توسط هنرمندان ایرانی انجام شد:
نمایش هنر معاصر ایرانی در چین

0

*حسین زندی

*روزنامه‌نگار

جمعی از هنرمندان ایرانی، اواخر مرداد ماه سال جاری، همزمان با پنجاهمین سالگرد آشتی ایران و چین اقدام به برگزاری نمایشگاهی از هنرمندان معاصر ایران در موزه «پاورلانگ» شهر «شانگهای» چین کردند تا بخشی از هنر معاصر ایران را به چینی‌ها معرفی کنند. «حسین آزادی» مجسمه‌ساز از هنرمندان گالری اعتماد و «علیرضا پویا» از هنرمندان گالری سیحون به انتخاب و کیوریتوری مجموعه بردبار و «عادل یونسی» و «نگین فراهانی» از هنرمندان همدانی حاضر در این نمایشگاه بودند.

گفتمان هنر پارسی

یونسی با بیان این‌که هدف از برپایی این نمایشگاه، گفتمان هنر پارسی بود، چراکه از سال‌های دور این گفتمان فرهنگی بین چین و ایران وجود داشته است، توضیح داد: در این نمایشگاه هنر معاصر ایران را به نمایش گذاشتیم که شامل مجسمه‌سازی، ویدئو آرت، نقاشی و چیدمان بود. این مجموعه به صورت یک تور هنری که بیشتر برای نشان دادن فرهنگ معاصر تصویری و تجسمی ایرانی‌هاست، برگزار شد تا با معرفی هنر معاصر ایرانی، هنرمندان بتوانند در بازار هنری چین مارکت ایجاد کنند و بتوانند در درازمدت کار کنند. به همین دلیل، این نمایشگاه به صورت نمایشگاه معمولی برگزار نشد، بلکه به صورت تور هنری در شهرهای مختلف چین هم اکنون در حال برگزاری است.

معرفی هنر معاصر ایرانی

شاید دوست بدارید :

یونسی با اشاره به این‌که موسسه «بردبار» که در این نمایشگاه با آن همکاری کردیم، دارای موزه گالری فرش ایرانی در چین است، ادامه داد: این موسسه به معرفی فرش ایرانی و بخشی از هنرهای قدیمی ایران مانند قلم‌زنی و میناکاری مربوط به دوره صفویه و قاجار می‌پردازد. در این رویداد کوشش بر آن بوده تا در کنار هنر قدیمی و اصیل ایرانی، هنرهای معاصر ایران نیز به نمایش درآید. این بخش از هنر ایرانی سال‌ها در کشورهای عربی، اروپایی و آمریکایی به نمایش درآمده، اما در شرق به این گستردگی چنین اتفاقی رخ نداده است. موسسه بردبار این وظیفه را در چین بر عهده گرفته است.

وی با تأکید بر این‌که استقبال خوبی از نمایشگاه شد، افزود: به علت موج جدید کرونا در چین، نمایشگاه ده روز در موزه پاورلانگ برپا بود و در حال حاضر مجموعه کامل‌تر از نمایشگاه در کاخ سلطنتی شهر «نانجینگ» به نمایش درآمده است.

این هنرمند همدانی با اشاره به این‌که روند معرفی هنر و هنرمندان ایران به فرهنگی که سال‌ها از آن‌ها دور بوده‌ایم، کمی زمانبر است، توضیح داد: به همین دلیل نمایشگاه به صورت تور و مفصل برگزار می‌شود. چاپ یک کتاب از آثار هنری معاصر ایران که در همین تور نمایشگاهی نمایش داده شده است را با مقدمه رئیس موزه پاورلانگ هم در دست پیگیری داریم.

ایجاد یک جهش اقتصادی

یونسی درباره اهمیت برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه می‌تواند یک جهش اقتصادی برای هنرمندان ایرانی ایجاد کند، چون ایران و چین یک پیوند هنری از پارچه‌بافی گرفته تا فرش، سرامیک، منبت روی چوب و دیگر هنرها داشته‌اند و هنرمندان ایرانی در این هنرها یا از چینی‌ها متأثر بوده‌اند یا بر آن‌ها تأثیر گذاشته‌اند، اما در حال حاضر بین هنر ایرانی و چینی در دوره معاصر تفاوت‌های زیادی ایجاد شده است. در این نمایشگاه جلوه دیگری از هنر معاصر ایران پیش چشم چینی‌ها گذاشته شد و آن‌ها از این پیشرفت و جهش هنری ایران شگفت‌زده شدند.

وی تأکید کرد: در این نمایشگاه مجموعه‌ای از بهترین‌ها چه در قشر پیشکسوتان و چه در قشر جوانان انتخاب شدند و ایران به صورت قوی در آن حضور پیدا کرد . البته تأکید مسئولان موسسه بر حمایت از هنرمندان جوان بود. این نمایشگاه بسیار هزینه‌بر و در عین حال خیلی جدی بود تا یک یادگاری از هنر معاصر ایران در نمایشگاه باقی بماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.