همدان‌نامه؛ نشریه‌ای متفاوت

0

*مجید ملکیان

*مدیرمسئول

حدود ۵ سال پیش بود که با وجود ۲۰ سال فعالیت در عرصه رسانه و مطبوعات و همکاری با روزنامه‌های کشوری و محلی، با مشورت و هم‌فکری تعدادی از دوستان و همکاران به فکر انتشار نشریه‌ای خاص با رویکرد متفاوت افتادیم. انتخاب نام نشریه، یکی از موضوعاتی بود که باید به آن توجه ویژه‌ای می‌کردیم و نام بامسمایی برای این نشریه انتخاب می‌کردیم. همدان‌نامه، نامی بود که بعد از تحقیق، بررسی و مشورت برگزیده شد. چند ماه بعد پس از ثبت‌نام، مجوز انتشار هفته‌نامه همدان‌نامه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد.

حال وقت آن رسیده بود با شور و شعفی که برای دریافت پروانه انتشار همدان‌نامه داشتیم، به دنبال طراحی لوگو، ماکت و چیدمان زیبا و حرفه‌ای برای مطالب باشیم که بعد از کش و قوس‌های فراوان موفق شدیم نخستین شماره همدان‌نامه را در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ منتشر کنیم.

انتشار نخستین شماره همدان‌نامه مصادف شده بود با رشد قارچ‌گونه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در بین مردم، به طوری که اغلب معتقد بودند عمر مطبوعات و نشریات رو به افول است.

اما ما از همان ابتدا می‌دانستیم که هجوم و گسترش افسارگسیخته شبکه‌های اجتماعی با ماهیتی که اکنون شاهد آن هستیم و جامعه را به سمت و سوی سطحی خوانی سوق می‌دهد، نمی‌تواند رقیب جدی برای نشریاتی باشد که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند.

شاید دوست بدارید :

البته باید رویکرد جدیدی دنبال می‌کردیم و آن تولید محتوای حرفه‌ای و تحلیل مطالب و اخبار با شیوه نگارش جدید که خوانندگان و اهالی مطالعه حرفه‌ای به دنبال آن بودند.

در همین راستا همدان‌نامه سرلوحه کار خود را بر مبنای تولید محتوای حرفه‌ای قرار داد و تولیدمحور عمل کرد و هیچ یک از مطالب، مقالات، گزارشات و اخبار این نشریه تا امروز عاریتی نبوده و از هیچ خبرگزاری و سایتی کپی نشده است.

 

البته نباید در کنار معایب شبکه‌های اجتماعی از فوائد آن غافل ماند، پس همدان‌نامه در کنار انتشار نشریه کاغذی در شبکه‌های اجتماعی فعال بوده و توانسته در این زمینه نیز مخاطبان و دنبال‌کنندگانی را جذب و برخی مطالب را در این فضا منشر کند. چراکه بعضی از شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام دارای کارکردهای مناسبی همچون انتشار زنده برنامه‌ها و جلسات است که باید از آن بهره ببریم.

تعدادی از اساتید دانشگاه، نخبگان، صاحب‌نظران، هنرمندان و نویسندگان همراه و همکار همیشگی این نشریه هستند و سعی شده از نظرات ایشان استفاده شود و در هر شماره پرونده‌ای جدید به فراخور ضرورت و موقعیت‌ها انتخاب شده و تا حصول نتیجه شایسته پیگیری لازم انجام گیرد و اساتید، کارشناسان و صاحب‌نظران در خصوص موضوع و پرونده انتخابی اظهارنظر و قلم‌فرسایی می‌کنند.

یکی از افتخارات ما در این نشریه آن است که وام‌دار هیچ گروه، حزب، مجموعه و حتی شخصی نبوده و توانسته‌ایم با تمامی بی‌مهری‌هایی که به حوزه فرهنگ و رسانه می‌شود، بدون کمترین حمایتی و با وجود تنگناهای مالی که دامنگیر همه فعالان عرصه رسانه است استقلال خود را حفظ کنیم و با مشقت و چالش‌های پیش رو، تا به امروز این نشریه را منتشر کنیم.

از مهم‌ترین رسالت و رویکردهای تحریریه این نشریه که آن را متمایز کرده و جزء نشریات تأثیرگذار قرار داده، آن است که همدان‌نامه فقط و فقط به فکر منافع و احقاق حقوق مردم است و با رویکرد مطالبه‌گری و نقد سازند‌ه‌ای که توام با ارائه راهکارهای لازم و موثر از سوی همان صاحب‌نظران و کارشناسانی که همراهان همدان‌نامه هستند،  توانسته قدم‌های خوبی در راستای توسعه استان و حل مشکلات، چالش و موضوعات در زمینه‌های مختلف بردارد.

در آستانه چهارمین ساگرد انتشار همدان‌نامه از همه دوستانی که ما را در مسیر انتشار بهتر این نشریه یاری دادند، تشکر و قدر دانی می‌کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.