رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر:
مدیریت شهری از بازیگران اصلی حوزه گردشگری است

بادامی‌نجات: ما باید بتوانیم سرمایه‌گذار را بیاوریم و او را حفظ کنیم و شهر همدان را تقویت کنیم تا این نگاه برداشته بشود که شهر همدان سرمایه‌گذار گریز است. تلاش می‌کنیم این ظرفیت برای همدان باز بشود، همدان شهری است که با ده شهر مرز دارد و اگر مرز نداشته باشد بین سه یا چهار ساعت به مرکز آن شهرها دسترسی پیدا می‌کند.

0

 

*مهدیس فدایی

«حمید بادامی‌نجات» که در شورای پنجم به عنوان رئیس کمیسیون بودجه، یکی از اعضای فعال شورا بود، در شورای ششم از کمیسیون‌ها کنار گذاشته شد و در یک سال اخیر به عنوان عضو عادی شورا به انجام اقداماتی پرداخت. حالا بعد از یک سال با رأی همکارانش ریاست کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر را بر عهده گرفته و فعالان حوزه گردشگری را به این موضوع امیدوار کرده که شاید در این زمینه در مجموعه مدیریت شهری اتفاقات خوبی بیفتد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر با بیان این‌که سال گذشته ترکیب شورای شهر به‌گونه‌ای بود که اعضا به دو گروه سیاسی تقسیم شده بودند و من جدا از این گروه‌های سیاسی که لیست ارائه کرده بودند، وارد شورای شهر شدم، توضیح می‌دهد: در ابتدای دوره، با توجه به ذهنیت‌هایی که افراد نسبت به یکدیگر داشتند، تعاملات درستی شکل نگرفت و شروع دوره ششم در انتخاب‌های بسیار مهم مانند انتخاب شهردار تنش‌های زیادی برای من و تعدادی از دوستانم ایجاد کرد.

عضو بدون کمیسیون

«حمید بادامی‌نجات» درباره علت این موضوع که سال گذشته به وی ریاست کمیسیون تعلق نگرفت، می‌گوید: سال گذشته من در کمیسیون‌هایی که وجود داشت و احساس می‌کردم، می‌توانم مفید باشم، نامزد شدم. برای مثال من در دوره پنجم نماینده‌ شورای شهر همدان درشورای شهرستان، شورای استان و نیز نماینده همدان در شورای عالی استان‌ها بودم و تمام شوراهای فرادست را نمایندگی می‌کردم. طی چهار سالی که در شورای عالی استان‌ها حضور داشتم، دو سال رئیس کمیسیون آموزش بودم که یکی از اصلی‌ترین وظیفه شورای عالی استان‌ها است، یک سال نیز نائب رئیس شورای عالی استان‌ها بودم، مدتی در مرکز پژوهش‌های شورای عالی استان‌ها مسئولیت داشتم. براساس این تجربه بود که تصمیم داشتم مجددا برای شورای شهرستان همدان و به دنبال آن شورای عالی استان‌ها نامزد شوم، اما دو عضو دیگر شورا رأی آوردند و متأسفانه نتوانستند حتی از شهرستان همدان به شورای استان بروند. آن زمان من گلایه داشتم و اعلام آمادگی نیز کرده بودم و توانایی آن را داشتم که از شهرستان در شورای عالی حضور پیدا کنم، چون در شورای عالی استان‌ها اختیاراتی برای اصلاح قوانین وجود دارد که می‌شود از آن‌ها برای حل مشکلاتی که در همدان وجود دارد، استفاده کرد و با توجه به اختیاراتی که دوستان داشتند این فرصت را از همدان گرفتند و این باعث شد شهرستان همدان در شورای عالی استان‌ها نماینده نداشته باشد.

اهمیت حضور در شورای عالی استان‌ها

وی ادامه می‌دهد: با توجه به تعصبی که نسبت به همدان داریم و نماینده‌ شورای شهر همدان هستیم، باید تلاش کنیم شورای شهر همدان که شورای مرکز استان است، در شورای عالی استان‌ها نماینده داشته باشد و در آینده شورا باید به این موضوع توجه کند، چون انتخابات شورای عالی استان‌ها چهار ساله است و این فرصت برای دوره ششم تمام شده است. این تجربه‌ای است که من برای کسانی که قرار است در دوره هفتم در شورای شهر همدان حضور پیدا کنند، عرض می‌کنم که این فرصت را از شهر همدان نگیرید و حتما تلاش کنید که نماینده شهر همدان در شورای عالی استان‌ها باشید.

