همدان ۱۴۰۰، پایتخت کوهنوردی ایران شود

همدانی‌ها در نامه به وزیر ورزش و جوانان خواستار شدند

2

همدان‌نامه: تعدادی از کوهنوردان همدانی در نامه به «مسعود سلطانی فر» وزیر ورزش و جوانان
از وی درخواست کردند استان همدان و در راس آن کوهستان الوند در تقویم  سال ۱۴۰۰ به عنوان پایتخت کوهنوردی کشور نامگذاری شود. کوهنوردان همدانی در این نامه عنوان کرده‌اند اطلاق عنوان پایتختی کوهنوردی ایران به همدان در سال ۱۴۰۰ می‌تواند این استان را بیش از پیش به همه بشناساند و در کنار آن، سبب حفظ و حراست از این میراث تاریخی شود که در طول‌ سال‌های اخیر تخریب‌های زیادی به خود دیده و زخمی ناآگاهی‌ها و گاه منفعت‌طلبی‌های تخریبگران طبیعت و تاریخ است. این اتفاق می‌تواند کوهنوردی سالم را به عنوان یک رشته ورزشی که ارزش سرمایه‌گذاری دارد، معرفی کند. در بین امضاکنندگان نام هنرمندان و کوهنوردان برجسته کشور دیده می‌شود.

در این نامه آمده است:

به نام آنکه در جان‌ها خرد داد

وزیر محترم ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر مسعود سلطانی فر

با درود و عرض احترام

همانطور که می‌دانید دامنه‌های الوند مقدس و زاگرس به خاطر ویژگی‌های بی‌مانندش بیش از هر نقطه دیگر به عنوان کانون فرهنگ و تمدن بوده و به منظور استقرار نمادهای زندگی شهرنشینی مورد توجه قرار گرفته است. هر یک از آثار به جای مانده از دوره‌های گوناگون کُهن زیستی، راوی رُخدادهای شگفت‌انگیزی است که بررسی پیرامون آن‌ها روشن‌گر شیوۀ حکومت‌داری از یک‌سو و نوع زیست انسان‌ها از دیگر سو است. سنگ‌نوشته‌های موجود در مکانی با عنوان گنج‌نامه افتخاری بزرگ برای این دیار است که بر یگانگی پروردگار متعال گواهی می‌دهد:

جناب آقای وزیر

همانگونه که آگاه هستید، الوند دلیل همدان است و پا برجا ماندن این شهر تاریخی با قدمت بسیار و ایستادگی آن با وجود همه فراز و نشیب‌های تاریخی نشأت گرفته از صلابت الوند باشکوه است. وجود کوهستان الوند در همدان و نزدیکی این کوهستان به شهر، سبب گرایش شهروندان همدانی به رشته ورزشی کوهنوردی شده به طوری که در روزهای آخر هفته خیلی از این شهروندان کوله بر پشت به سمت قله‌های مختلف کوهستان باشکوه حرکت می‌کنند. این افراد اغلب شهروندان عادی هستند که خود را کوهنوردان حرفه‌ای هم نمی‌دانند اما الوند باشکوه را پاس می‌دارند. وجود این کوهستان باعث رونق دیگر رشته‌های ورزشی زمستانی نیز شده که مهم‌ترین آن بعد از کوهنوردی، اسکی است چراکه همدان نزدیک‌ترین پیست اسکی به شهر را از نظر بعد مسافت در کشور دارد.

علاوه بر این، کوهستان الوند در طول تاریخ کوهنوردان حرفه‌ای تربیت کرده که علاوه بر فتح چندین باره قله‌های این کوهستان، قله‌های عظیم استان‌ها و حتی کشورهای دیگر را نیز درنوردیده‌اند و به آموزش رشته کوهنوردی به نسل‌های مختلف پرداخته‌اند. از جمله پیشکسوتان این عرصه می‌توان به نام‌هایی چون زنده‌یاد محمود اجل، زنده‌یاد فریدون اسماعیل زاده، حمید اولنج، جلال چشمه قصابانی، عبداله حاجیلو، حسن ابریشمی، حسن شریفی امینا و کوهنوردان بزرگ دیگر اشاره کرد که همگی در کشور پیشگام بوده‌اند و کوهنوردی استان را به اوج رسانده‌اند.

آقای دکتر سلطانی فر

این سابقه تاریخی و نام‌های بزرگ عرصه کوهنوردی و همچنین زیرساخت‌های مناسب در این حوزه، استان همدان را در این ورزش سرآمد کوهنوردی کرده است.

آقای وزیر

نوشتن و گفتن از الوند باشکوه  فرصت دیگر می‌خواهد و در این مقال نمی‌گنجد، بنابراین به همین مقدار بسنده می‌کنیم و ما امضا کنندگان این نامه درخواست داریم استان همدان و در راس آن کوهستان الوند در تقویم  سال ۱۴۰۰ به عنوان پایتخت کوهنوردی کشور نامگذاری شود. امیدواریم سال آینده جهان از ویرس کرونا پاک شود و اگر کشور همچنان درگیر این بیماری بود کوهنوردی در فضای باز می‌تواند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا شود و مردم کشور به ویژه کوهنوردان عزیز با اجرای برنامه‌های کوهنوردی از آسیب‌ها و بیماری‌هایی مانند افسردگی در امان بمانند.

اطلاق عنوان پایتختی کوهنوردی ایران به همدان در سال ۱۴۰۰ می‌تواند این استان را بیش از پیش به همه بشناساند و در کنار آن، سبب حفظ و حراست از این میراث تاریخی شود که در طول‌ سال‌های اخیر تخریب‌های زیادی به خود دیده و زخمی ناآگاهی‌ها و گاه منفعت‌طلبی‌های تخریبگران طبیعت و تاریخ است. این اتفاق می‌تواند کوهنوردی سالم را به عنوان یک رشته ورزشی که ارزش سرمایه‌گذاری دارد، معرفی کند.

با سپاس و تقدیر

جمعی از دوستداران و حامیان همدان و الوند

2 نظرات
  1. رضا شیشه چی می گوید

    موافقم

  2. رضا شیشه چی می گوید

    موافقم درود بر شما من نظر داده بودم در گروه کوه نوردان همدان در هر صورت من موافقم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.