مدیریت حیوانات بی‌سرپرست نیازمند کار فرهنگی است

مهدی آزاد: برنامه مدونی برای فرهنگ‌سازی در زمینه برخورد با حیوانات بی‌سرپرست داریم که به زودی آن را اجرا می‌کنیم تا نحوه برخورد شهروندان با این حیوانات را آموزش دهیم.

0

شهرداری همدان به تازگی اقدام به راه‌اندازی سایتی برای نگهداری از حیوانات بی‌سرپرست کرده که البته برای انجام فعالیت‌های بیشتر و بهتر نیاز به همکاری شهروندان و سایر ارگان‌ها دارد. در مورد شایعات پیرامون سایت نگهداری از حیوانات بی‌سرپرست شهرداری همدان با «صانعی» مسئول این سایت به صورت تلفنی صحبت کردیم. او ما را به مسئول خود «فعله‌گری» ارجاع داد. پس از چندین‌بار تماس بلاخره موفق شدیم با او صحبت کنیم. وی نیز گفت: ما حق مصاحبه نداریم و در مورد این موضوع باید با مدیریت صحبت شود. بر‌آن شدیم تا «بابک مهدی آزاد» مصاحبه‌ای داشته باشیم. در بدو ورود به اتاق کاری این مقام مسئول، با این استدلال که مسئله سگ‌ها، موضوعی سیاسی است، اجازه تصویربرداری و حتی ضبط صدا داده نشد. در این مصاحبه شایعات موجود را با رئیس سازمان پسماند شهرداری در میان گذاشته‌ایم.

وضعیت مناسب سایت شهرداری

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان درباره نحوه فعالیت سایت نگهداری حیوانات بی­سرپرست شهرداری همدان می‌­گوید: این سایت مساحتی در حدود ۳ الی ۵ هزار مترمربع دارد. در حال حاضر بین ۵۰ الی ۱۰۰ قلاده سگ در این سایت نگهداری می­‌شوند. در این مرکز حیوانات بی­‌سرپرست، زنده‌­گیری، نگهداری، غربال‌گیری­، واکسیناسیون، عقیم­‌سازی، واگذاری و رهاسازی می‌­شوند. اگر شرایط آب و هوایی اجازه دهد، به زودی در فکر توسعه این سایت هستیم تا میزان ظرفیت نگهداری سگ‌های بی‌سرپرست را افزایش دهیم. نقشه و طرح‌­های آن آماده و قرار است به صورت تک‌تک برای سگ‌­ها لانه­‌هایی را تعبیه کنیم تا مشکلات سایت به حداقل برسد. اگر شرایط آب و هوایی بهبود پیدا کند، شرایط برای کف­سازی فراهم می­‌شود و این کار را تسریع می‌­بخشیم. احتمالا بهار ۱۴۰۱ و حتی زودتر، این کار را شروع می­ کنیم تا بتوانیم هر چه زودتر آن را به بهره­‌برداری برسانیم.

«بابک مهدی آزاد» درباره اجرای دستورالعمل اجرایی حیوانات بی‌­سرپرست در همدان این­چنین پاسخ می­‌دهد: این مصوبه در سال ۱۳۸۷ در وزارت کشور تصویب و به شهرداری­‌های کل کشور ابلاغ شد. بر این اساس ما در شهرداری همدان هم نسبت به احداث سایت نگهداری حیوانات بی­‌سرپرست و جمع­‌آوری این حیوانات از سطح شهر اقدام کردیم.