بادامی‌نجات تأکید می‌کند: شورای استان‌ها زیر مجموعه قوه‌ها، دولت و مجلس نیست و نهادی است که از شورای عالی کشورها تشکیل شده و همین که این نهاد را قدرتمند کند. با این‌که هنوز در جایگاه خودش نیست، اما اگر افرادی از شوراهای مرکز استان‌ها حضور داشته باشند، می‌توانند کمکی برای شوراها باشند. من در این دوره رأی نیاوردم، اما اگر رأی بیاورم با تمام توان تلاش می‌کنم و اگر رأی نیاوردم به کسانی که در آن‌جا حضور دارند، کمک می‌کنم.

حضور در کمیسیون بودجه

وی با اشاره به این‌که من در دوره پنجم شورا هم تجربه‌ حضور در کمیسیون بودجه را داشتم، توضیح می‌دهد: عملکردی که در آن کمیسیون داشتم، در سال ۱۴۰۰ موثر بود. در تفریغ بودجه ۱۴۰۰ با وجود این‌که پروانه‌ها نصف شده بود و ساخت‌و‌ساز در همدان تقریبا کاهش پیدا کرده بود، درآمد‌های پایدار ما دو برابر شده بود. این به نحوه بستن بودجه و تعرفه بستگی دارد، تعرفه‌ای که دوره مسئولیت شورای پنجم بود با کمک همکاران تعیین شد، چون شورا قائم به شخص نیست و باید اکثریت رأی بدهند. البته در کمیسیونی که مسئولیت آن با من بود، درآمدهایی کسب کردیم که خیلی از جاها نیاز به فروختن زمین نباشد. این تفریغ بودجه باعث تعجب شده بود و بعد متوجه شدند این همان تعرفه‌ای است که در زمان ریاست من بسته شده بود.

بادامی‌نجات می‌گوید: در سال اولی که در مرکز مطالعات شورا مسئولیت داشتم، خیلی از کارهایی که وظیفه‌ مدیریت شهری بود را در آن‌جا فعال کردیم؛ مانند نشست‌های شهراندیشی و کارهای خلاقانه‌ای که با کمک دوستان انجام شد. جشنواره شهروند برگزیده‌ که بیش از ۱۰ سال تعطیل شده بود، مجددا احیا شد. اگرچه آسیب‌هایی به همراه داشت، اما بعدها اصلاح شد.

وی می‌افزاید: البته کمیسیون حقوقی که تخصص من نبود و رشته تحصیلی من با آن فرق می‌کرد را به من پیشنهاد دادند، اما من فکر می‌کردم که شاید نتوانم در آن‌جا کاری انجام بدهم، بنابراین این کمیسیون را قبول نکردم. اگر مدیران وارد کاری که تخصص ندارند، نشوند شاید وضعیت بهتر شود.

بادامی‌نجات تأکید می‌کند: در یک سالی که گذشت تنش‌های زیادی در شورای شهر وجود داشت، البته چون مدیریت عوض شده بود اتفاق عجیبی نبود و از طرفی مسائل سیاسی هم مطرح بود.

برنامه‌هایی برای کمیسیون گردشگری

می‌پرسم حالا که کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری به شما سپرده شده، برنامه خاصی برای آن دارید که بادامی‌نجات پاسخ می‌دهد: ما معمولا دو وظیفه داریم؛ یک عضو شورای شهر است که برای هرکس به عنوان یک عضو شورا وظایفی تعریف شده که در تمام موضوعات نمی‌تواند نظر بدهد، اما هرجا که احساس می‌کند می‌تواند وارد شود و کمک کند، وارد می‌شود. البته شورای شهر نهاد سیاست‌گذار محسوب می‌شود و لازم نیست اعضا در همه زمینه‌ها اطلاعات داشته باشند، اما این‌که این توانایی را داشته باشند که مشورت افراد متخصص را بپذیرند و بتوانند تشخیص بدهند کدام درست است و می‌تواند به شهر کمک کند، یک ویژگی است که باید همه‌ اعضای شورای شهر داشته باشند، اما نمی‌توانیم بگوییم همه باید حقوقدان یا شهرساز باشند.

وی می‌افزاید: در کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و مالی، بحث‌های داخل شهرداری و نظارت‌های مالی که از وظایف شورا است و همه‌ مسائلی که به بحث‌های مالی ربط دارد، مطرح است. سعی می‌کنیم این موضوعات را از همه‌ لحاظ بررسی کنیم، چون تجربه‌اش را در در کمیسیون بودجه دارم، باید بحث‌هایی که پیش می‌آید را به درستی مدیریت کنیم.

