نهاوند؛ جولانگاه تراکتورهای بی هویت

تردد بیش از حد ادوات کشاورزی کند رو، از جمله تراکتور بیش از هر چیزی جان مسافران و رهگذاران راههای شهرستان را تهدید می کند

0

*سجاد سیف

*روزنامه‌نگار

طبق قانون، وسایل نقلیه فاقد پلاک برای تردد در سطح شهر باید پلاک روز دریافت کنند. بر اساس ماده ۲ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی تردد خودروهای بدون پلاک ممنوع بوده و ماموران در صورت مشاهده این خودروها، ضمن توقیف و هدایت آن‌ها به پارکینگ، بر اساس مقررات با رانندگان برخورد می‌کنند.

اما گویا این موضوع در شهر نهاوند صدق نمی‌کند. وسایل نقلیه‌ای چون تراکتور و سه‌چرخه‌ها که دارای پلاک نیستند و یا کاربری کشاورزی دارند بدون پلاک و مجوزهای قانونی در شهر تردد و فعالیت دارند و کار و کاسبی خوبی برای خودشان راه انداخته‌اند.

همچنین تردد بیش از حد ادوات کشاورزی کند رو، از جمله تراکتور بیش از هر چیزی جان مسافران و رهگذاران راههای شهرستان را تهدید می کند.

وجود روستاهای حاشیه جاده، وجود اراضی کشاورزی در حاشیه راه‌های اصلی و فرعی، نبود تقاطع‌های غیرهمسطح، زیرگذر و دور برگدان استاندارد از جمله عواملی است که تصادفات را در حوزه راههای نهاوند تهدید می کند.

تردد انواع اداوات کشاورزی و تراکتور در حاشیه راه‌های خلاف جهت، مجهز نبودن به علائم هشدار دهنده مانند مثلت خطر شب رنگ، حرکت با چراغ خاموش و … از دیگر عواملی است که در وقوع تصادف با این وسیله نقلیه تاثیر بسزایی دارد

حمل و انتقال مصالح و نخاله‌های ساختمانی از سوی خدمات شهری و مدیریت پسماند شهرداری ساماندهی نشده است و این موضوع باعث شده افرادی که قصد تجدید بنا و ساخت و ساز دارند از طریق ارتباط با رانندگان تراکتور به راحتی نخاله های ساختمانی خود را جابجا می کنند ، گویا در مزارع کشاورزی کار برای تراکتور‌داران وجود ندارد که برای امرارمعاش روانه شهرها شده‌اند و به انجام این‌گونه امور مشغول هستند. بعد از مهاجرت افراد به شهر گویا حالا نوبت مهاجرت تراکتورها شده است…

گلایه شهروندان

«رضا خدارحمی» یکی از شهروندان نهاوندی بیان می‌کند: در مناطقی که کار ساخت‌وساز رونق دارد، وجود تراکتورها به یک معضل تبدیل شده است. و این موضوع را می‌توان به‌ وضوح در این مناطق مشاهده کرد.

«حمید یعقوبی» دیگر شهروند نهاوندی نیز می‌گوید: حالا که مردم برای انجام فعالیت‌های ساختمانی به تراکتورها نیاز دارند حداقل این موضوع از سوی مسئولان برنامه‌ریزی و ساماندهی شود؛ زیرا این وسایل نقلیه با تریلی و بیلی که به آن متصل شده است، با سرعت بسیار کم مشکلات ترافیکی زیادی را به وجود می‌آورند که به دلیل نداشتن پلاک قابل شناسایی و برخورد نیستند

یکی از باغداران حومه شهر نیز با بیان اینکه تراکتور‌سواران به جای پرداختن به کشاورزی، به جابجایی نخاله‌های ساختمانی در شهر روی آورده‌اند، اظهار می‌کند: متاسفانه این موضوع به جولانگاهی برای تردد تراکتورها تبدیل شده است که نخاله های ساختمانی را به راحتی در کوچه باغ ها و زمینهای کشاورزی و حاشیه جاده در ورودی شهر رها می کنند.

مشکلات و چالش ها

انباشت روز افزون زباله ها و نخاله های ساختمانی توسط تراکتورها از جمله مناظر نازیبایی است که به دنبال ساخت و سازها چشم انداز شهر را تحت تأثیر قرار داده و به مشکلی برای شهروندان تبدیل شده است.

این مشکل در زمین های حاشیه شهر و شهرک های تازه بنیان و کمربندی شهر و کوچه باغ های نهاوند هم برای مردم و هم مدیریت شهری چالش برانگیز شده است.

همچنین تراکتورسواران به دلیل ناآشنایی با قوانین و مقررات شهری همواره باعث مشکلاتی برای شهروندان و گاها تصادفات می‌شوند و این زیبنده نیست. در هیچ کجا تراکتورهای بدون پلاک و هویت برای فعالیت به حوزه شهری ورود پیدا نمی‌کند. این موضوع تنها خاص نهاوند است که تراکتورسواران حتی بدون گواهینامه و بیمه به جای فعالیت در روستا همراه با تریلی عقب یا بیل بدون پلاک در شهر جولان می‌دهند.

این اقدام باید از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی و جهاد کشاورزی کنترل و رصد شود. ولی تا کنون هیچ اقدامی موثری برای جلوگیری از ورود این وسایل نقلیه به داخل شهر از طرف شورای ترافیک شهرستان و دستگاه های ذیربط صورت نگرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.