این همدان را جذاب‌تر می­کنند؟ یا نگاهی عمرانی توام با حفظ آب و هوا، الوند و بافت تاریخی و ارتقای فرهنگی آن؟

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.