اهمیت جذب سرمایه‌گذار در گردشگری

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر درباره برنامه‌های خود در حوزه گردشگری می‌گوید: خیلی از دغدغه‌مندان معتقدند اولویت همدان گردشگری است و یکی از نهادهایی که می‌تواند به توسعه گردشگری کمک کند، مدیریت شهری است. البته اگر مدیران ارشد و سیاست‌گذاران اصلی توجه‌ نکنند، مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام بدهد.

وی می‌افزاید: مدیریت شهری یکی از بازیگران اصلی در حوزه گردشگری است و اگر حرفه‌ای کارشناسی کند در حوزه گردشگری تحول ایجاد می‌کند و اگر کاری انجام ندهد آسیب وارد می‌کند. مدیریت شهری نقش پررنگی در توسعه گردشگری دارد و ما تلاش می‌کنیم در این حوزه هوشمندانه ورود کنیم و سعی می‌کنیم در کنار کسانی که بانی هستند، باشیم و از کسانی که در این حوزه تخصص دارند، کمک بگیریم و به اولویت‌های همدان بیشتر اهمیت بدهیم. ما برای توسعه گردشگری باید به همه توجه کنیم، اما به آن‌ها که سهم و تأثیر بیشتری دارند، باید بیشتر توجه کرد. گردشگری یک بخش داخلی است و همه می‌دانند همدان در چه فصلی آب‌و‌هوای خوبی و چه جاذبه‌هایی دارد. ما فقط می‌توانیم آن را بهتر معرفی کنیم و از اولین گزینه‌های سفر مردم کشور باشیم.

بادامی‌نجات درباره اهمیت گردشگری خارجی می‌گوید: برای گردشگری خارجی باید مرز بین گردشگری و نفوذ فرهنگی را واضح‌تر شرح بدهیم، و کسانی که دغدغه و نگرانی دارند خیالشان راحت باشد و از بعضی اتفاقات جلوگیری کنند. ما نمی‌توانیم در شهرهای دیگر بنر بزنیم که گردشگر خارجی همدانی نیز وجود دارد، اما ما می‌توانیم اولویت باشیم. مسیر گردشگری در مسیر همدان، کرمانشاه، سنندج ایجاد شد که ظرفیت بزرگ تاریخ و تمدن که اسم مسیر نیز هست، را نشان می‌دهد، اما در بعضی جاها باعث ضربه به گردشگری می‌شود و دغدغه‌مندان گردشگری از این موضوع رضایت ندارند. چون این موضوع چند قدم ما را به عقب می‌برد و کارها را پیچیده می‌کند. البته تلاش می‌کنیم نهادهای بین‌المللی با حریم‌هایی که وجود دارد، حضور داشته باشند و موضوعاتی که دغدغه‌ همه است مانند بحث‌های امنیتی و فرهنگی را پیگیری می‌کنیم .

وی تأکید می‌کند: تلاش می‌کنیم واضح‌تر شرح بدهیم که بحث جذب سرمایه‌گذار یک کار جمعی و تیمی است و هیچ‌کس نمی‌تواند به تنهایی یک سرمایه‌گذار را حمایت کند و باید کمکی از طرف مدیران ارشد، نمایندگان مجلس، مدیران میانی، مدیران کل و شهردار ‌وجود داشته باشد که ما بتوانیم سرمایه‌گذار را بیاوریم و او را حفظ کنیم و شهر همدان را تقویت کنیم تا این نگاه برداشته بشود که شهر همدان سرمایه‌گذار گریز است. تلاش می‌کنیم این ظرفیت برای همدان باز بشود، همدان شهری است که با ده شهر مرز دارد و اگر مرز نداشته باشد بین سه یا چهار ساعت به مرکز آن شهرها دسترسی پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر در پایان تأکید می‌کند: جغرافیا و آب‌و‌هوا و ظرفیت فرهنگی که در اختیار ماست را باید در یک ویترین گذاشت و ارائه داد. این نیاز به خلاقیت زیادی ندارد و چیزهایی که ما داریم را کشورهای دیگر باید تولید کنند. خیلی از دوستان باید در حوزه مدیریت شهری کمک کنند. در حوزه مدیریت شهری اگر یک نفر مخالف باشد، سرمایه‌گذاری زمین می‌خورد. در بعضی از مواقع باید سرمایه‌گذار از شهرهای دیگر بیاوریم که خیلی سخت می‌توان اعتماد آن‌ها را جلب کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.