نمره مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان

0

*مینا ساکی
با انتصاب وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که خیلی‌ها معتقدند چیزی از این حوزه‌ها نمی‌داند، نگرانی برای انتخاب مدیران کل استان‌ها بیشتر شده است. در همدان که یکی از استان‌های پراثر در حوزه میراث فرهنگی و پرظرفیت در حوزه گردشگری است و با ثبت چند شهر ملی و جهانی، حرف‌های زیادی در حوزه صنایع دستی دارد، نگرانی برای انتخاب مدیرکل مناسب برای آن بیشتر است. «حسین زندی» فعال میراث فرهنگی و سردبیر هفته‌نامه همدان‌نامه، «محمد صیفی‌کار» فعال حوزه گردشگری و «علی مرادی» رئیس انجمن صنفی آژانس‌های مسافرتی استان همدان در نشستی کوتاه این موضوع را مورد بررسی قرار دادند.
مطالبه‌گر نیستیم
یک فعال میراث فرهنگی درباره انتصاب مدیران غیربومی در همدان گفت: بهانه‌هایی می‌آورند که مدیر بومی نیست یا مدرک و تخصص مرتبط ندارد اما این موضوعات تأثیر کمی دارند. اگر مدیر خوب باشد و به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهمیت دهد، کار ما راحت است اما اگر مدیری بیاید که با ما اهداف مشترکی نداشته باشد، کار ما سخت خواهد شد.
«حسین زندی» افزود: اگر مدیری ضعیف باشد، مقصر ما هستیم زیرا مطالبه‌ای از سمت ما نبوده است. کاری که از دست ما برمی‌آید، این است که بتوانیم از دوستانی که متخصص هستند کمک بگیریم و اقدام به انتشار مطالبی بکنیم که مدیران و مسئولان را وادار به پاسخگوئی کند.
اهمیت جذب سرمایه
«محمد صیفی‌کار» فعال حوزه گردشگری با اشاره به این‌که همدان قریب به هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی دارد که هزار و ۱۵۰ اثر ثبت ملی شده است، بیان کرد: این آثار اول متعلق به کشور و بعد از آن متعلق به همدان است اما وقتی می‌خواهیم اعتبار بگیریم می‌گویند اعتبار استانی بگیرید. مدیرکل میراث فرهنگی همدان حتی اگر تخصص میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم نداشته باشد، باید تخصص جذب سرمایه داشته باشد تا برای این آثار اعتبار بگیرد. تعداد آثار همدان با سایر استان‌ها متفاوت است و باید بین همدان و استانی که آثار کمتری دارد تفاوت وجود داشته باشد و اعتبارات تخصیص‌یافته بر اساس وسعت و جمعیت استان نباشد. مبنای جذب اعتبار برای میراث فرهنگی باید عوض شود و بر اساس تعداد آثار باشد.
مدیر خوب
وی در پاسخ به این سوال که مدیر قابل چه مدیری است، توضیح داد: مدیرکل خوب باید خود را به اندازه معاون استاندار، به استانداری تحمیل کند. گام بعدی این است که مدیر خوبی برای انتخاب مشاوران و معاونان خود باشد. مدیری که این خصوصیات را داشته باشد و در خصوص میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تخصص داشته باشد.
صیفی‌کار ادامه داد: همدان در حوزه گردشگری در جنس مذهبی، تاریخی، طبیعی و سلامت ظرفیت‌های زیادی دارد. اکنون دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا ظرفیت بسیاری در حوزه سلامت ایجاد کرده است به طور مثال از استان‌های همسایه برای درمان به همدان می‌آیند. اما در حوزه گردشگری نه پارکینگ خوبی داریم که از طریق آن درآمد کسب کرده و خدمات دهیم، نه غذاخوری و رستوران خوب با قیمت کم برای ارائه خدمات داریم و همچنین محل اقامت مناسب نداریم پس چگونه از گردشگری درآمد کسب کنیم؟ می‌شود کمتر هزینه کرد و بیشتر برداشت کرد.
نمره آقای مدیرکل
رئیس انجمن صنفی آژانس‌های مسافرتی استان همدان گفت: ما صدای بخش خصوصی برای ارتباط با بخش دولتی هستیم. اگر به طور کلی بخواهیم نمره‌ای در طی این ۴ و نیم سال به آقای مالمیر دهیم، نمره چندان قابل قبولی نمی‌گیرد. او باید ارتباط بین بخش خصوصی، دولتی و سایر ارگان‌ها را تقویت می‌کرد اما در این حوزه موفق نبود. در چند سال اخیر مدیران تقریبا هر سال عوض می‌شدند اما ثبات، نقطه مثبت آقای مالمیر بوده است.
بی‌توجهی به نظرات بخش خصوصی
«علی مرادی» در خصوص مشکلات گردشگری همدان بیان کرد: استاندار یا مدیرکل میراث فرهنگی اگر به این موضوع که گردشگری می‌تواند پیشران توسعه استان باشد، اعتقاد داشته باشند، مشکلات استان حل می‌شود؛ یعنی ارتباطات با بخش خصوصی گرفته می‌شود و نظرات گرفته شده اعمال می‌شود و هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. مشکل اساسی این است که ما در حرف و شعار چیزی می‌گوئیم اما در عمل به آن حرف بها و اهمیت نمی‌دهیم. مشکل بخش خصوصی با مدیران همین بوده که از بخش خصوصی مشاوره نگرفته‌اند و این باعث شده تا به تصمیمات غلطی برسند.
مرادی ادامه داد: یکی از تصمیمات غلط، بخش گردشگری سلامت است، یعنی بیمارستان و کادر درمان باید خدمات درمانی ارائه دهند و نباید مسافران را اسکان دهند زیرا این چرخه معیوب می‌شود و این موضوع باید توسط بخش خصوصی انجام شود. اما اکنون وزارت میراث فرهنگی بدون این‌که مشورتی بگیرد، با وزارت بهداشت تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌است مانند تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت ورزش منعقد کردند که قرار بوده تورهای ورزشی از طریق شرکت‌های گردشگری انجام شود اما عملا این اتفاق نیفتاد. یکی از نقاط ضعف وزارتخانه این است که به جای این‌که هتل‌ها و سرمایه‌هایی که از بخش خصوصی آمده را حمایت کند و مانند پدری برای خانواده باشد، به اختلافات دامن زده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.