هزارتوی مشکلات ثبت‌نام در مدارس

مشکلاتی که در مدارس وجود دارد، تحصیل دانش‌آموزان را به خطر انداخته و موجب نگرانی والدین آن‌ها شده‌ است.

0

 

*مینا ساکی

با آغاز فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، مصائب والدین نیز آغاز شده و آن‌ها با نگرانی‌هایی در خصوص تحصیل فرزندان خود مواجه شده‌اند. بعضی مدارس معلم ندارند، در بعضی مدارس جمعیت دانش‌آموزان بیش از ظرفیت کلاس‌ها است، مدارس دولتی شهریه و کمک‌های مردمی می‌خواهند و اعتراضاتی که از سوی مسئولان بی جواب مانده است. در پی این مشکلات به میان مردم رفته و گزارشی از درگیری آن‌ها با این معضلات گرفته‌ایم.

کمبود معلم

مادری که فرزندش در پایه ابتدایی مدرسه دولتی تحصیل می‌کند، چنین می‌گوید: در کلاس، تعداد دانش‌آموزان بسیار زیاد است، به طوری که بچه‌ها برای نشستن دچار مشکل می‌شوند و همچنین معلمی که بازنشسته شده، دو روز و معلمی دیگر نیز دو روز در هفته برای تدریس می‌آیند و یک روز باقی مانده را به صورت شیفتی و نوبتی تدریس می‌کنند.

دانش‌آموزی که در متوسطه اول (پایه راهنمایی) مدرسه دولتی تحصیل می‌کند، بیان می‌کند: در پایه هفتم و هشتم، دبیر زبان نداریم و معاون مدرسه تدریس زبان را به عهده گرفته و هرچقدر ما اعتراض می‌کنیم، می‌گویند معلم نداریم.

دانش‌آموز دیگری می‌گوید: ما در سال یازدهم تجربی، دبیری برای تدریس درس آزمایشگاه نداریم و به ناچار دبیر زیست تدریس آن را عهده‌‌دار است، اما بخش‌هایی که مربوط به فیزیک و شیمی است را نمی‌تواند درس دهد و این مشکل بزرگی در یادگیری و تحصیل ما، در این دوره حساس و نزدیک به کنکور است‌.

پدری در خصوص کمبود معلم، اظهار می‌کند: فرزند من در پایه چهارم ابتدایی، یک ماه اول معلم نداشت و معاون مدرسه به بچه‌ها درس می‌داد و بعد از یک ماه، معلمی بازنشسته برای تدریس به مدرسه آمد.

وی می‌افزاید: در این باره با بسیاری از والدین بچه‌ها چندین بار به مدرسه رفتیم و اعتراض کردیم اما با جمله «معلم نداریم» مواجه شدیم.

ثبت‌نام مدارس

پدری که برای ثبت‌نام فرزند خود دچار مشکل شده، عنوان می‌کند: مشکل ثبت‌نام مدارس هرساله تکرار می‌شود. مسئولان می‌گویند برای مدارس دولتی شهریه گرفته نمی‌شود و برخی می‌گویند در مدارس غیردولتی آزمون ورودی غیرقانونی،  برخی دیگر نیز می‌گویند قانونی است. در مدارس غیردولتی، آزمون‌هایی برای سطح‌بندی برگزار می‌شود و فقط تعدادی را ثبت‌نام می‌کنند؛ پس تکلیف کسانی که می‌خواهند پول بدهند برای این‌که فرزندشان در مدارس غیردولتی درس بخواند چه می‌شود؟

وی می‌افزاید: در مدارس دولتی برای ثبت‌نام، سند خانه می‌خواهند و این امر برای  کسانی که مستأجر هستند، مشکل‌ساز شده است. خانه‌ای که من در آن زندگی می‌کنم، متعلق به مادرم است و مدارس دولتی، حتی در حاشیه شهر، سند آن را قبول نمی‌کنند و برای مدارس غیردولتی نیز مشکلاتی وجود دارد؛ پس افرادی مانند من باید برای ثبت‌نام فرزند خود چه کاری انجام دهند؟

این شخص که نگران تحصیل فرزند خود است، بیان می‌کند: می‌گویند جمعیت در حال کاهش است، اما جمعیت کلاس‌ها بیش از ظرفیت موجود بوده، به طوری که در مدارس غیرانتفاعی پسرم که سال گذشته ۹ و نیم میلیون هزینه کردم، ۲۹ نفر در کلاس حضور داشتند.

پدربزرگی، از ثبت‌نام نوه خود چنین می‌گوید: به دلیل این‌که در مدارس دولتی نظارت بیشتر است، نوه‌ام را در یکی از مدارس دولتی ثبت‌نام کردیم، اما تا نیمه سال تحصیلی، سه معلم برایشان عوض شد. برای اعتراض به اداره آموزش‌و‌پرورش رفتم و گفتند ۵۰۰ معلم کم داریم.

وی می‌افزاید: در مدارس غیرانتفاعی نیز به دلیل نمرات پایین حتی با ۱۳ میلیون تومان، ثبت‌نام نمی‌کنند. با این‌که هنوز در تیر ماه هستیم، می‌گویند مدارس پر شده و ظرفیت نداریم.

شهریه مدارس

مادری که دو فرزند در پایه‌های ابتدایی دارد، اظهار می‌کند: قرار بر این بود که مدارس دولتی رایگان باشند، اما هر ساله با عنوان کمک‌های مردمی برای پول آب و برق مدارس، از والدین هزینه‌هایی دریافت می‌شود. هزینه تحصیل و نوشت‌افزار برای بچه‌ها بسیار بالاست و خانواده‌‌هایی که چند فرزند دارند، با مشکل جدی مواجه هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.