نگاه گزینشی انجمن موسیقی استان همدان به فعالیت‌های موسیقی همدان

0

*علی پاشا رجبلو

*مدرس موسیقی

تشکل‌های صنفی و به‌ویژه تشکل‌های هنری، با هدف خواست‌ها و مطالبات هنرمندان و انعکاس رویدادهای یک هنر خاص شکل می‌گیرند، تا بتوانند حمایت‌های لازم از اعضا و حتی هنرمندانی که به هر دلیل عضو این تشکل‌ها نیستند، را در فعالیت‌های خود داشته باشند و طبیعی است که در این شرایط هنرمندان می‌توانند فعالیت‌های هنری خود را انجام دهند.

در این میان، هنرمندان موسیقی که از توجه و حمایت کمتری برخوردارند و برای ادامه فعالیت‌ها به پیش‌نیازهایی چون محل و مکان مناسب برای  اجرای کنسرت و کارگاه‌های آموزشی، تأمین سیستم‌های صوتی و موارد مورد نیاز دیگر، از کمبودهای جدی در این زمینه برخوردار هستند، این‌جاست که وجود یک تشکل صنفی بی‌طرف، می‌تواند بسیاری از این مشکلات را با مطالبه‌گری و پیگیری‌ها به سامان برساند.

شاید دوست بدارید :

حال اگر نگاه این تشکل صنفی موسیقی به مشکلات و نیازهای هنرمندان این عرصه، گزینشی و در جهت تبلیع و فراهم‌کردن امکانات برای عده‌ای خاص باشد و بدتر از آن، فقط به دنبال فراهم‌کردن این امکانات برای گروه‌هایی باشد که از استان‌های دیگر متقاضی برگزاری کنسرت شده‌اند، جای بسیار تأسف دارد و واقعا باید فاتحه چنین تشکلی را خواند. ‌آیا نمی‌شد افزون بر این کنسرت، هنرمندان و گروه‌های موسیقی همدانی نیز، به اجرای کنسرت می‌پرداختند. متأسفانه تقاضاهایی که از سوی بیشتر گروه‌‌های بومی برای اجرای کنسرت ارائه شده، به نتیجه نرسیده و باعث نارضایتی گروه‌ها و آموزشگاه‌های استان را فراهم آورده است. انجمن فعلی نیز که اصولا باید خواست‌ها و مطالبات هم صنفی‌ها و اهالی موسیقی استان را دنبال کند، خلاف جهت شنا می‌کند.

بعد از حوادث خونبار و ناجوانمردانه که در کرمان اتفاق افتاد، جشنواره موسیقی شب‌های هگمتانه به جهت احترام تعطیل شد، که کار بسیار خوب و ارزشمندی بود، اما بلافاصله بعد از چند روز انجمن به جای برگزاری این جشنواره نیم بند، (که خود جای گفتاری در یادداشت دیگری را دارد)، شرایط را برای یک گروه موسیقی تهرانی آماده می‌کند، صفحه انجمن موسیقی استان همدان به جای انعکاس فعالیت هنرمندان همدانی، به صفحه تبلیعات شخصی این گروه تبدیل می‌شود، استوری به دنبال استوری و متأسفانه حتی به چند رویداد مهم موسیقی که در این چند روز اتفاق افتاد اشاره نمی‌شود.

به نظر می‌رسد ضروری است که اداره فرهنگ و ارشاد استان همدان هرچه زودتر نسبت به انتخابات جدید هیئت مدیره انجمن همت گمارد. چندبار فراخوان این انتخابات انجام شده که متأسفانه هر بار به دلیلی به تعویق افتاده است. هنرمندان بسیاری اعلام نامزدی کرده‌اند و تاکنون هیچ اطلاعیه‌ای درباره زمان و مکان این انتخابات اعلام نشده است‌.

امیدواریم هیئت مدیره انجمن موسیقی جدید بتواند نگاه گزینشی و ارتباطی و رفیق بازی‌ها را کنار بگذارد و فقط بیانگر خواست‌ها و مطالبات همه هنرمندان موسیقی استان باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.