اهمیت توجه به حیوانات

وی می‌افزاید: بعضی از شهروندان نسبت به این حیوانات ترس (فوبیا) دارند، به همین دلیل با مرکز ۱۳۷ شهرداری تماس می­‌گیرند و خواستاری جمع‌آوری این حیوانات از آن منطقه شهر می­‌شوند. مدیریت این موضوع صرفا با جمع‌آوری محقق نمی­‌شود؛ این امر، نیاز به اقدامات فرهنگی در این زمینه دارد. برنامه مدونی برای فرهنگ­سازی در زمینه برخورد با حیوانات بی­‌سرپرست داریم که به زودی آن را اجرا می­‌کنیم تا نحوه برخورد شهروندان با این حیوانات را آموزش دهیم. اکوسیستم شهری هر چقدر موجوات بیشتری از جمله پرندگان، حیوانات شهری (سگ­، گربه)، خزندگان و گونه­‌های بیشتر و تنوع زیستی بالاتری داشته باشد، نشان از فرهنگ غنی آن شهر دارد.

مهدی آزاد درباره غذارسانی­ شهروندان به حیوانات بی­‌سرپرست توضیح می‌دهد: ناآگاهی باعث به وجود آمدن مشکلاتی در این زمینه می­شود. مثلا قصابی در یک محله شهری، استخوان و پسماند باقی مانده از چربی و لاشه را برای سگ‌­ها می­‌ریزد که این کار باعث تجمع سگ‌­ها در آن محله و ایجاد نارضایتی شهروندان می­‌شود. معمولا پیش می‌­آید که باغداران در فصول سرد سال (پائیز و زمستان)، سگ‌­های تحت سرپرستی خود را در همان مناطق رهاسازی می­‌کنند، شهروندان به این حیوانات غذارسانی می­‌کنند و باعث می­‌شود آن­‌ها کنار جاده‌­ها بیایند و باعث بروز مشکلات بعدی شوند.

این مقام مسئول درباره این‌که شهروندان چگونه می­‌توانند به سایت نگهداری از حیوانات بی‌سرپرست شهرداری همدان کمک کنند، توضیح می‌دهد: شهروندان به­‌جای غذارسانی در مناطق شهری و یا کنار جاده­ها، می­‌توانند غذارسانی را در این سایت انجام دهند. به این طریق به مدیریت حیوانات بی­‌سرپرست، کنترل جمعیت و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی کمک می­‌کنند، از سوئی سایت نیز آمادگی بهتری را برای نگهداری از این حیوانات خواهد داشت.

پاسخ به شایعات

مهدی آزاد در مورد صحت گزارش‌­های مردمی در خصوص خرید و فروش سگ و همچنین درگیری سگ‌­های نر با هم و همچنین نظارت در سایت نگهداری از حیوانات بی‌سرپرست شهرداری خاطرنشان می­‌کند: خرید و فروش سگ در این سایت انجام نمی­‌گیرد. سگ­‌ها پس از طی کردن مراحل، غربال‌گری، واکسیناسیون و عقیم‌سازی، در صورتی که سرپرستی برای آن­ها پیدا شود، به صورت رایگان واگذار می­شوند. ممکن است گاهی در قبال واگذاری یک سگ، غذا، قلاده یا سایر مایحتاج سگ­ها دریافت شود. در مورد نظارت بر سایت، در سایت بر روی حامیان (سازمان­‌های مردم نهاد) حیوانات باز است و معمولا این نظارت از سوی این افراد صورت می­‌گیرد، درگیری بین سگ‌­ها در این مرکز وجود ندارد. این موضوع را سازمان­‌های مردم نهاد حامی حیوانات می‌­توانند ملاحظه کنند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان در پایان تصریح می‌­کند: تنوع جانوری در اکوسیستم شهری هر چقدر کامل‌­تر باشد، نشانه خوبی برای وضعیت محیط زیست است و دلالت بر تعادل در آن اکوسیستم دارد. اگر انواع پرندگان، مانند هدهد و مواردی از این دست در شهر زیاد باشند، نشان از وضعیت خوب اکوسیستم دارد. هنگاهی که در یک شهر آلودگی آب، خاک، هوا، صوتی و نوری افزایش پیدا می­‌کند، پرندگان و حیوانات شهری که به اکوسیستم شهری وابستگی پیدا کرده‌­اند، از شهرها دور می­شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.